Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Majs som foder  (Læst 5712 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

gernsö

  • Gæst
Majs som foder
« Dato: 16 Marts , 2009, 18:59 »
Hvordan er det med krossed majs till fjärkrä som foder eller extra tilläg. Har aldrig användt det och undrer om der er noen her som kan fortälle om det.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Majs som foder
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2009, 11:56 »
Kan desværre ikke svare dig direkte.
Men jeg bruger majs i kornblandingen, som hønsene får, og de er meget glade for dem. Det er ihvertfald dem der først bliver spist, så kan de altid hakke kornene bagefter.
Køber også knækkede korn/majs til kyllinge opvækst.
Det bliver selvfølgelig serveret sammen med et fuldfoder i pilleform.
« Senest Redigeret: 17 Marts , 2009, 11:58 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Majs som foder
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2009, 12:40 »
Majs er rigtig godt til foder men pas på det skulle fede ret meget derfor særlig godt til vinterfoder.
Mine høns får majs  i alle former hele, knækkede og poppede.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Majs som foder
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2009, 12:46 »
Jeg har lige været på seminar i lørdags i Orpingtonklubben og der var en opdrætter, som fortalte at voksne høns ikke har behov for majs, men at det er godt at give kyllinger.

Grunden til det er at det feder og ikke ligefrem øger æglægningen.

Han fodrede selv med hel havre, og æggene "sprøjtede" ud, så det vil jeg også prøve nu, og så lade kyllingerne om majsen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Majs som foder
« Svar #4 Dato: 17 Marts , 2009, 17:14 »
Har man løsgående høns kan jeg tilføje at hvis naboens majsmark bliver høstet ...ja så er kræene absolut VÆK fra ens egen matrikel.
Er vandt til at hønsene flakser om ørerne på mig så snart jeg træder uden for en dør ...men sidste efterår kunne jeg RÅÅÅWE ..rasle med foderspanden ..og for den sags skyld hoppe på tungen uden at de værdigede mig et blik. Lystigt vandrede de rundt om rævegraven  :o ude på marken og resultatet bestod i mange mange afpillede majskolber.
De kom heldigvis hjem hver aften (fuldtallige)

Så hvis hønsene fik valget ville de foræde sig i majs.... mine blev så ikk fede af det da de fik rigelig med motion under deres søgen.
men høns der ikk får megen motion ville nok bare ende med at trille om på deres fuldfede side og vippe med tæerne op i luften  :)
Med venlig hilsen Søs

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Majs som foder
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2009, 19:39 »
Han fodrede selv med hel havre, og æggene "sprøjtede" ud, så det vil jeg også prøve nu, og så lade kyllingerne om majsen.
Øv, mine tøser gider ikke spise havre... ::)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Majs som foder
« Svar #6 Dato: 19 Marts , 2009, 16:08 »
Øv, mine tøser gider ikke spise havre... ::)

Jo, det gør de hvis de ikke får ikke får for meget hvede, majs og andet der er mere "lækkert" end havre.

Men nu mente Lestat heller ikke at høns "sprøjter" æg ud hvis bare de får havre... Det var nok mere for at pointere at selvom de kun fik havre så sprøjtede de alligevel æg ud. Orpington har nemt ved at blive fede så hvis de stadig lagde mange æg ved kun at få havre (som ikke er særlig fedende) så er det jo et godt råd til dem med høns der er lidt fede ;) (men ikke på den fede måde :P )

Danny
Himlen bør altid være blå!