Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Voksefoder  (Læst 22225 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Voksefoder
« Dato: 15 Februar , 2009, 10:51 »
Ja nu har jeg jo lige et spørgsmål :D..

De skånske blomsterkyllinger jeg har fået hjem skal jo have voksefoder, men de tre silker er jo begyndt at ligge æg så må de godt få voksefoderet eller skal jeg sørger for at de ikke for det :)? Sker der noget ved at de får det ;)?

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Susanne

  • Gæst
Sv: Voksefoder
« Svar #1 Dato: 15 Februar , 2009, 11:27 »
Godt, du spurgte, Mikkel - det vil jeg faktisk osse godt vide.

Syns nemlig det kan være svært at kontrollere, hvem der spiser hvad - og jeg HAR set de voksne silker guffe voksefoderet i sig.

Mon nogen kan hjælpe os med et svar?

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Voksefoder
« Svar #2 Dato: 15 Februar , 2009, 11:38 »
Det tror jeg ikke sker noget ved. Når jeg har høne til at gå ved mine kykkinger spiser hun af det samme som kyllingerne får
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Voksefoder
« Svar #3 Dato: 15 Februar , 2009, 15:09 »
Hvis voksefoderet er uden medicin og andre tilsætninger, så er der ikke noget i vejen for det.

Man kan lave en adskillelse af foderet, så kun kyllinger og ungdyr kan komme til foderet (det kræver dog at alle dyr er samme race/størrelse).
Hilsen Susanne

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Voksefoder
« Svar #4 Dato: 15 Februar , 2009, 19:04 »
Ja og det er mine jo desværre ikke de skånske ville sagtens kunne komme igennem, men så ville den ene silkehøne også kunne :D..

Foderet skulle være uden tilsat medicin :D... Finder jeg lige ud af :D.. Fordi så kan de bare få det de næste par uger indtil de skånske kan vendes over til hønsenes foder ;)...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Voksefoder
« Svar #5 Dato: 15 Februar , 2009, 19:06 »
Ja men Mikkel, de skånske er vant til at få voksenfoder, altså alm. hønsepiller/æglægningspiller  ;) ;D

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Voksefoder
« Svar #6 Dato: 15 Februar , 2009, 19:14 »
Nårh :D... Så læste jeg din besked forkert i morges :D.. Noget siger mig jeg har været lidt træt endnu på det tidspunkt :D... Det er jo fint så er der ingen problemer, emn køber nu alligevel en sæk da Berits kyllinger ihvertfald skal have det da de ikke er så gamle når jeg får dem :D..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Voksefoder
« Svar #7 Dato: 15 Februar , 2009, 19:15 »
Ja det tror jeg også søde Mikkel  ;D, men korrekt der er ingen problemer  ;)

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Voksefoder
« Svar #8 Dato: 15 Februar , 2009, 20:59 »
Jeg har aldrig brugt voksefoder, og ved der er mange avlere der heller ikke bruger det.

Det er mest beregnet til kyllinger som skal vokse hurtigt til så de kan blive slagtet.

Susanne

  • Gæst
Sv: Voksefoder
« Svar #9 Dato: 15 Februar , 2009, 23:26 »
Nielsen, hvad har du så givet dine kyllinger?
 
Der skal jo noget foder til, som er mere finkornet til de små bitte svælg.

Måske kunne vi få et tip til at supplere (eller helt erstatte) det gængse voksefoder.

Altid rart at høre, hvor forskelligt man gør med sit fjerkræ.  :)

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Voksefoder
« Svar #10 Dato: 15 Februar , 2009, 23:36 »
Jeg har fodret med startfoder, og når de blev lidt større blev det suppleret med undulat frø eller vildtfoder blanding, knækket hvede, knækket majs og rester fra køkkenet.

Derefter har jeg gået over til voksen foder....

