Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Faldende protein-indhold i DK korn.  (Læst 16189 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #30 Dato: 17 Januar , 2013, 14:30 »
Fandt lige en der forhandler rene ærter her: http://www.lhfoder.dk/Hest/Korn-m.m..html
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #31 Dato: 17 Januar , 2013, 15:07 »
Fisk er sundt. Både for høns og mennesker. Masser af protein samt varierende mængder af vitaminer og fedtsyrer. Er det fx fisk med højt fedtindhold som makrel eller lavt som tun? Men uanset hvad er det rigtigt godt tilskud til foderet. De sidste uger har mine ænder og høns fået lidt fisk (inkl. skind) blandet i foderet et par gange. "kogt" et par minutter i 80-90 grader varmt vand. Kogning er hård ved vitaminerne. Råt er en mulighed, men er lidt bange for orm og parasitter.

Umiddelbart mister hverken ærter, majs eller korn næring ved at blive knækket, valset eller malet. Men jo mere det kommer i kontakt med luft, jo mere går det ud over vitaminindholdet. Hele korn bevarer vitaminerne bedst. Fintmalet mel dårligst (og så afhænger det jo også af opbevaringen). Den idelle løsning ville nok være at knække fx ærter før hver fodring, eller i hvert fald ofte. Og små kyllinger skal have dem knækket hvis de skal have ærter.
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2013, 15:10 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #32 Dato: 17 Januar , 2013, 15:12 »
Frys fisk i 24 timer, kan de godt få det rå. Det tager i hvert fald i orm som kan ramme mennesker.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #33 Dato: 17 Januar , 2013, 15:16 »
Lidt langt at tage til Jylland for at købe ærter.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #34 Dato: 17 Januar , 2013, 15:24 »
De har en webshop, så sender han dem vel... Men det bliver de naturligvis ikke billigere af... Men når de har, så må andre foderstoffer altså også have dem.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #35 Dato: 17 Januar , 2013, 15:25 »
Min lokale foderhal i St. Merløse har ikke - men jeg ved så heller ikke, om de gider at bestille 1 sæk hjem til mig.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #36 Dato: 17 Januar , 2013, 16:56 »
Citér
Umiddelbart mister hverken ærter, majs eller korn næring ved at blive knækket, valset eller malet.
Hvorfor skal korn eller ærter bliver knækket eller malet, høns kan  udmærket køre det selv i deres kråse.
@Martin: Jeg har købt ærter  fra Køge Korn, de dog franske og ikke økologiske.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #37 Dato: 17 Januar , 2013, 17:04 »
Tusind tak, Tapani! Det er billigt i forhold til min foderstof eller L & F!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #38 Dato: 17 Januar , 2013, 19:10 »
Ved at kontakte tre økologiske mælkebønder inden for en radius på 5 km har jeg fået økologisk byg, hvede, havre og ærter billigere end jeg kunne få ikke-økologiske varer hos Land og fritid eller foderstof. Altsammen dansk, produceret af de pågældende selv.

I dag har jeg desuden været hos Vestjysk Andels afdeling for økologi. Her fik jeg (med regning) økologisk majs til halv pris af den ikke-økologiske majs fra Land og fritid.
Flinke mennesker alle steder der gladeligt viste mig rundt og tilbød forskelligt andet foder, selv om det er en ubetydelig indtægt og spild af tid for dem. Og samtidig fik jeg en fast aftale om frisk økomælk til 3 kr literen.

Tapani, mine har også fået hele ærter. Enkelte af hønsene næter at spise dem. Samtidig ved jeg at nogen har observeret hele ærter og majs der kom ud af den anden ende (måske manglede de kråseflint eller havde for svag kråse). Men der går ikke noget tabt ved at knække majs og ærter kort før fodring. Samtidig giver det måske bedre optagelse. Jeg har ikke svaret på hvad man bør gøre.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #39 Dato: 25 Januar , 2013, 22:09 »
Fandt lige en der forhandler rene ærter her: http://www.lhfoder.dk/Hest/Korn-m.m..html
er deres øko havre ikke lidt dyre :)
http://www.lhfoder.dk/Hest/Korn-m.m./Havre-oeKO-i-25-kg.html
Havre ØKO i 25 kg   0121   DKK 31.249.968,75   
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #40 Dato: 25 Januar , 2013, 22:23 »
Ja, hold da op for en pris  :o   Nogle lastbilfuld med anhænger kan jo ligefrem rykke BNP BruttoNationalProduktet  ;D

Offline Ole Baun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #41 Dato: 25 Januar , 2013, 22:32 »
De har alligevel ikke mere på lager.
Måske har de tænkt "lad os prøve at sætte prisen op, så køber de nok noget af det vi faktisk har mere tilbage af i stedet"  ;D
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #42 Dato: 26 Januar , 2013, 11:01 »
Til den pris : Havre ØKO i 25 kg  DKK 31.249.968,75 . Så må hønsene da begynde at lægge guldæg. Nå alt andet lige så er det da en fejl, som er til at tage og føle på.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub