Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Proteinfoder.  (Læst 4425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Proteinfoder.
« Dato: 27 Januar , 2009, 10:49 »
Findes der et erstatningsfoder for fiskemel ?
Jeg ville gerne give mine nye gæs lidt ekstra protein her inden de begynder æglægningen, men orker næsten ikke at skulle til at ansøge om købs-tilladelse hos plante-direktoratet, for køb af en pose hver tredie måned  :P

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Proteinfoder.
« Svar #1 Dato: 27 Januar , 2009, 12:47 »
Hvad med soya skrå toasted ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Proteinfoder.
« Svar #2 Dato: 27 Januar , 2009, 23:08 »
Det der søges er formentlig animalsk protein, som mange fugle har behov for og som dsv. mangler i mange foderblandinger i dag.

Fasan Agerhøne og Vagtelblandinger indeholder fiskemel. Miljøfoder har en god Agerhøneblanding til rimelig priser.

Nogle bruger kattepiler som animalsk suplement. Man bør dog aldrig bruge produkter med fjerkræ i da det kan overføre sygdomme.

Soyaskrå har som det nævnes en stor andel vegetabilsk protein, samt er til en rimelig pris og til at skaffe uden problemmer.

Protein indeholdet i FAV vildtblandinger er på ca. 20 % en stor andel som man ikke kan opnå med korn allene, derfor tilsættes ca. 30 % soyaskrå og så vidt jeg husker 3 % fiskemel.

Der findes også et rigtig godt produkt der heder Flouting Duck. Et flydefoder der er beregnet til små prydænder. Andelen af animalsk protein skulle være rimeligt højt i dette foder, men da det er rimelig dyrt er det nok ikke en særlig god løsning til grovædere som gæs.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Proteinfoder.
« Svar #3 Dato: 27 Januar , 2009, 23:22 »
Tak for svaret ! Jeg glemte og skrive det i første omgang, men det er nemlig det animalske protein jeg efterlyser  ;) Må lige prøve og se hvad den lokale foderstof har på lager af agerhønse/fasan blandinger...  :)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Proteinfoder.
« Svar #4 Dato: 29 Januar , 2009, 21:01 »
Hvis du kan få fat i noget smågrise foder så er der også forholdsvis meget protein i. Om det kommer op på de 20% som FAV blandingerne ved jeg dog ikke.

Danny
Himlen bør altid være blå!