Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Grit  (Læst 6058 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tinaws

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Grit
« Dato: 26 Juli , 2009, 20:34 »
Hei
Jeg er norsk og forstår ikke ordet GRIT. Hva slags foder er dette? Og hvorfor skal kyllinger få knust grillkull? Tak ellers for et memt forum. :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Grit
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2009, 21:13 »
Velkommen på forum, Tina, du vil se, at der er en masse venlige medlemmer, som gerne vil hjælpe.  :D
Grit er en blanding af skaller og småsten, som bruges i kråsen.
Grillkul kan hjælpe med at holde maven i orden, ligesom aktivt kul hos mennesker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline tinaws

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Grit
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2009, 21:35 »
Takk!  :D Jeg bruker skjellsand, da vi nord i Norge har rikelig tilgang på denslags med rene strender og rent hav. Men jeg gir dem også småstein som ikke kommer fra skjell (muslinger) da de måske ellers får for meget kalcium? Sanden som hentes fra stranden vil inneholde noget havsalt. Er dette skadelig?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Grit
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2009, 21:49 »
Jeg tror det ikke, men ved det ikke helt sikkert, måske kan andre hjælpe?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Grit
« Svar #4 Dato: 26 Juli , 2009, 22:46 »
Hej med jer
Sjovt nok har jeg ikke kunnet finde noget om salt til fugle men man lægger salt sten ud til flere andre dyr men måske ikke til fugle de får vel nok i det mad de spiser.
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Grit
« Svar #5 Dato: 26 Juli , 2009, 22:49 »
Grit er mange ting, men det primære formål er at det hjælper med til at male kornet i kråsen på fuglene og derfor helt skal være skarpt grusmateriale for at det virker optimalt.

I gamle dage var der nogle der brugte knust glas til deres fjerkræ. Hvor godt det er at få ned gennem spiserrøret ved jeg ikke men en ting der er sikkert er at når det først kommer ned i kråsen gør det ingen skade. Der er fundet glasstumper i fjerkræ der er slebet helt runde uden at det har skadet kråsen. Jeg vil nu selv undlade at bruge glassplinter og i stedet for bruge skarpt sand og sten af passende størrelse.

Mange bruger også rødsten til deres fugle og fjerkræ. Dette er et produkt af brændt ler der svare lidt til de mursten vi bruger til vores huse. Brændt mergel kan også bruges.
Begge stoffer har næsten ingen malende efekt i kråsen. I stedet for virker de rensende på systemet. I et hvilket som helst system der optager foder ophobes forskellige giftstoffer og disse er rødsten eller brændt mergel med til at trække ud. Samtidig indeholder de forskelige mineraler som fuglene har gavn af.

I de Sydamerikanske regnskove findes der lerskrænter der ofte besøges af papegøjer i forskellig størrelse. Disse fugle har ikke brug for grit til kråsen da de afskalder frøene før de spiser dem og for øvrigt består en meget stor del af deres føde af frugt og andre bløde fødemner. Man har fundet ud af at grunden til at disse papegøjer i perioder besøger disse lerskrænter skyldes at de spiser planter der indeholder forskellige giftstoffer og for at slippe af med disse æder de leret der trækker disse giftstoffer med ud og de undgår med tiden at blive syge af at spise disse planter.

Trækul er et godt midel hvis fugle og fjerkræ har problemmer med maven, men det må frarådes at bruge det hele tiden da det fjerne visse mineraler og vitaminer der hermed ikke kan optages og de vil få mangelsygdomme ved konstant fodring med trækul.

Æbleedike virker lige så godt på tynd mave, da det fjerner luften i maven og hermed besværliggør livet for de skadelige bakterier der er skyld i maveproblemmerne. En konstant brug af æbleedike vil heller ikke være optimal for at forebygge et evt. kommende maveproblem, men en gang om ugen eller lignede vil ikke skade.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Grit
« Svar #6 Dato: 26 Juli , 2009, 23:48 »
Jeg har som regel altid noget sandblæsersand i en grov størrelse stående, som de kan tage af.

Det er sand jeg har haft til akvariebrug, men har nu lagt akvarierne på hylden, så bundmaterialet ryger ud til hønsene nu. Dette sand er rimelig skarpt på kanterne.
Ved siden af har de selvfølgelig altid skaller stående.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.