Lige præcis mine serama som er ultra små har fået deres foder en tur gennem en blender de første 6-8 ugers tid og ellers er det som nævnt startfoder til de kan spise voksenfoder hvilket de kan når de er omkring 14-16 ugers alderen afhængig af deres størrelse og det er også omkring 16 ugers alderen de begynder at lægge deres første æg.

Som noget nyt har jeg tilføjet havre i startfoderet til mine serama kyllinger, da de nemt kan have afføring siddende bagtil de første 2-3 uger som skal vaskes væk. Og jeg har hørt fra en anden serama avler at lige præcis havre skulle afhjælpe dette en hel del, så det er da et forsøg værd.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Voksefoder
« Svar #11 Dato: 16 Februar , 2009, 09:57 »
Mikkel dine kyllinger får nu startfoder 1 uge mere, så går jeg over til voksefoder U/ medicin, sådan har jeg altid gjort og det fungere fint for mig, dette for så ved du hvad de har fået at spise, de har det rigtig godt i deres kasse ovre i hønsehuset.
Skal lige gøre min nye pc klar så sætter jeg billeder ind af hvor de går og hvor stor kassen er  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Susanne

  • Gæst
Sv: Voksefoder
« Svar #12 Dato: 16 Februar , 2009, 10:16 »
Det lyder som en god måde at fodre på. Jeg har ikke tænkt på at man kan benytte blender (!) ellers en ret oplagt ide til små kyllinger (mine dværgsilkekyllinger er heller ikke større end edderkopper når de blir klækket)

Voksefoder uden medicin lyder også helt betryggende. Jeg skal ud og kigge på min sæk med voksefoder, for jeg aner faktisk ikke om der er medicin i eller ej.  ???

Iøvrigt synes jeg det har været lidt svært at adskille, hvem der æder hvad. Når der er kyllinger i mange aldre som går sammen. Så det kunne være rart med noget foder, som i hvertfald ikke skader nogen, uanset hvem der æder af det. Og hvis man går udenom medicintilsætning er der vel ikke noget problem?




Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Voksefoder
« Svar #13 Dato: 16 Februar , 2009, 14:51 »
Det lyder fint Berit :D.. Glæder mig til at se billeder igen :D.. Hvor længe bliver du så ved med at give dem det? :D.. Havde ellers lige købt noget startfoder de kunne få, men den gemmer jeg så bare til lidt senere :D...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Susanne

  • Gæst
Sv: Voksefoder
« Svar #14 Dato: 16 Februar , 2009, 16:27 »
Jeg har lige tjekket den sæk kyllingfoder, som jeg bruger af som grundfoder (til kyllinger)
Det er ikke voksefoder, men startfoder. Det hedder "Start-held" og er fra foderstoffirmaet "Hedegaard"

Jeg kan se på deklarationen, at der er "noget" i, som godt kunne være en form for medicin (?)
Jeg nævner nogen af navnene her: Coccidiostadikum, Monensin natrium, Endo-1,4-beta-xylanase, Endo-1,4-beta-glucanose (vistnok enzymer) Phytase og nogle andre stoffer, som jeg tror er vitaminer og mineraler.

Desuden står der at foderet er farligt for hovbærende dyr, perlehøns og vagtler. Og at det indeholder et tilsætningsstof af ionophor-gruppen (måske med stavefejl - utydelig trykning) og at det ikke bør anvendes sammen med andre lægemidler f.eks tiamulin.

Er der nogen, der ved lidt mere om det her end jeg gør? (Er faktisk helt på bar bund - og har brugt dette startfoder i alle de fire år, jeg har været hønseholder. Altså til kyllinger.)

Skal jeg skille mig af med det?
Er det på en eller anden måde dårligt for de voksne høns? Jeg VED, de spiser af det som supplement til deres eget foder.     

Jeg har aldrig spurgt om Hedegård forhandler startfoder UDEN medicin, men jeg ved jo heller ikke om det, jeg bruger indeholder medicin. Og hvis det gør - om det så er en dårlig ide. Altså fordi de voksne også guffer noget af det i sig.  ???  ???  ???