Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fasanfoder  (Læst 9427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
fasanfoder
« Dato: 13 April , 2009, 11:17 »
hej hvad fodre i jeres guldfasaner med?
har kigget  ved div foderstoffirmaer.og er landet på dlg. fasan foder til æglægende eller voksefoder og evt hønse korn + frugt og grønt.
ved foderlageret  i kolding står der bare fasanfoder .
vil blive glad for lidt tip og hvad priser jeg skal regne med.
jeg syntes ikke at de har den store ædelyst .men kan det skyldes at de er blevet flyttet. de (en kok og to høner fra sidste år )har været i volieren i 3 døgn.
prøvede at ligge en håndfuld regnorm ind til dem men de blev ikke spist medens jeg kiggede men syntes at det var spist (men ikke spist op )af kornet.
giver i vand i åbenfad eller vandtårn?
på forhånd tak
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: fasanfoder
« Svar #1 Dato: 13 April , 2009, 11:42 »
Jeg Kender ikke lige DLG fasanfoder men jeg vil regne med at det er af samme kvalitet som det øvrige fasansoder på markedet. De sælger formentlig også til erhvevs avlerne som er en ekstra garanti for at kvaliteten er i orden.
Forskelden på hønsefoder og fasan og agerhøne foder er at råstofferne disse 2 blandinger er lavet af ofte er bedre end alm. hønsefoder der sælges til hobby avlere. Nogle firmaer bruger det aller ringeste korn til at blande i foder til hobby hønseavlere. Dette køres igennem anlæget og varmes op hvorefter der tilsættes vitaminer og mineraler så foderstof kontrollens krav opfyldes.
Da fasaner og især vagtler og agerhøns er meget følsomer overfor foder af dårlig kvalitet er disse blandinger altid bedre. Samtidig stiller erhvervs avlerne også større krav til foderet og har i kraft af de mængder foder de aftager en stor indflydelse på sammensætningen. Ofte er fasan, agerhøne og vagtel blandinger herfor lidt dyre. Disse blandinger er også tilsat animalsk protein der dækker fuglenes behov for dette.
Guldfasaner er nogle af de mest hårdføre fasaner, men skal mamn have et optimalt resultat ud af dem er et godt foder vigtigt. Samtidig kræver fasaner maser af grønt og forskellig frugt.
Hvis man bruger lægefoder der er blandet ca. halvt op med byg, hvede, knækket majs, undulat blanding, forskelige former for fint grit og lidt knuste katte piller med fisk har man et godt foder i denne periode. Når det bliver koldt og opdrætsperioden er over, skifter man læggefoderet ud med vokse foder hvor der er mindre protein i. 

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: fasanfoder
« Svar #2 Dato: 13 April , 2009, 18:35 »
tak for svaret er der nogle slags frugt /grønt som egner sig bedst
hvad med ædelyst går de straks til fadet eller er det først når de har fred
hvornår skal man forvente æg.
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: fasanfoder
« Svar #3 Dato: 13 April , 2009, 22:50 »
Når man starter med at give dem frugt og grønt som de måske ikke på forhånd er vandt til, kan der godt gå lidt tid før de rigtig får smag for det. Det frugt jeg bruger er apelsin, clementin, pære, æble, vindruer, kivi, jordbær, melon, banan, tomater, rosiner og andet tøret frugt, revet, gulerod, kinakål alt efter hvad der udbydes. Ting som advokado bruger jeg ikke da der er mistanke om at det muligvis er giftig for fuglene. Stenfrugt som blommer og kirsebær undgår jeg også da de indeholder blåsyre.
I sommer perioden får de masser af mælkebøtter,som de er utrolig glade for. De indeholder desuden mange mineraler og vitaminer som vi svært kan skaffe af kunstig vej.
De bær og frugter men finder i naturen indeholder også langt mere godt end de bær og frugter der er pæset frem med gødning og sprøjtemidler.
Et par regnom eller andet levende fra naturen er også rigtig godt.

Du nævnte tidligere at de ikke havde den store ædelyst.
Fasaner er fra naturens side meget nøjsomme og derfor er kvalieten af foderet også meget vigtigt.
« Senest Redigeret: 13 April , 2009, 22:53 Fra Bjarne Andersen »

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: fasanfoder
« Svar #4 Dato: 14 April , 2009, 20:53 »
mange tak for hjælpen i dag havde de spist frøblandingen/vindruer/tomater og de mælkebøtterne de fik i går.
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone