Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rønnebær mm.  (Læst 10846 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Rønnebær mm.
« Dato: 15 Juli , 2009, 10:22 »
Hej alle

Jeg går ud fra at der er andre, der som jeg gerne vil samle bær ind fra alle de dejlige træer og buske der bugner af bær lige nu.

Jeg har en plan om at samle hyldebær, rønnebær, hyben, stikkelsbær og solbær ind. Jeg ribbede mine forældres stikkelsbær og solbærbuske i går og smed det i fryseren, hyldebær og hyben er ikke modne endnu, men det er rønnebærrene. Og nu til spørgsmålet:

Jeg lavede en lille prøve i går og plukkede lidt rønnebær i forskellige modningsstadier, lige fra de lyse orange til de helt røde, men det er som om hønsene helst vil have dem der ikke er helt modne, der lå i hvert fald nogle røde tilbage her til morgen...

Hvornår plukker i jeres rønnebær til hønsene? når de er orange? eller røde?  ???

Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Rønnebær mm.
« Svar #1 Dato: 15 Juli , 2009, 11:08 »
Rønnebær og andre bær der hentes i naturen er rene vitamin bomber.
Jeg plejer at plukke rønnebær og hyben når de er helt modne.

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: Rønnebær mm.
« Svar #2 Dato: 15 Juli , 2009, 11:37 »
Ja, det sagde ræven også om rønnebær, da den ikke kunne nå dem  ;D

Jeg ved fra vores fjerkræ og det gælder dem alle, at hvis jeg ikke er over mine bærbuske så har de plukket dem før de er modne, vores fjerkræ gå rundt over det hele undtagende i køkkenhaven. Der er adgang forbudt  >:(

Vores gæs er gået igang med æblerne selvom de er små og grønne.

Sejt at du vil plukke bær til dem  <M og hvis du fryser dem ned, så kan du lave islagkage til dem  *d ;D

Mvh Viben

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Rønnebær mm.
« Svar #3 Dato: 15 Juli , 2009, 12:06 »
Sejt at du vil plukke bær til dem  <M og hvis du fryser dem ned, så kan du lave islagkage til dem  *d ;D
      *g  hehe - det var nu ikke planen.

Jeg ville nu bare fryse dem ned - og så tage en portion op om aftenen vinteren over (eller så længe de rækker...)

Lige nu er der jo alt muligt andet godt - f.eks. har jeg lige givet dem en stor spandfuld "blandet hønsesalat" med mælkebøtter, bynkeknopper, græs, fuglegræs og nogle frø fra noget jeg ikke helt ved hvad er for noget ukrudt  ;) - mine høns elsker mig!  ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Rønnebær mm.
« Svar #4 Dato: 15 Juli , 2009, 13:52 »
Selvfølgelig elsker dine høns dig med den service, du leverer - det manglede da bare!  ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Rønnebær mm.
« Svar #5 Dato: 15 Juli , 2009, 16:36 »
Ja det er egentlig dejligt at der skal så lidt til - det kunne man godt savne i menneskenes verden en gang i mellem...   ::)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Rønnebær mm.
« Svar #6 Dato: 15 Juli , 2009, 17:45 »
Rønnebær er jo temmelig sure, og det er vel også noget af det sidste som de vilde fugle tager. Frost tager også noget af surheden væk, så det er meget tænkeligt at hønsene bedre kan lide dem efter en tur i fryseren.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Rønnebær mm.
« Svar #7 Dato: 15 Juli , 2009, 20:53 »
Ribs, hindbær, kirsebær og mirabeller er også lækkerbiskener for høns...

Vi har en ribsbusk og en forvildet hindbær stående i den lille hønsegård - dér, hvor de yngste kyllinger er med deres hønemor - og i går så jeg hende plukke bær til de små. Dét var bare super kært :D

Og så har jeg bemærket, at der ingen orm er i hindbærene. Mon ikke det skyldes, at de tidligere hønemødre og kyllinger har spist det insekt, der lægger æggene på hindbærbuskene...
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Rønnebær mm.
« Svar #8 Dato: 15 Juli , 2009, 21:01 »
Jeg plukker også bær, og brændenælder, bynke, skvalderkål, bøgeblade (de aller første )alt dette blander jeg i hønseguffen (som ikke har nogen opskrift, men bare en alt muligt godt fra spisekammeret. Og når jeg rengør grøntsager (ex. porrer, løg, brocolli,etc) så kommer jeg det i en pose i fryseren, og det bliver så taget op når der skal laves mere hønseguf og bliver kogt med. Jeg kører det hele gennem kødhakkeren, og hønsene æææælsker det :)
SIdste år plukkede jeg også grene med røn og hængte dem i hønsegården. Det gad de sq ikke have, så de får det som mos ;)
Men Brændenælder er jo også villldt sundt, og til efteråret kommer jeg også hjemmedyrket grønkål i. det er helt kanon til de måneder hvor alt det grønne ude er drænet for næring.
:)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Rønnebær mm.
« Svar #9 Dato: 15 Juli , 2009, 22:38 »
Tak for alle de gode tips indtil videre - kom endelig med flere!

