Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan er det lige med nye farver?  (Læst 70734 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #30 Dato: 01 Februar , 2011, 10:11 »
rb/ er recessiv sort, mh/ eller Mahogany er ikke til stede - så vidt jeg ved, findes det sjældent og kun ved meget mørke varieteter - Welsumer, Rhode Island Red o. s. v. - og jeg har ingen anelse om, hvordan den faktor påvirkes af diverse fortyndende faktorer - men lav dog forsøget, det er langt mere spændende end teorien.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #31 Dato: 01 Februar , 2011, 15:22 »
Nu har jeg så været ved at regne lidt på, hvordan det vil se ud, med at få overført genet for perlegrå på rød sussex

Perlegrå hane X Rød sussex = 100 % sort afkom bærere af perlegrå, columbia og Mahogni (F1 afkom)

Hvis disse afkom parres, vil mindre end 1 af 50 kyllinger være høne af den ønskede farve! Dog vil være yderligere 1 høne for hver ca 74 kyllinger, som vil kunne anvendes videre og vel og mærke være genkendelig i fohold til majoriteten af sorte og perlegrå ensfarvede kyllinger. På den måde vil der forventeligt skulle klækkes minimum 32 kyllinger, for at der i teorien skulle være én høne at gå videre med. Dette svarer ca til det samlede antal kyllinger jeg havde sidste år.
Et alternativ er, at parre F1 høner tilbage med en rød sussex hane. Dette skulle forventeligt give 25 % rød-sort columbia høner 25 % rød-sort columbia haner (inkl. ukomplette columbia-tegnede). Halvdelen af disse skulle ligeledes være bærere af perlegrå, men det vil ikke være muligt at sige hvilke. Så det bliver lidt af en spil i galleriet at udvælge de videre avlsdyr...

Så mine forhold taget i betragtning (en paracelhusgrund på 1500 m2), så tror jeg ikke det bliver løsningen med rød sussex og genet for perlegrå, som jeg kommer til at gå videre med. Det må derfor blive løsningen med gul sussex og genet for spalt-blå, som vil blive praktiseret, ligesom de Brahmaer jeg i sin tid så i Aulum  ;) 
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #32 Dato: 02 Februar , 2011, 07:51 »
@ Jørn

Som altid så får jeg lyst til at stille en frygtelig masse spørgsmål, når du begynder at vise nogle af dine billeder.
Først og fremmest vil jeg dog lige høre, når du siger F2 går jeg ud fra, at det er en tilbagekrydsning med rød på F1 - altså (perlegråXrød)Xrød? For det var vel ikke 2 F1'ere i satte sammen. I så fald burde du jo have haft mulighed for at have kyllinger med Mh/Mh lav/lav. Hvis du har det hvordan har de så set ud? Og i så fald har du evt. et billede  ::)
Er F1 generationen ikke sort ved rødXperlegrå?

Når du siger, at den perlegrå "renser" den røde farve for peber i hale mv. er det så fordi, at disse dyr er bærere af genet for perlegrå?

Sidst men ikke mindst, hvordan laves helt røde (og for den sags skyld gule) dyr uden sort i halen. hvilke gener er indvolveret her?

mvh. Kevin
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #33 Dato: 03 Februar , 2011, 21:25 »
ja de er godt nok smukke begge typer. Her bliver det også tydeligt, at den hvid / blå er mørkere i tegningen end den hvid / perlegrå, hvilket vel heller ikke er underligt, når man tænker på de ensfarved blå contra ensfarved perlegrå.

Med gul som grundfarve, som jeg jo har planer om for minde kommende "sussex", så tror jeg også, at den blå er bedre end den perlegrå. Og så er der jo lige det der med, at jeg ikke rigtig kan finde ud af, hvordan en rød / sort columbia med perlegrå kommer til at se ud i grundfarve. Det eneste jeg har kunnet finde er som sagt, at Chicken Calculater kalder rød afbleget af perlegrå for buff.

For de fodbefjerede dværge og hollandske dværge er det jo helt vildt hvad der findes af farvevarianter se blot på denne side
http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Hollandsekriel  og
http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Nederlandse_Sabelpootkriel

Det kribler helt i både fingre og tæer... Og konen sidder her ved siden af og brokker sig igen  *f
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #34 Dato: 04 Februar , 2011, 08:19 »
Ja det er helt utroligt, hvad der findes af farvekombinationer. Det er nu meget sjovt med den Isabel-hvid-porcelæn (eller hvad den nu må hedde  på dansk), for den findes også på den hollandske side. Det undrer mig imidlertid ved de hollandske eksemplarer, at de ser ud til at have en del grå fjer - Det burde de vel ikke have. De burde vel kun have den gule grundfave med hvide aftegn. Endvidere ser de dyr, som du viser, ud til at have en meget fin "kraftig" gul grundfarve.

Nu mangler I lige den rød-porcelænsfarvede Sabelpot  og så få lavet en isabel udgave af denne. Så kan jeg nemlig også få set hvordan rød "afbleget" af perlegrå kommer til at se ud  :).
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #35 Dato: 06 Februar , 2011, 11:32 »
Nej nej, der er ikke noget, som er gået i stå her :D

Men jeg har besluttet mig for, at det bliver den "nemme" løsning med gul-blå - altså spalt-blå farve. Som nævnt er mine forhold ikke til det helt store tillæg hvert år og den anden løsning med rød og perlegrå virker til at blive for omfattende. Man bliver desværre nødt til at være realistitsk bare en gang i mellem.

Desuden havde jeg forestillet mig at vente lidt tid endnu med at få kyllinger, da jeg helst vil have, at det er lidt varmere i vejret inden jeg går i gang. Desuden bliver jeg også lidt nødt til at vente, indtil mine "rugemaskiner" (læs dværgkochin) har lyst til at gå i gang med udrugningen.

Jeg regner med at mit udgangspunkt bliver den blå australorp høne, som jeg allerede har gående samt en gul-sort columbia sussex hane, som jeg skal have fat i. Jeg har dog allerede været inde at se på Vejle og Omegns Fjerkræklub, hvor jeg kan se, at der er flere, som opdrætter gul-sort sussex i området. Jeg ved godt, at de nok ikke pt. har haner i overskud, men egentligt har jeg jo heller ikke nogen problemer med at vente et stykke tid, evt. til de er færdige med at samle rugeæg. Der kommer jo alligevel til at gå nogle år, hvor mit afkom under ingen omstændigheder kan udstilles alligevel. De vil jo være langt fra "renracede" i nogle år. Så at min avlssæson kommer til at ligge lidt sent gør jo egentligt ikke noget - i hvert fald de første 3-4 år. Jeg kommer alligevel kun til at lave 1 generation om året, og må bare væbne mig lidt med tålmodighed.

Desuden har jeg allerede 2 haner gående i hønsegården som lige skal skaffes af vejen først. Den ene er en sort Australorps, som jeg måske har fået afsat til en bekendt sammen med hans 2 sorte australorps høner, mens den anden er den brahmahane, vi tidligere har skrevet om, da han efter al sandsynlighed er ½ sølv-sort båndet og ½ guld-sort bånden. Han går bare og venter på øksen, men jeg blev jo lige nødt til at se, hvordan han endte med at komme til at se ud, når nu vi har diskuteret ham tidligere. Derfor indsætter jeg også lige et billede af ham samt et billede af den blå australorp høne, der skal donere det blå gen til min nye sussex farvevariant (og så har en af "rugemaskinerne" lige sneget sig med ind ;D).
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #36 Dato: 07 Februar , 2011, 11:25 »
Hej Kevin
Er din rugemaskine for langsom til at komme i gang, ja så kan du fint låne min lille maskine igen i år. Nu du har orlov, har du jo god tid til at hente den.
Starter du tidligt på året, kan du jo godt nå to generationer om året.
Du sidder jo normalt ikke stille ret længe!
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #37 Dato: 07 Februar , 2011, 20:29 »
Tak for tilbuddet Alfred. For husfredens skyld vælger jeg dog at takke nej (...i første omgang)

Nu har jeg ellers lige fået lovning på en gul-blå columbia farvet sussex hane, som jeg kan hente om 14 dage. Det eneste lille "men" ved historien er, at han ikke ville sælge hanen uden at hans 3 høner også fulgte med. Som han sagde, så havde han jo ikke noget at bruge hønsene til, når han ikke længere havde en tilhørende hane - og det kan han jo have ret. Heldigvis er min kære hustru til svømning lige nu, men det kan da godt være, at jeg skal have hendes the klar, til når hun kommer hjem, hvis der ikke skal blive alt for megen brok eller hovedrysten   *s.

Jeg må jo så nok også hellere se at få fat i øksen i løbet af denne uge, så ham brahmahanen ikke går og fylder op, samt få fundet ud af, om hende den bekendte fortsat er interesseret i 1,2 sorte Austalorps. Ellers bliver der snart flere Australorps til salg  ;)

Så "operation gul-blå columbia sussex" er klar til at blive skudt igang
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #38 Dato: 12 Februar , 2011, 23:49 »
Så er der for alvor ved at være lagt op til opdræt af gul/blå columbia sussex. I går flyttede mine 1,2 sorte australorps ud til en bekendt, så jeg kun kun har den ene blå høne tilbage, som skal bidrage med den blå gen, til mine nye høns.

