Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt fra bobwhitevagtelland  (Læst 103845 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #60 Dato: 27 Juli , 2009, 22:30 »
Tingene går stadig i den rigtige retning; jeg var lige en tur ovre for at snakke med vagtlerne sammen med Gabe (Gabriel), mit ene barnebarn. *o
De fugle er altså helt fantastiske: Ariel var lige gået en tur af reden, da vi kom derover, så vores melorm faldt i god jord. Det er stort at opleve at de er så trygge, at de også spiser melorm af Gabes hånd, ham kender de trods alt ikke, de er nu nået dertil, hvor de sidder i længere tid på min hånd, når jeg lokker med melorm, jeg kan endda få dem til at hoppe op på mit lår, når jeg sidder på hug. *p
Jeg lyste også æg sammen med Gabe og Jakob i dag, de syntes begge, det var rigtig sjovt, at man kunne se kyllingen bevæge sig inden i ægget. De virker meget livlige derinde, mere end hønsekyllinger, synes jeg.  *h
Melormene har jeg til at gå på det gode kattemad (Science Plan) fra dyrlægen, så det er ikke bare tomme kalorier, de får.  *e
Det har vist sig at være en god idé med Easy Strø, for det holder virkelig drivhuset tørt i bunden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #61 Dato: 27 Juli , 2009, 23:15 »
Dine beskrivelser bliver mere og mere fantastiske.
Det du har opnået med dine vagtler er der kun ganske få der har oplevet. Jeg har i hvertilfælde ikke tidligere stødt på lignede beskrivelse af vagtler der har været så tilidsfulde.
Det der gør det lidt svære at få tilid til vagtler der har de naturlige instinkter som Bob White vagtlerne har endnu er at de i naturen er byttedyr og derfor af natur er sky og bage for alt nyt.
En vagtel i naturen der ikke har disse instinkter er en død vagtel, da rovdyr hurtig finder og æder den. Helt andeledes er det med rovfugle og rovdyr der af natur har en vis selvsikkerhed og derfor ofte er væsentlig lettere at tæmme og skabe tilid til. Tæmme kan forståes på to forskellige måder. Tidligere brugte man magt til at få dyrene til at gøre det man ønskede. I dage er man heldigvis gået bort fra dette og er begyndt at tæmme dem på dyrenes præmisser.
I dag bruger man kun yderst sjældet at vise fugle frem der kan cykle eller løbe på løbehjul eller andre mærkelige ting som i dag virker lidt plat. Det man gør i dag er at man træner fugle til at flyve frit og komme tilbage til et bur eller lignede på en bestemt komando og de får så efterfølgende en beløning for deres indsats.
I Walsrode fuglepark flyver man med papegøjer, ørne, ugler og kondoer.
Selv om de har en græsplæne der er nok noget der ligner 4-500 meter lang kan en kondor ikke komme i luften, men blot det at den får mulighed for at bruge vingerne udefor volieren må være noget der dyrevelfærdsmædsigt påvirker fulen i positiv retning.
Det at se en flok araer flyve frit er virkelig en oplevelse og jeg tror også at fuglene synes det samme, de giver i hvertilfælde udtryk for dette da flyveturen foregår for fuld musik.

Du skrev på et tidspunkt at hjelmvagtler kunne du slet ikke give de rigtige forhold. Jeg er af en helt anden opfattelse. Jeg er helt sikker på at du med tiden sagtens kan holde hjelm vagtler og få noget ud af dem. Du har nemlig den stædighed og tålmodighed der skal til for at få tingene til at lykkes. Mange giver op første gang de har lidt modgang og skifter til noget andet. Det er yderst sjældent at de får noget ud af noget som helst.
Det at sætte sig grundig ind i hvad det er man har med at gøre og efterfølgende lære af sine fejl er vejen til succes.
Jeg har nu i 3 år haft grønvinget duer og først i år har jeg fået den første unge. Mine tragopaner midslykkeds også de første 3 år, men i år blev det til 4 kyllinger. Mine Wonga duer har svigtet i 2 år i træk, men mon ikke også det med tiden lykkes med dem.

