Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus og vagtler  (Læst 199821 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #75 Dato: 16 Maj , 2010, 07:09 »
Bobwhite'rne er i hvert fald skønne vagtler, og om det nu skyldes det ene eller det andet, så havde vi ingen skadedyr i drivhuset sidste år.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #76 Dato: 17 Maj , 2010, 07:14 »
Men man skal passee godt på, de er rigtig gode til at flyve, da jeg var ude og hente en han, fløj der en ud, den smuttede 4-5 mtr op i et træ.
Den fløj så i en gren og kom ned på jorden, hvor hunden samlede den op og pænt afleverede den helt uskadt.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #77 Dato: 17 Maj , 2010, 07:41 »
Jeg har net for vinduerne i drivhuset, og så har vi fået bygget en netdør, som vi sætter i om dagen, når det er varmt. Lige da vi satte vagtlerne i huset havde de fået klippet svingfjerene på den ene vinge, så de ikke kunne flyve så hurtigt, for så kunne de ikke flyve hårdt ind i ruden og komme til skade. Da de så skiftede fjer, havde de jo lært, hvor glasset var, og derfor var det ikke nødvendigt at klippe fjerene igen.
Der er billede af netdøren på side 3 i denne tråd.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline skjoldan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #78 Dato: 03 Juni , 2010, 16:55 »
er er min løsning på problemet så kan man stadig åbne vinduet og ved døren er lavet en indvendig dør med trådnet

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #79 Dato: 03 Juni , 2010, 22:10 »
Velkommen på forum, Martin  :D
Din løsning ser brugbar ud, mht. til kassen omkring vinduerne, hvordan sidder den fast? Har du haft den siddende i slemt blæsevejr?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline skjoldan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #80 Dato: 06 Juni , 2010, 12:14 »
jeg har skåret et trekantet hak i den i træet så den ligger fast på rygningen af drivhuset ellers er det kun vægten fra den til at holde den på plads men har endnu ikke oplevet at nogen fugle er kommet op i den men har også kun haft den en uges tid nu

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #81 Dato: 12 Juli , 2010, 11:40 »
Jeg har et drivhus/orangeri på 110 kvm. Jeg er træt af at sprøjte planter og bruge gift mod lus, har ikke haft det store held med nyttedyr og har nu læst denne spændende tråd om vagtler - det er jo DET jeg skal have ;D
Problemet er så, at vi bruger huset som en slags udestue, fordi der som regel er god temperatur pga. vinduer med automatisk opluk (kan dog slås fra) og at der ikke er vinduer i taget mod syd. Der er meget højt til loftet, så jeg det er ikke rigtig en mulighed at sætte net for topvinduerne (der er dog andre vinduer vi kunne åbne og dække med net). Endvidere har vi som regel dørene åbne på varme dage, men så kan vi også næsten altid holde temperaturen nede på 25-27 grader og luftfugtigheden er helt fin.

Hvis jeg nu bygger en voliere til vaglerne inde i orangeriet, så de kan være i sikkerhed når vi har alting åbent, kan jeg så på en eller anden måde indrette volieren, så de går derind og sover, lidt ligesom høns går ind i deres hønsehus? Eller fungerer vagtler ikke sådan?
Det er jo trods alt mest i weekenden vi bruger orangeriet, så hele ugen ville vagtlerne kunne boltre sig i hele huset ;D

Håber nogle vagtelkloge personer kan svare ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #82 Dato: 12 Juli , 2010, 13:13 »
Nu vil jeg helst ikke regnes til de vagtel-kloge, men lidt ved jeg da.
Hvor meget der skal dækkes ned net opad afhænger lidt at hvad vagteltype du vælger.
Eks., vil Bob White flyve op og finde et sted at sidde både nat og dag.
De tungere japanske og franske ( som er de største) de hopper lidt rundt men skal bruge meget plads for at komme lidt i højden, men over 2 mtr tror jeg ikke de kommer.
Jeg har i mine drivhuse sat volierenet under de vinduer der kan åbne, tråden er sat på med strips, og der er klippet ud til de automatiske åbnere, jeg har også lavet en ramme med net til dørene.
Kunne du ikke lave en hyggelig ende i drivhuset med tråd for, et sted med skjul, lang græs grene mm,
redemuligheder osv. og så genne dem der ind når i skal bruge orangeriet, det burde kunne lykkes, trods det at hos vagtler er det ikke studenterhuen der trykker.
Hvis du så vælger de store franske, kan i spise æggene og evt. også vagtlerne når tiden er inde. skulle de ruge kyllinger ud kan du have fornøjelse af dem i flere år, godt nok siger man at de franske ikke ruger, rugeinstinktet skulle være avlet bort/forsvunden, men jeg har et par der ikke har hørt om det, så venter lidt spændt, om det lykkes, jeg tror at giver man dem de rette betingelser så kommer naturinstinktet tilbage, de er for øvrigt meget nemme at gøre fortrolige, ja faktisk håndtamme, et håndfuld reven gulerod, og hånden er fyldt af vagtler.
Det jeg har skrevet om de franske gælder stort set også for de japanske, de er bare noget mindre.
Ogh det er altså hyggelig med de fyre i drivhuset, men hvor der er jordbund støver det ganske forfærdentlig.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #83 Dato: 12 Juli , 2010, 14:46 »
...trods det at hos vagtler er det ikke studenterhuen der trykker.

