Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Saltsyre i vandet  (Læst 18716 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Saltsyre i vandet
« Svar #15 Dato: 05 Marts , 2009, 00:09 »
SaltsyreDet der sker når man bruger saltsyre er at syrebalancen i tamsystemet ændres og hermed bliver meret ætsende end normalt.
Dette bevirker at orme og nogle bakterier ikke kan leve i disse meget syreholdige omgivelser. Jeg vil ikke tror at det er en fordel at bruge det hele tiden da jeg vil tror at tamsystemet med tiden tager skade af denne unaturlige balance.
Jeg kendte en ældre fjerkræ avler der altid brugte saltsyre i forbindelse med cocidiose og det virkede hver gang. Det vil formentlig også virke på e-colibakterier.

Æble edike
Æble ediker gør lidt det samme som saltsyren. Dog forhøjer det ikke syre balancen i tarmsystemet, men i stedet for fjerne det luften i tarmsystemet og derfor virker det kvælende på nogle bakterier og formentlig også orm. Jeg kender en fugleholder der daglig brugte æble edike da han mente at det hold hans fugle sunde og raske. Det gik dog galt sidste år hvor han af ukendte årsager midste en del fugle.
Sidste år havde jeg fået e-colibakterier i mnge af mine tropeduer da jeg havde købt noget universalfoder der var forurenet af mus men pakket i fine nye plastposer, inden det var taget med til fuglemarked og solgt her. En fuglemand i Randers midstede fule for 1800 kr. ved brug af foder købt samme sted. Fuglehandleren har side lukket biksen. Jeg brugte æbleedike i den forbindelse og fandt ud af at det kunne holde e-colibakterierne i skak. men det var ikke i stand til at helbrede. Først da jeg kontaktede min dyrlæge og fik nogle duer opdukseret og fik antibiotica til dem blev de få der var tilbage raske igen.

Hvisløg
Jeg har i flere år brugt både hvidløg og æbleedike til mine fugle ca. 1 gang om måneden.
Hvidløg tager jeg et halvt hvidløg og blænder og blander i 10 liter vand. Dette får de 3 dage i træk. Jeg mener helt sikkert at hvidløg udover at tage nogle typer orm også tager utøj på fuglene.
Det er også rigtig godt mod forkølelse.

Jeg bruger selv hvidløg når jeg kan mærke at det begynder at kriler i halsen. Jeg spiser et halvt fed hvidløg og 2 C-vitaminer 3 dage i træk og forkølelsen forsvinder. Men hvis man blot kommer en dag for sent virker det ikke 100 %. På et tidspunkt havde jeg nogle liggende der var blevet lidt tørre og jeg tog som normalt godt et halvt stort fed. Det virkede særdels vandrivende da vandet stod ud af øjnene på mig og jeg fik hjertebanken og midstede luften. Der røj en halv liter vand bagefter. Puha det var godtnok stærke sager.
Jeg plejer at sige at hvidløg både tager forkølelse og familien som er rimelig let at holde på afstand de 3 dage man tager det. Når man er ude og handle er det også forholdvis let at komme til kassen  

Man kan købe hvidløg i plast dunker. Dette produkt lugeter ikke, men jeg er overbevist om at behandlingen det har fjernet lugte er medvirkende til at det ikke virke så godt som friske og ubehandlede produkter.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Saltsyre i vandet
« Svar #16 Dato: 05 Marts , 2009, 20:38 »
Hej Bjørn.

Ja,  nu satte jeg mig for at undersøge vore skeer på Fyn.  :D
jeg har suppeskeer på 25 ml, alm skeer på 12 ml, dessertskeer på 15 ml,
teskeer på 5 og 3 ml,
 det var også defor at man på apotekerne dengang i tresserne var mege påpasselige , når der blev ordineret noget  skefuldvis.

Så det bedste vil vel være at opgive målene i ml, så render vi ikke skævt af hinanden.
mvh
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Saltsyre i vandet
« Svar #17 Dato: 05 Marts , 2009, 21:29 »
Hej Bjørn.

Ja,  nu satte jeg mig for at undersøge vore skeer på Fyn.  :D
jeg har suppeskeer på 25 ml, alm skeer på 12 ml, dessertskeer på 15 ml,
teskeer på 5 og 3 ml,
 det var også defor at man på apotekerne dengang i tresserne var mege påpasselige , når der blev ordineret noget  skefuldvis.

Så det bedste vil vel være at opgive målene i ml, så render vi ikke skævt af hinanden.
mvh
Vibeke


UNDSKYLD VIBEKE....

DET er mig der har taget fejl af ml. og cl.  :-\  Jeg kan berolige dig med at dine skeer på Fyn, har HELT normal størrelse  ;)  Og for lige at gøre det helt klart for alle....
 dosis er 2ml. 30% saltsyre til 10 liter vand.
Tak for at du lige fik fanget mig Vibeke  :D

Mvh. Bjørn.
« Senest Redigeret: 05 Marts , 2009, 22:58 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Saltsyre i vandet
« Svar #18 Dato: 05 Marts , 2009, 22:03 »
Hej Bjørn

kan ikke lade være med at tænke på om du er blevet inspireret af de der bageopskrifter - nu du jo er holdt op med grøntsagerne (undtagen kål - selvfølgelig)  ;D ;D

Undskyld - kunne ikke lade være  ::)
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Saltsyre i vandet
« Svar #19 Dato: 05 Marts , 2009, 22:30 »
 ;D ;D ;D