Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Grus  (Læst 12940 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Indianer

  • Gæst
Grus
« Dato: 20 Februar , 2008, 12:50 »
Hvilken størrelse grus skal hønen have til kråsen?
Hvor henne får I det fra?
Hvordan byder I det?

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Grus
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2008, 13:13 »
Du kan købe Grit i poser hos din fodervareforhandler, det jeg får indeholder både grus og kulstof til hønsene.
Jeg bruger en foder dispenser.

Smider som regel lidt ud i hønsegården også, af og til.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Grus
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2008, 13:26 »
Når mine høns render frit, så giver jeg dem ikke nogle tilskud. Jeg er overbevist om at på vores grund har det der skal til. Men i indespæringstider, får de strandsand og noget grus ind i et hjørne.
Hilsen Susanne

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Grus
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2008, 13:31 »
Jeg henter lidt sand i min "hat" ved stranden :)

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: Grus
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2008, 14:17 »
Bruger Bel-grit til både høns og duer.
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=86

Har lagt mærke til at når vore høns har gået ude en hel dag og rodet, så er skallerne det første de går ombord i indenfor. Altså må der være et behov ud over, hvad de kan finde selv. Belgrit er desuden tilsat nogle vitaminer, mener jeg

En 25 kg. sæk koster ca 100 kr og rækker rigtig, rigtig langt. Vil tro at jeg har en sæk i ca 1 år til 6 høns og 30 duer.

Jeg mener ikke at strandsand opfylder kravene til kråseflint. Stenene  ved stranden er alle slebet mat og er ikiek længere skarpe nok til at ordne føden i kråsen.


Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Grus
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2008, 14:49 »
det er nu mest for mineralernes skyld jeg tager hatten med til stranden, mine høns går i hønsegårde med sand og grus :) Belgrit er et fint tilskud, det bruger jeg til de små kyllinger.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Grus
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2008, 17:22 »
Har lagt mærke til at når vore høns har gået ude en hel dag og rodet, så er skallerne det første de går ombord i indenfor.

Jeg mener ikke at strandsand opfylder kravene til kråseflint. Stenene  ved stranden er alle slebet mat og er ikiek længere skarpe nok til at ordne føden i kråsen.

Nu blev der spurgt til grus (grit), men vi kan godt blive enige om at der altid skal være skaller tilstede.

En blanding af strandsand, grus og så det der er i jorden har fungeret her i mange år. Ved ikke lige hvad type grus det er (bruger det til når vi murer).  ;D
Hilsen Susanne

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Grus
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2008, 21:39 »
Jeg har grus i hele hønsehus og hønsegård, alm flisegrus 0-8, så kan de selv vælge str. ;D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Grus
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2008, 21:39 »
Jeg har aldrig givet mine voksne høns nogen form for sten. Kun østersskaller og har heller aldrig haft problemer heraf. Jeg mener også at de finder hvad de skal bruge enten i hønsegården eller rundt omkring i haven. Det hjælper selfølgelig at "vende" jorden i hønsegården engang imellem. Altså at grave den godt og grundigt igennem.
Hvis du slagter engang imellem kan du skære kråsen op og kigge på indholdet. Nogen gange undre man sig over alle de sten de har fundet.
Akvarie grus har en god størrelse men koster også "kassen".

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Grus
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2008, 23:28 »
Jeg har heller aldrig givet grus-regner med at de selv finder det de skal have udover at jeg giver skaller.
Men jeg ser at de sidst på dagen piller småsten på gårdspladsen som er fyldt med ærtesten. Og det er altid sidst lige inden sengetid de æder sten-aldrig først på dagen.
Nu har jeg også kørt 5 tons nye sten på gårdspladsen i sommers-det må da række til et par år :D :D
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Grus
« Svar #10 Dato: 21 Februar , 2008, 09:46 »
Hele bunden af volieren (den indre hønsegård, som vi kalder den) har grusbund, som jeg skifter ud en gang om året. Jeg fjerner de øverste 10 - 15 cm, og erstatter med ganske almindelig 0 - 4 rødt bakkegrus. Det er de glade for, da det er så groft at der er sten til kråsen, og så fint at de kan sandbade i det. Jeg drysser et lag strandskallet ud i gruset med jævne mellemrum, så de har halk til skallerne. Jeg drysser det ud så de har noget at beskæftige sig med. Plads og beskæftigelse er godt for deres trivsel.
Jens

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Grus
« Svar #11 Dato: 21 Marts , 2008, 11:54 »
Jeg er vist på den sikre side hvad grus angår,,,, vi har lige i disse dage fordelt 100m3 grus på den nyanlagte ridebane, så mon ikke det skulle række til et par dage.....
Mimi jeg har /havde også perlegrus i min indkørsel og har lagt på tre gange, men det er som om det fordamper, og det er måske hønsene der er forklaringen på det  ;D  Men perlegrus i indkørslen er en evigt tilbagevendende udgift
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Alex

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Grus
« Svar #12 Dato: 07 April , 2008, 12:35 »
jeg bruger selv en gritblanding som man også bruger til duer der er småsten skaller rødsten og nogle meneraler der udover bruger jeg stal lidt madolie vitaminer i pulverform og pigsten til duerne nulrer det helle så det er i en pasende størelse put lidt hvidløg i hvis man synten mine høns er helt vilde med det og der er meget godt guf til dem i det hos foderhandlen kan man købe de pigsten i en lille kiramisk skål dem har jeg købt og sætter dem ind til hønsene så køber jeg de pigsten i en lille pose bag efter for de er lidt billiger men det er guf til duer høns
ikke til at leve uden alt mit fjerkræ, opdrætter af Antwerpner Chabos Sumatra og Paduaner ænder Minon cayuga ænder løbeænder mandarinand brudeand damand med top Gæs Canada gæs

Offline stefan larsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
    • face book
Sv: Grus
« Svar #13 Dato: 02 Juni , 2008, 19:56 »
der står du giver dem kulstof?
hvorfor?
0.3 rød amerikaner nok de sødeste jeg har haft
1.5 dvæg mix

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Grus
« Svar #14 Dato: 03 Juni , 2008, 06:17 »
Trækul er godt mod dårlig mave
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi