Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Voksefoder  (Læst 22224 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Voksefoder
« Svar #15 Dato: 16 Februar , 2009, 21:26 »
Jeg har lige tjekket den sæk kyllingfoder, som jeg bruger af som grundfoder (til kyllinger)
Det er ikke voksefoder, men startfoder. Det hedder "Start-held" og er fra foderstoffirmaet "Hedegaard"

Jeg kan se på deklarationen, at der er "noget" i, som godt kunne være en form for medicin (?)
Jeg nævner nogen af navnene her: Coccidiostadikum, Monensin natrium, Endo-1,4-beta-xylanase, Endo-1,4-beta-glucanose (vistnok enzymer) Phytase og nogle andre stoffer, som jeg tror er vitaminer og mineraler.

Desuden står der at foderet er farligt for hovbærende dyr, perlehøns og vagtler. Og at det indeholder et tilsætningsstof af ionophor-gruppen (måske med stavefejl - utydelig trykning) og at det ikke bør anvendes sammen med andre lægemidler f.eks tiamulin.

Er der nogen, der ved lidt mere om det her end jeg gør? (Er faktisk helt på bar bund - og har brugt dette startfoder i alle de fire år, jeg har været hønseholder. Altså til kyllinger.)

Skal jeg skille mig af med det?
Er det på en eller anden måde dårligt for de voksne høns? Jeg VED, de spiser af det som supplement til deres eget foder.     

Jeg har aldrig spurgt om Hedegård forhandler startfoder UDEN medicin, men jeg ved jo heller ikke om det, jeg bruger indeholder medicin. Og hvis det gør - om det så er en dårlig ide. Altså fordi de voksne også guffer noget af det i sig.  ???  ???  ???




Ja, der er medicin i det startfoder du bruger.
Teoretisk så bliver det videre givet til de æg dine høner lægger. Hvis altså de spiser af foderet. Når det så er sagt så er der altså nogen avlere der alligevel giver alle hønsene dette medicin beriget foder. Hvor meget der vil være i æggene efterfølgende skal jeg ikke gøre mig klog på.

Iøvrigt har jeg kun købt voksefoder en enkelt gang og kommer nok ikke til det igen.
Mine kyllinger får startfoder til at starte med. Når de er et par dage gamle blander jeg noget korn i og de spiser det med velbehag. Hvis de går for sig selv får de denne blanding til de er 6-8 uger. Hvis de går med skrukken, sammen med resten af flokken så får de ingen startfoder og de vokser fint alligvel.
Høns, fasaner, agerhøns, påfugle og lign. i naturen servere jo heller ikke ligefrem færdiglavet startfoder til sine kyllinger men spiser hvad de kan finde. Så hvis der bare er føde tilgængeligt som er så småt at kyllingerne kan spise det så skal det nok gå.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Voksefoder
« Svar #16 Dato: 16 Februar , 2009, 21:48 »
Startfoder er som navnet antyder foder til at starte kyllinger op med, det gives de første uger, fordi der er medicin i mod coccidiose , det må ikke gives til slagte dyr, jeg mener at fristen er 14 dage før slagtning.

Voksefoder er det foder som gives fra man stopper med startfoderet og indtil hønsene begynder at lægge æg, derefter gives hønsepiller.

Startfoder, voksefoder og hønsepiller indeholde en del korn.

Hønsepiller findes som fuldfoder og tilskuds foder, hvor man blander det halvt med korn.

Jeg fodre med alle 3 produkter til mine dyr, og det fungerer ganske udemærket.

Jeg mener bestemt ikke at voksne høns skal have startfoder eller voksefoder, og at kyllinger heller ikke skal have hønsepiller, hvis jeg har en skruk med kyllinger så starter de med at få startfoder og hele korn, derefter voksefoder og hele korn, skruk hønen æder jo nok noget af kyllingernes foder, og hun tager ikke skade af det.

Jeg har ungdyr og voksne gående hver for sig, så løser det også "problemet" med foderet.



« Senest Redigeret: 16 Februar , 2009, 21:50 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: Voksefoder
« Svar #17 Dato: 16 Februar , 2009, 22:50 »
Tak Danny og tak Lestat!

Jeg er lige blevet klogere.  :)

Jeg tror faktisk jeg vil undersøge, hvor jeg kan købe medicinfri startfoder. Selvom det sandsynligvis forebygger coccidiose.

Jeg bryder mig ikke rigtig om tanken om at der skulle være medicinrester i de æg, vi spiser.

Tak for hjælpen!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Voksefoder
« Svar #18 Dato: 16 Februar , 2009, 22:53 »
Jeg prøvede sidste år at give alle høns samme grundfoder. Kværnet hvede og majs, tilsat vitaminer. Udover det har de fået rester oa. blødfoder.

Og alle dyr voksede flot op, ingen sygdomme, god befrugtning og masser af æg.

Så den opskrift fortsætter jeg med i år.
Hilsen Susanne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Voksefoder
« Svar #19 Dato: 16 Februar , 2009, 23:18 »
@ Susanne

Jeg tror ikke at du skal være bange for medicin rester i æggene, hvis de får startfoder i de første uger.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: Voksefoder
« Svar #20 Dato: 16 Februar , 2009, 23:30 »
Lestat: Min tvivl går på hvad der sker, når de voksne høns spiser af kyllingefoderet.

Jeg har nemlig ikke mulighed for at adskille de forskellige aldre - især ikke om sommeren, hvor det ene kuld kyllinger efter det andet kommer til verden.