Jeg har lige været en tur i skoven her til aften - jeg plukkede en hel spandfuld rønnebær og lagde i fryseren og jeg kunne se at der var mange af rønnebærtræerne, der endnu ikke er modne, så jeg håber at ikke at mine høns ser sig sure på rønnebærrene til vinter...   ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Rønnebær mm.
« Svar #10 Dato: 15 Juli , 2009, 22:58 »
Det er faktisk sådan at rønnebær når de bliver overmodne danner  alkohol. Når fugle så spiser dem bliver de faktisk fulde.
Stære og sjaggere kan faktisk tåle 10 gange mere alkohold end menesker, så derfor bliver de ikke sløve af den grund.
Jeg ved ikke med høns om det er det samme ellers kan det gå som i Emil fra Løneberg da han hældte de gærde kirsebær ud til hønsene og grisseknoget.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Rønnebær mm.
« Svar #11 Dato: 16 Juli , 2009, 00:40 »
For mig lyder det somom at I har 40 timer i døgnet med alt det i når....

Alt det meget ingen mennesker når
Gråner mange menneskers hår.
Glæd dig istedet over alt det du formår...

Husk at leve mens du gør det
Husk at elske mens du tør det....

                          Piet Hein

De ord runger i mit hoved når jeg bliver fortvivlet over alt det jeg ikke når.... og det er meget !
Tror at forventningerne er for høje nogen gange !!

Offline bikealot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 131
  • R.I.P.
Sv: Rønnebær mm.
« Svar #12 Dato: 16 Juli , 2009, 11:20 »
Ja mine høns er altså mærkelige  ::)
Jeg fik dem sidste år, og på et tidspunkt blev de så præsenteret for hyldebær. Guffe-guffe... til de var helt blå i hovedet  ;D
Fedt nok tænkte jeg, og gik ud og plyndrede adskillige hyldetræer i læbælterne så der var noget til fryseren = masser af vitaminer til de mørke timer i vinter.
HA! Gad de forbistrede fjerkræ overhovedet kigge den vej da de fik serveret "friske" hyldebær i vinter  >:( Nope!

I år er mine egne hyldetræer blevet store nok til at bære frugt, og masser af dem er i "nå-højde" for hønsene, så jeg er spændt på at se dem gå på mold :D

Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Rønnebær mm.
« Svar #13 Dato: 16 Juli , 2009, 20:09 »
For mig lyder det somom at I har 40 timer i døgnet med alt det i når....

Alt det meget ingen mennesker når
Gråner mange menneskers hår.
Glæd dig istedet over alt det du formår...

Husk at leve mens du gør det
Husk at elske mens du tør det....

                          Piet Hein

De ord runger i mit hoved når jeg bliver fortvivlet over alt det jeg ikke når.... og det er meget !
Tror at forventningerne er for høje nogen gange !!

Jamen Piet Hein har da fuldstændig ret (har han ikke altid det?) - men når jeg nu er folkeskolelærer i min fritid ;) - så har jeg jo en del mere tid til mine høns end de fleste vil jeg tro...    ::)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Rønnebær mm.
« Svar #14 Dato: 16 Juli , 2009, 22:17 »
For mig lyder det somom at I har 40 timer i døgnet med alt det i når....

De ord runger i mit hoved når jeg bliver fortvivlet over alt det jeg ikke når.... og det er meget !
Tror at forventningerne er for høje nogen gange !!

Vi er nok nogen, der er gode til det med at have for høje krav til os selv. Man kan bare ikke nå det hele, Lene! Det vigtigste er at nå at ha' det rart.

Hos os er det med bær hurtigt klaret. Ribsene vokser lige op ad hønsegården og de skal jo beskæres nu og da ;D Det er helt sikkert gartnerisk ukorrekt at gøre det, mens de har bær, men det er nemmere for hønse-fodringen ;D