Så Marianne hold ved du er en af dem vi har brug for ved opdræt af vagtler og prydfjerkræ.

Jeg glæder mig også som de andre til at følge dit videre forløb med dine vagtler og  *k for at det lykkes for dig. Som du står nu burde du have alle muligheder for at få kyllinger der overlever efter dine vagtler, nok ikke alle men 60-70 % overlevne kyllinger er også ganske udemærket.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #62 Dato: 28 Juli , 2009, 08:46 »
Wow, nogle flotte ord at få med på vejen, Marianne! Jeg er også dybt imponeret over din vedholdenhed!!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #63 Dato: 29 Juli , 2009, 00:00 »
Tak for opmuntring og smukke ord, Bjarne og Christina  <E

I dag har jeg lige hentet noget specialfoder, som jeg kunne nøjes med at købe i en portion på 2 kg, det er startfoder til de små.
Jeg kan se at reden har rykket sig lidt fra den glaserede underkop, som jeg havde fået listet ind under reden, så det må jeg prøve at få fikset, næste gang "tøsen" er af reden.
Jeg fik også ½ kg melorme med, og ham jeg købte hos har små minimelorme, som jeg vil prøve at få nogle hjem af, når de små kommer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #64 Dato: 29 Juli , 2009, 00:07 »
Ihhh det er spændende at følge med i endnu engang. Håber virkelig at det går godt for dig denne gang. Med alt det engagement du ligger for dagen har du virkelig fortjent det.

Pas nu på med melorme og vagtelkyllinger.
Kan du huske at Bjarne fortalte at de så tager fejl af hinandens fødder og melormene. så sker der det at de trækker afsted med hinanden i benene  :-[

Lucky har fået myreæg og det var et klart hit.

GKV

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #65 Dato: 29 Juli , 2009, 14:50 »
Ja, Puh ha det er spændende, godt, at det ikke varer måneder inden vi ser det forhåbentlige gode resultat.  <L <L

Gunni.

Brian Boesen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #66 Dato: 30 Juli , 2009, 08:43 »
Hej Marianne

Hvor er det at du skaffe de der mini melorm, for jeg kunne godt tænke mig at få fat i nogle af disse til mine små dværgvagte kyllinger. Bor I Spjald,så det er ikke så langt fra dig.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #67 Dato: 30 Juli , 2009, 08:47 »
Jeg sender dig en PM med oplysninger, Brian  :D
Men som Lene skriver, har Bjarne oplevet, at kyllinger tog fejl af melorm og andre kyllingers tæer. Men måske er det kun, når man opdrætter den i en kunstig kyllingemoder. Hvis det er et naturligt udruget kuld, er der jo ikke så mange kyllinger, og de bor jo ikke så tæt sammen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Brian Boesen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #68 Dato: 30 Juli , 2009, 08:51 »
Jeg har 6 små humlebier fra mit andet kuld og 3 store fra det første. Mine går i et voliere på 12 kvm, og har et indendørs rum på 3 kvm. De 3 store er lukket inden for og de andre går udenfor.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #69 Dato: 10 August , 2009, 19:00 »
Så pippes der under Ariel, der er en klækket kylling, og hul på mindst tre æg. *y
Jeg blev ellers lidt nervøs, da jeg kom hjem fra New Orleans i går, for det sjaskregnede, og der var vand, der dryppede ned lige ved reden, men jeg hentede en gennemsigtig paraply, som jeg anbragte over reden, sådan skråt liggende, og så fik jeg fjernet det våde hø, og lagt noget tørt i stedet. Det kunne lade sig gøre, fordi hun er ret rolig, bl.a. er hun glad for at blive håndfodret på "sengekanten". *p
Nu bliver det spændende at se, om det kan lykkes at holde liv i bare nogle af de små. *k Det er vel næsten den mest fugtige tid på året i drivhuset netop nu, men omvendt har jeg lavet alverdens foranstaltninger, for at bunden skal være lun og tør.
Der er sat vagtelstartfoder og æggefoder ind, og jeg skal lige have fundet nogle myreæg, der skal sikkert graves dybt, nu hvor det har regnet så meget.
Hvis det heller ikke lykkes med ungerne denne gang, vil jeg prøve næste år, at spærre ca. en trediedel af huset af, så de kun kan være der i den inderste del. På et eller andet tidspunkt må det vel da for pokker kunne lykkes  /o
Jeg skal nok tage nogle billeder af den lille familie, når de går af reden  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #70 Dato: 10 August , 2009, 19:09 »
Dejlig update, Marianne! *h Glæder mig til at se billeder! :)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #71 Dato: 10 August , 2009, 20:51 »
Jeg sider næsten med tåre i øjnene for at du denne gang.
Åh hvor vil jeg ønske at det lykkes for dig denne gang efter de kvaler du har været igennem.
Jeg kan så trøste dig med at vi andre der opdrætter vagtler har været igennem det samme som dig før det lykkeds og når man allermest tror at man har styr på det går et eller andet galt.