Og så går de voksne og stjæler af børnenes med  :)

Susanne H: Det lyder altså betryggende at du overhovedet ikke benytter specialfoder - og så helt uden problemer. Og som  Danny skriver - er der jo heller ikke specielt startfoder i naturen til fasaner, agerhøns og andre hønselignende væsner.

Jeg har iøvrigt lige søgt på økologisk startfoder på google - og de første mange shots går direkte her ind i forum.

Så jeg har netop fundet en gammel tråd, der omhandler medicin/fordele/ulemper/startfoder/ikke startfoder osv.

Så nu må jeg hellere nærlæse i stedet for at ulejlige jer, der måske har akrevet om det her i forvejen.

Men ihvertfald tusind tak! Herligt forum!

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Voksefoder
« Svar #21 Dato: 17 Februar , 2009, 16:08 »
@ Lene det er lige nøjagtig den måde jeg foder på som du beskriver,  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Voksefoder
« Svar #22 Dato: 17 Februar , 2009, 16:30 »
@ Susanne

Jeg tror ikke at du skal være bange for medicin rester i æggene, hvis de får startfoder i de første uger.
Det er måske rigtigt nok, men hvis det er et problem for mennesker, at det er i menneskefoderet (æggene), så er det vel for sulan også et problem for kyllinger, at det er i kyllingefoderet.
Eller er det bare mig, der er skør?

Vi har indtil nu fodret med noget økologisk såkaldt "kraftfoder" og hvede. Kraftfoder er nogle piller, velsagtens mest til voksne høns. Desuden har vi givet kyllingerne en masse hirse, madrester og regnorme. Jeg vil ikke sige, det har været fuldstændig tilfredsstillende.

Måske vil jeg afprøve foderblandingen under "voksefoder" og "startfoder," og se hvad der sker.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Voksefoder
« Svar #23 Dato: 17 Februar , 2009, 22:06 »
Jeg har for det meste bare kørt med startfoder indtil 8-12 ugers aldren, så er de gået over på det voksne foder :D.. Denne gang tænkte jeg bare at det skulle være anderledes :D.. Men tror at jeg gør det ved de kuld jeg muligvis laver til sommer at jeg fodre dem op med startfoder indtil 10 ugersaldren og så der vender dem over på det normale foder :D.. Det lyder for mig som det bedste :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Voksefoder
« Svar #24 Dato: 18 Februar , 2009, 06:04 »
Mine kyllinger fra rugemaskinen får altid startfoder indtil de er ca. 6 uger, derefter skifter jeg gradvis over til æglægningsfoder. Når de er et par uger, begynder jeg at blande lidt byg i. Vi køber byg meget billigt hos vores nabo.

Mine kyllinger er adskilt fra hønsene.

Derudover får de lidt brød smulder, som de elsker helt fra dag 1.

Når jeg engang imellem lader en skruk få fornøjelsen, så går de sammen med de andre høns og spiser det samme som de voksne, da jeg ikke vil risikere de æglæggende spiser startfoder. De kyllinger klarer sig fuldt ud ligeså godt, som dem der får startfoder.

Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Susanne

  • Gæst
Sv: Voksefoder
« Svar #25 Dato: 18 Februar , 2009, 08:23 »


 

Når jeg engang imellem lader en skruk få fornøjelsen, så går de sammen med de andre høns og spiser det samme som de voksne, da jeg ikke vil risikere de æglæggende spiser startfoder. De kyllinger klarer sig fuldt ud ligeså godt, som dem der får startfoder.


.

Den sidste oplysning er vigtig, synes jeg. For det viser, at man nok ikke behøver at gå helt så videnskabeligt til værks, som man (jeg) godt kan ha tendens til, når man er lidt usikker.  Det eneste jeg så lige tænker på, er hvad der sker, hvis kyllingerne kommer til at spise æglægningsfoder. Er der også "noget" deri, som man kunne være betænkelig ved, hvis det kommer i de forkerte maver?



Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Voksefoder
« Svar #26 Dato: 18 Februar , 2009, 08:38 »
Da jeg havde kyllinger sidste år, gik de jo sammen med deres mødre og resten af flokken. Skrukkerne tog dem med ud i haven, da de var ganske få dage gamle, så start foderet blev stort set ikke brugt. Kyllingerne voksede fint og trivedes på den mad deres mødre fandt til dem. Jeg tror nu nok at alle i flokken spiste af startfoderet, og jeg var ikke klar over at det kunne være et problem ud over at det måske kunne være for fedende for de store.
Jaja, så lærte jeg nyt igen  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Voksefoder
« Svar #27 Dato: 18 Februar , 2009, 08:50 »
Jeg kan ikke forestille mig andet end, at kyllingerne har spist af æglægningsfoderet.

Jeg har selvfølgelig ikke stået og holdt øje med, hvad de har spist, men så nysgerrige som kyllinger plejer at være :D tror jeg de har smagt på alt, de har kunnet komme til.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

byrstedfjer

  • Gæst
Sv: Voksefoder
« Svar #28 Dato: 18 Februar , 2009, 17:00 »
jeg tro det er fler år siden at der var medicin i startfoder .jeg har prøvet at foder med voksfoder i en stamme og æglægning i en anden de gjore lige mange æg .

Susanne

  • Gæst
Sv: Voksefoder
« Svar #29 Dato: 18 Februar , 2009, 20:29 »
Ja, der kan man bare se!

Endnu engang tænker jeg, at det da vist ikke behøver at være så besværligt endda.

Dejligt at udveksle erfaringer.  :)