endvidere blev Brahmahanen afhentet her til formiddag. Så nu er i alt 4 dyr afsat til nye hjem, hvor jeg håber de kommer til at bringe glæde. Derved har jeg også fået gjort plads til 1,3 gul/sort columbia sussex, som jeg skal hente i næste uge. Og bortset fra en smule hovedrysten, så tager min hustru det faktisk pænt. Men det er nok det faktum, at der ikke kommer flere dyr end vi havde, samt at der er afsat i alt 2,2 dyr, mens der bliver indkøbt 1,3 i stedet for. Det giver jo forhåbentligt flere æg /o

Hvis det så skal gå helt perfekt, så skal mine dværgkochin begynde at skrukke her primo/medio marts, så der er kyllinger i starten af april.
Så Alfred, hvis ikke de små kræ opfører sig som planlagt og lægger sig i løbet af marts måned, så kan det godt være, at jeg gerne vil tage imod dit tilbud om at låne din rugemaskine igen ligesom sidste år
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #39 Dato: 13 Februar , 2011, 13:32 »
Det siger I godt nok både dig og Alfred. Men husk nu lige på at jeg bor i et paracelhus med 1500 m2 grund, hvor der også skal være plads til konen, 3 børn, 2 hunde og 2 katte... Det er jo desværre ikke os alle, der har store pladsforhold til fjerkræ med gode vinterforhold til kyllinger.

Men tro mig jeg er fristet til at køre 2 generationer pr år ::)

Jeg har ikke kunnet finde ret meget om nedarvning af benfarve. Det jeg har fundet tyder dog ikke på, at der i grundbenfarverne er ret mange gener involveret. Som jeg har kunnet læse mig frem til, så er der primært et locus, der påvirker farven på dermis (overhuden) og et locus, som påviker epidermis (læderhuden). Kombinationen af disse to faver giver så den endelige benfarve. Men hvis det er korrekt, at der kun er få gener involveret, tror jeg, at det nærmest "løser sig selv", når jeg har anvendt sussex haner et par generationer. Men selvfølgelig skal den gul-blå columbiafarvede sussex have benfarve, som den gul-sort columbia sussex - altså hvid med rosa skær. Håber ikke det bliver for svært, men da jeg ikke har kunnet finde så meget om netop dette emne, bliver der muligvis en udfordring her, som bliver sværere end jeg lige regnede med  ;)

Men der er jo heller ingen, der har sagt, at det skulle være nemt <A
« Senest Redigeret: 13 Februar , 2011, 14:24 Fra kvb »
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #40 Dato: 13 Februar , 2011, 14:27 »
Det er forresten en superfin farve og tegning hønen på billedet har (vil jeg da tro  :D). Bare mine nye høns er lige så fine. men de skulle efter sigende have været udstillet i år, så helt galt kan det vel ikke være  ;D
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #41 Dato: 17 Februar , 2011, 19:33 »
Nu har jeg ellers lige fået lovning på en gul-blå columbia farvet sussex hane, som jeg kan hente om 14 dage. Det eneste lille "men" ved historien er, at han ikke ville sælge hanen uden at hans 3 høner også fulgte med.
Mener du ikke gul sort columbia? For ellers er der jo sådan set ikke noget projekt...  :)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #42 Dato: 17 Februar , 2011, 19:49 »
så pyt da. Det er selvfølgelig gul-sort columbia sussex  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #43 Dato: 20 Februar , 2011, 10:51 »
Så fik jeg lige fat i en splash australorpshøne til mit lille projekt. Så nu er der en blå og en splash høne til projektet, hvilket jo alt andet lige giver chance for flere kyllinger af rigtig farve her i første generation. <I

og min kone har det nok ca. sådan her...  /f
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #44 Dato: 21 Februar , 2011, 14:35 »
Så er jeg netop hjemvendt med mine nye sussex-høns *y

En fantastisk tur ud hos en garvet avler, som kunne give en masse gode råd vedr. opdræt af høns. Havde 2 af børnene med, og den ældste, som bliver 6 på onsdag, fik da lige 2 stk 3-ugers kyllinger med i fødselsdagsgave
;B
Hanen har allerede spankuleret den nye hønsegård af og som minimum været på ryggen af en af de faste beboere  <M. Endvidere har han også lige sat en af vores gamle hybrid høns på plads, som i hvert fald ikke mente, at han havde noget at gøre i hendes hønsegård /1

Og så er de enormt kønne. Hønerne ser dog en anelse pjuskede ud i fjerdragten (overhovedet ingen bare pletter eller noget i den stil), men det skyldes nu nok ham Casanova-Hans, de har gået sammen med, som ser ud til at øse gavmildt ud af kærligheden *p.

Så i weekenden, når transithøns og brahmahane er rejst øst på, må jeg hellere få delt hønsene i to grupper (havhøns og avlshøns) samt begynde at få samlet æg fra til rugning
!a
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)