Jamen det er man jo allerede vant til fra sine orper, ik' John?! ;D
Tak for svar, det er meget brugbart. Måske kunne det faktisk godt lykkes at sætte volierenet under vinduerne. Jeg er bare så pokkers dårlig til stiger og der er s.... højt op <R

Jeg kunne sagtens indrette en voliere i den ene ende, men hvis ikke de går derind frivilligt, så er der jo ikke meget grin ved det ;) Sviner de meget? Der er klinker på gulvet, så støvbad må blive en del af volieren. Jeg tænker mere på klatter osv... Klatter de små typer f.eks. mindre end de store eller er det same same..?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #84 Dato: 12 Juli , 2010, 17:05 »
Mine vagtler klatter selvfoelgelig, men det er smaa klatter, der hurtigt toerrer. Eftersom jeg har bobwhite, holder jeg mit drivhus helt toert. Dvs. Easy-Stroe i bunden og vanding i kapilaerkasser samt i nogle roer, jeg har gravet ned, der hvor jeg har plantet f.eks. ferskentraet.
Det betyder, at der er ret stoevet i mit drivhus, men det er mit valg, at jeg indretter, saa evt. vagtelkyllinger har en chance for at overleve.
Vi har skydedoer i drivhuset, og vi har faaet lavet en ramme, der passer perfekt ind i aabningen, den sidder i paa varme dage.
Vi har sat net for vinduerne, det er noget nylon fluenet, vi har koebt i byggemarkedet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #85 Dato: 12 Juli , 2010, 18:13 »
Marianne har egentlig givet svarerne, klatter er ingen problem.
Hvis du laver indgangen helt ude ved en side kan de sagtens ledes ind i den voliere i enden.
hvis de får muligheden vil de snart stå og tigge ved bordet, så jeg ville nok sætten en netdør i med en fjeder til automatisk-lukning.
Du skal helt klart tage de store de er langt mere rolige, de små vil forsvinde totalt i den store drivhus.
Bob White, er næsten for gode flyvere i så stort et drivhus, de vil kunne flyve gennem glasset på grund af fart.
Jeg ville helt klart vælge de franske, en skam du ikke bor her i jylland jeg har da nogle stykker der er håndtamme.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #86 Dato: 12 Juli , 2010, 23:17 »
Min bedre halvdel oponerer lidt imod projektet... Han mener det er for svært at sikre så de ikke flyver ud. Både fordi vi bruger huset så meget og fordi børnene går derind og de har tendens til at lukke alt ud, der kan tænke sig at komme ud :-\ Og det har han nok ret i...

Måske skulle jeg starte med at få et par i mit almindelige have-drivhus. Det er vel ca. 15 kvm. Ville et par af de franske også være velegnede her, så kunne de evt. flytte senere?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #87 Dato: 13 Juli , 2010, 07:19 »
Jeg vil absolut anbefale de franske, de er så rolige at man nærmest skal passe på ikke at træde på dem.
Kogte nogle vagtelæg i aftes, de smager glimrende, ligner faktisk små hønseæg, men skulle jo være rigtig sunde, så nu mangler vi lige at nogle kokke får en god størrelse, så skal de smages.

Forleden var det blevet lige varm nok i drivhuset, så jeg var ved at overbruge nogle planter der står i spande, der var en høne der blev ved med at kredse omkring hvor jeg vandede, den ville simpelhen have et brusebad, og det fik den så.

Det med at glemme at lukke dør, kan afhjælpes, en netdør på hængsler en snor og et lod ( sten-flaske m/sand el.) så lukker den selv, vi har haft systemet på en havelåge de sidste 30 år, og vi har aldrig mistet hverken børn eller hunde, bor 4 mtr fra vejkant
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #88 Dato: 13 Juli , 2010, 22:47 »
Hvis man klipper vingefjerene paa den ene vinge, kan bobwhite'rne ikke flyve saa staerkt, at de tager skade, hvis de rammer glasset. Naar de saa skifter fjer, har de laert, hvor glasset gaar, og de flyver ikke ind i glasset. Derfor behoever man ikke klippe fjerene igen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #89 Dato: 17 Juli , 2010, 16:09 »
Tak for jeres input! Jeg er virkelig blevet tændt på projektet! Kan vagtelæg sendes med posten og ruges i maskine, ligesom hønseæg?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk