Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foderpiller  (Læst 8662 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Foderpiller
« Dato: 22 Februar , 2009, 15:39 »
Har hørt at man kan bruge svinefoder i pilleform til høns.
Er det rigtigt og er det billigere eller bedre. ??? ??? ???
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foderpiller
« Svar #1 Dato: 22 Februar , 2009, 19:05 »
Jeg har hørt om en der gjorde det, men om det er godt nok, kan jeg ikke svare på. Man kunne jo godt tænke sig at høns har andre behov en svin.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Foderpiller
« Svar #2 Dato: 22 Februar , 2009, 19:24 »
Sidste år løb jeg tør for piller til dem en fredag, og vi kunne ikke nå på foderstoffen lørdag, så der var lige to dage uden piller til dem. Så må man jo smutte ned til svinene og hente sig en portion :D...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Foderpiller
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2009, 19:49 »
Det er da i hvert fald ikke bedre... foder til hønsene er jo afstemt til deres behov. Men du kan jo prøve at kigge på indholdsfortegnelsen og sammenligne og se hvad forskellen er. Jeg vil dog tro at specielt nogle mineraler og vitaminer vil være meget forskellige.

Men i en snæver vending som Mikkels kan det jo sagtens gå.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Foderpiller
« Svar #4 Dato: 22 Februar , 2009, 20:06 »
Jeg har hørt at ægproduktionen sættes betydeligt i vejret ved brug af svinefoder.

Det er dog det samme som at tisse i bukserne for at holde sig varm. Hønsene bliver hurtigt fede og stopper pludseligt med at gøre æg. Der kan snildt gå 6 mdr. men der kan sagtens også gå kortere tid.

Jeg tror ikke det er noget man skal bruge generelt. Som Mikkel fortæller, kan det bruges i nødsituation, men ellers ikke.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Foderpiller
« Svar #5 Dato: 22 Februar , 2009, 20:24 »
Jeg har altid brugt sofoder til mine høns, jeg tror der er meget lidt forskel på hønse og svinefoder, pånær prisen..mine høns er bestemt ikke fede og de lægger mange æg..også om vinteren..har prøvet at købe en sæk "fuld af pep" men så blev de smaskfornærmede, det ville de ikke ha..nej sofoder(ikke slagtesvinefoder) og ensilage og andet godt fra køkkenet så har hønsene det godt..hilsen rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Foderpiller
« Svar #6 Dato: 23 Februar , 2009, 10:10 »
Det er da klart at skift af foder giver problemer.

Men tag ikke fejl, der er mange ting i svinefoder dine høns enten ikke må få eller behøver. Og har man høns der skal bruges til udstilling skal man da slet ikke bruge grisefoder.
En anden ting er det dyreetiske,- er det normalt at der bliver produceret foder til en bestemt dyreart, for så at give det til en anden. Svaret er åbentlyst men vi glemmer tit at bruge den sunde fornuft.

Så min holdning er klar: Brug hønsefoder til høns, hundefoder til hunde, svinefoder til svin, kattefoder til katte, osv.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Foderpiller
« Svar #7 Dato: 23 Februar , 2009, 12:47 »
Nu udstiller jeg så heller ikke, men æglægningen er der ikke noget at komme efter, jeg synes mange klager over deres høns ikke lægger æg om vinteren, men det er nok også lidt efter hva racer man har, mine orpington har lagt æg hele vinteren..men jeg ville egentlig godt ha set en sammenligning af indholdet i sofoder og æglægningsfoder, må se om jeg kan finde ud af det engang..ja, nogle siger jo at katte kan leve af hundefoder, men ikke hunde ikke må få kattefoder(el. er det omvendt)..ps. jeg gi også mine børn nogle ting som de egentligt ikke burde få, men de har det også helt fint :D hilsen rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Foderpiller
« Svar #8 Dato: 23 Februar , 2009, 12:49 »
Hunde må ikke få kattemad, fordi der er mere protein i kattemad end i hundemad.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Foderpiller
« Svar #9 Dato: 23 Februar , 2009, 13:22 »
Så vidt jeg husker !, er problemet, at der er for meget protein i grisefoderet - det skulle i værste fald kunne gøre hanerne sterile !

med venlig hilsen - bent Skaarup Pedersen

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Foderpiller
« Svar #10 Dato: 23 Februar , 2009, 13:36 »
Jeg ved ikke hvad der er billigst grisepiller eller hønse fuldfoder, men man kunne jo bruge tilskudsfoder til høns og korn, kornet kan jo nok købes billigt hos en bondemand, og tilskudsfodret rækker længere da hønsene ikke skal have så meget af det, samtidigt er der i tilskudsfodret de vitaminer og mineraler som hønsene har brug for.

Grisepiller kan bruges til opfedning af bla. Gæs, ænder og kalkuner til slagtning, her gælder det netop om at der er noget krudt (proteiner) i fodret, men jeg ville nok ikke bruge grisepiller til alm. vedligehold af fjerkræ.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Foderpiller
« Svar #11 Dato: 23 Februar , 2009, 13:39 »
Okey, det har jeg aldrig hørt før.. men jeg siger ikke noget til min skånske hane, for 38 æg ud af 40 jeg kom i rugemaskinen var befrugtet ;)Jeg bruger selvfølgelig sofoder fordi vi har en svinegård..sku jeg ud og købe det ville jeg jo nok også købe rigtig hønsefoder..vh. rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Foderpiller
« Svar #12 Dato: 23 Februar , 2009, 13:46 »
Det er jo det !  En god hane bliver ikke fed   8)

I Dit sted ville jeg jo nok også bruge sofoder, om ikke andet så for prisen...  ;)