Det første hold kyllinger jeg satte i den nye varmekasse var meget mere rolige end tidligere hold og der døde kun nogle få kyllinger som der plejer. Som regel er det kyllinger der er lidt svækket efter klækningen der falder fra de første dage.
Nu da de er så store at jeg kan se hvad der er haner og høner er de sat ud i hold på 2 haner og 2 høner. Det ene hold ødelagde de 2 haner begge hønerne, af hvilke grund ved jeg ikke. Det er første gang jeg har prøvet det hos Bob Whitevagtlerne. De blå skælvagtler laver ofte dette nummer.
Det næste hold der kom i varmekassen døde halvdelen af kyllingerne på 3 dage. Dette hold ville ikke tage føde til sig modsat det første hold. Det hjalp dog da jeg begyndte at bruge lidt myreæg og myg, der er fanget i min insektfanger til dem.
På trods af disse uheld har jeg dog fået en del kyllinger i år og har så godt og vel det jeg selv skal bruge og lige så mange som tidligere år.

Jeg har gjordt det at jeg i gode perioder har samlet en del havemyre æg og solet jorden fra og skyllet resten af jordet fra, ved at putte dem i en spand med vand og efterfølgende sigte dem fra og skylle dem, herefter har jeg tørret dem i en trillebøre med en hårtørre, men pas på ikke at komme for tæt på med hårdtøren da ægene ellers flyver til alle sider.
Jeg har så efterfølgende puttet dem i plast bægere og kommet dem i fryseren til når der kommer små kyllinger igen.
Men de bider de små skideriker og jeg havde myre både i håret under trøjen og alle andre steder.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #72 Dato: 10 August , 2009, 20:54 »
Bjarne...du må godt nok siges at være en sand fugleelsker! *h Sikke et arbejde!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #73 Dato: 10 August , 2009, 21:23 »
Jeg har lige været ovre og putte dem, jeg har gjort, hvad jeg kan og må bare *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #74 Dato: 10 August , 2009, 21:23 »
Ajjj hvor jeg bare håber at det lykkes for dig Marianne.
Vagtelkyllinger er i sandhed det kæreste der findes.

Jeg behøver vel ikke at fortælle at vi stadig savner den lille 
Lucky vildt og hjerteskærende..... <W <W <W <W

Igår kom jeg til at sidde og pine mig selv ved at kigge på billederne af ham/hende, se jeg kan ikke engang sige "den".
Det kan jeg forøvrigt aldrig om mine dyr !!
Gør I det ??

Glæder mig meget til at høre nyt fra dit paradis drivhus, Marianne.
Jeg *k *k *k  og atter  *k