Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tjek en nybegynders foderplan :)  (Læst 7253 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lollipop

  • Gæst
Tjek en nybegynders foderplan :)
« Dato: 20 Februar , 2009, 13:33 »
Jeg har kimet diverse foder-forhandlere i området ned idag og forhørt mig om hvad de kunne tilbyde inden for fjerkræ.
Jeg vil gerne holde det så øko som muligt, dog uden at blive fanatisk.
Efter noget læsen i diverse bøger er jeg kommet frem til følgende:
Jeg regner med at skulle have en flok store Wyandotter.

Til fri afbenyttelse:
En skål m. grit og lidt trækul
En skål m. standskaller og lidt groft køkkensalt
En foderautomat med pille-foder. Sandsynligvis det økologiske fra land og fritid.

Hvor mange gram piller skal jeg regne med pr. dyr pr. dag??En bog siger 30 gram en anden siger 60 gram

Håndfodring
Blødfoder hver eller hver anden dag: Diverse fra køkken og køkkenhave (kogt eller revet). Evt. med lidt levertran om vinteren.
Kød- og benmel eller evt. fiskemel. ca. 1/4 spsk pr. dag. pr. dyr.
Er det nødvendigt?
Øko Hvede: Ca. 25g pr. dyr pr. dag.

Grøntfoder
Det får de efter tilgængelighed og ædelyst.
Der bliver dyrket grønkål til dem så der er til næste vinter.
Ellers græs, mælkebøtter, skvalderkål, brændenælder, hyben, hyldebær mm.

Diverse
Majs kan jeg desværre ikke finde øko, så det bliver ikke en fast del af planen, men kan gives som godbidder ind imellem.
Hjemmelavede spirer om vinteren
Hele korn-aks i sæsonen.

Ungdyr vil få økologisk kyllingefoder fra Land og fritid ind til de kan gå over på de alm. piller.

Hvad siger i? Lyder det fornuftigt?






Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Tjek en nybegynders foderplan :)
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2009, 14:00 »
Jeg synes du virkelig har sat dig ind hvad du vil give, men jeg forstår ikke grit og trækul, for jeg mener strandskaller er nok, jeg tror jeg har læst et sted at høns skal have 100g pr dag, jeg giver vitaminpulver og det skulle dække høns behov. :D
Jeg vil nok tænke over hvad jeg giver af diverse for det kan smages i æggene ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tjek en nybegynders foderplan :)
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2009, 14:32 »
Hold da op sikke nogle gourmet høns du får  ;D Jeg håber ikke mine høns får nys om det, så de flytter over i din hønsegård, host host.
Mine får en kornblanding, æglægningsfoder, diverse rester, hønseguf med tilsatte vitaminer og så alt det de selv finder i haven.
De spiser ikke særlig meget æglægningsfoder.
Jeg tror du skal prøve dig frem med pillefoderet, har de spist op til aften, så giv dem lidt mere næste dag, og vice versa.
Hvorfor vil du have salt sammen med strandskallerne?
Jeg tror i øvrigt det er rigeligt med enten grit eller strandskaller.
Det er fint nok at holde igen med majs, for det kan de nemt blive fede af.
Hvede er en anden ting, som de kan blive fede af, hvis de får for meget.
Fedme kan være en årsag til at høns ikke lægger æg.
Jeg skal ikke kunne sige, hvor lidt eller meget du skal beregne til hver høne, men der er sikkert andre her på forum, der ved det.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Tjek en nybegynders foderplan :)
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2009, 14:46 »
Det er ikke helt så enkelt at angive en vægt af foder. De fleste dyr (og mennesker  ::) vil blive ved med at spise ind til de er mætte, og dette styres af volumen af det indtaget foder og ikke af vægten. Det er sandsynligvis derfor der er forskellige mængder angivet.

Derfor prøv dig frem med xx antal ml. af piller, hvis der bliver spist op i løbet af en ½ times tid er det fint. Bliver der spist hurtigere mangler der lidt, og langsommere har de for meget. Der bør efter min mening ikke ligge foder  i længere tid da dette tiltrækker rotter. Således er teorien, men paksis....

Der skal bruges et meget ensidigt foder for at dette direkte kan smages i æggene. Der sker normalt ikke med husholdnings affald.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Tjek en nybegynders foderplan :)
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2009, 16:13 »
Jeg tænkte ikke lige på husholdnings affald, men fiskemel, og levertran,  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hebber

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 181
Sv: Tjek en nybegynders foderplan :)
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2009, 18:04 »

økologiske majs kan måske findes hos Camilla Plum, hun har mange øko frø. http://www.fuglebjerggaard.dk/
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Tjek en nybegynders foderplan :)
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2009, 18:11 »
Med husholdningsaffald mener jeg bl.a. rester fra middagsbordet (kartofler, gulerødder mm) samt f.eks skræller fra gulerødder, eller de yderste blad på et salathoved.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Tjek en nybegynders foderplan :)
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2009, 18:55 »
Førhen brugte jeg altid levertran i blødfoderet en gang om ugen. Det kunne vi ikke smage i æg eller kød. Nu bruger jeg hvidløg, enten rå eller olie, og det kan vi heller ikke smage.

Hvor meget foder? Tjo, det kommer an på temperatur og hvor meget du giver ved siden af. Men et tip er absolut at fodre med det de skal have først på dagen. Deres 'piller' med vitaminer osv. For det er som regel aldrig det sjoveste foder og de spiser det derfor helst til sidst hvis buffet'en er for stor!

Vores får deres blanding i automaten om morgenen. De får ca. samme mængde som de åd dagen før. Først senere på dagen får de rester/blødfoder. Er truget helt slikket når de er på pind, betyder det her at de skal have en smule mere dagen efter.
Vi går efter en tomt trug med kun lidt fnuller.

Men det er svært at sige og at sammenligne, for vores får ikke piller.

Men din plan lyder ikke skæv.. Du kan så altid justere den løbende  ;)
Hilsen Susanne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Tjek en nybegynders foderplan :)
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2009, 22:06 »
Der var en tidligete bruger der sagde at det var en dårlig idé at hønsene havde fri adgang til trækul da det også skulle "trække" en del af de gavnlige bakterier med ud. Normalt bruger man det hvis de har diarré. Men jeg har ingen erfaring eller fagligt belæg for dette.
Mine har aldrig nogensinde fået trækul og de lever da i bedste velgående.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Tjek en nybegynders foderplan :)
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2009, 23:02 »
Danny: Det er jeg da glad for at høre, for mine får heller ikke kul. Men skallerne nipper de da jævnligt til.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Tjek en nybegynders foderplan :)
« Svar #10 Dato: 21 Februar , 2009, 08:41 »
Trækul har jeg kun givet hvis de har haft tynd mave, så det er ikke noget de skal have adgang til konstant. Skaller er nødvendigt.

Ekstra protein fra fiskemel burde ikke være nødvendigt hvis de får foderpiller, så burde der være nok deri.

Husk også at give dem det ukrudt du piller op i haven og køkkenhaven.. dog skal der jo ikke være sprøjtet der.

Mængden kan være svært at finde ud af. Høns vil næsten altid synes at de er sultne så hvis du kommer forbi med noget godt mad, så spiser de, men der er forskel i deres opførsel om de er meget sultne eller bare "lækkersultne", den må du se om du kan lære...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi