Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Faldende protein-indhold i DK korn.  (Læst 16188 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Faldende protein-indhold i DK korn.
« Dato: 16 Januar , 2013, 11:45 »
Jer der selv laver jeres hønse- og kyllinge-foderblaninger, og blander ud fra måske en lidt ældre Fodermiddeltabel, bør tage højde for faldende protein-indhold i dansk korn jfr. vedh. link:
http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2013/1/15/Proteinindholdikornfalderfortsat.htm?Fag=N

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2013, 12:22 »
Hej Rudy, mange tak for den fine info. /o

Jeg har gået og grublet lidt over om man selv kan blande sig frem til hvad der svare til ægligningspiller, noget der virker mere naturligt?
Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad der skal til for at de får hvad de har behov for, så derfor giver jeg dem fortsat "Fuld af pep" fra Møllerens samt hønsekorn. Ved siden af får de dagens køkkenrester, Vispumin og levertran. Lige undtaget når det er snevejr, går de ude på græs hele dagen.
Men det er da ekstra svært at gennemskue, hvis så kornet heller ikke indeholder det som det burde :o

Måske er der nogen som ligger inde med den rigtige sammensætning/opskrift?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2013, 12:45 »
Janni, det med "opskriften" på foderblanding man selv laver er der mange meninger om, og vel ligeså mange opskrifter som der er blandere :) ud fra den vinkel, at det vil hævdes at det er til forskellige racer, og nogen bliver nemmere fede end andre osv.

Der ud over er der også både for og imod "selv gjorte" foderblanding, i det nogen vil mene at pillerne indeholder alt det der skal til og alle høns får det samme, hvor nogen måske vil hævde at de ved blandet korn osv. vil sortere. Jeg har dog den erfaring at hvis de skal æde op inde næste portion er der, så er man ude over at der sorteres.

Hvis man vil springe ud i selv at blande, så kræver det at man har tid/mulighed/lyst til at sætte sig ind i en Fodermiddeltabel, og der udfra beregning indhold af FE og protein osv.
Man kommer dog ikke uden om, at man får et betydeligt billigere foder, samt efter min mening sundere foder, når man selv blander det.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #3 Dato: 16 Januar , 2013, 12:54 »
Hvis man vil springe ud i selv at blande, så kræver det at man har tid/mulighed/lyst til at sætte sig ind i en Fodermiddeltabel, og der udfra beregning indhold af FE og protein osv.
Man kommer dog ikke uden om, at man får et betydeligt billigere foder, samt efter min mening sundere foder, når man selv blander det.

Lige præcis Rudy, men det kan jeg bare slet slet slet ikke gennemskue, og det er jeg ret øv over, for det havde unægtligt været sjover og hyggliger at lave det selv end alt det tørre pille-pulver- plask.
Jeg havde nok også bedre af tørret gennemtænke piller/tørkost, men jeg foretrækker alligevel en (synes jeg selv) fornuftig varieret kost, men hvis nu alt var i en super portion tørkost med mælk var det nok mere gennemtænk, men jo ikke sikkert jeg ville synes det var særligt opløftende hveken at tilberede eller indtage ;) ;D
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #4 Dato: 16 Januar , 2013, 13:07 »
At blande selv er ingen rocket sience og vi skal ikke tro at foderfirmaer har nogen  vise sten i næringslære.
Her er en  opskrift til selvblander:
Citér
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=972.msg205847#msg205847
Og du kan  læse mere
Citér
http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=2114&page=3
Citér
http://www.slu.se/PageFiles/7724/FODERKOMPENDIUM%20-%20Fodermedel%20och%20foder%20till%20v%C3%A4rph%C3%B6ns%20och%20slaktkycklingar.pdf
Citér
http://www.slu.se/sv/fakulteter/vh/institutioner/institutionen-for-husdjurens-utfodring-och-vard/om-institutionen/avdelningen-for-fagel/lasvart-om-fjaderfa/utfodring-och-naringsbehov/
Det  stå på mit "to do" liste at lave en regneark som  beregner foderblandingens sammensætning, nu må vi se hvornår jeg få taget mig sammen.

Om  kornets protein%, der vil altid være et par %points variationer mellem forskellige partier alt efter år, sort, og mark hvor kornet har vokset. Jeg tror at alle ink foderfabriker bruger gennemsnit tal. Jeg forestiller mig ikke at de analyserer hver partier de køber og hvis de gør det de blander partier ikke godt nok.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #5 Dato: 16 Januar , 2013, 13:13 »
Om  kornets protein%, der vil altid være et par %points variationer mellem forskellige partier alt efter år, sort, og mark hvor kornet har vokset. Jeg tror at alle ink foderfabriker bruger gennemsnit tal. Jeg forestiller mig ikke at de analyserer hver partier de køber og hvis de gør det de blander partier ikke godt nok.

Netop Tapani, men når gennemsnit falder et par % så er der grund til at være obs. på det.
Udsving vil der (og har der) altid været, men nedgangen jeg beskrev er ikke baseret på mark neveau eller pga. dårlig/godt avlsår, det er slet og ret pga. forbudet mod at optimere tildeling af N.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #6 Dato: 16 Januar , 2013, 13:14 »
Det er ikke rocket science. Det er meget mere kompliceret. Ja sundhed og ernæring er faktisk ekstremt kompliceret.

Men man behøver ikke kende alle detaljer og lave en masse udregninger (med mindre man har lyst). Vi laver jo heller ikke sådanne beregninger når vi laver mad til os selv og vores familie. Så mon ikke hønsene klarer den også?

Det "farlige" består naturligvis i, hvis man vælger at give sine høns det samme foder dag efter dag - uden de har mulighed for at finde ret meget selv. Så skal man helst ramme nogenlunde præcist.
Kunne I lave sådan et perfekt måltid til mennesker?
Det kan industrien efter min mening heller ikke. Og altså heller ikke foderproducenterne.
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2013, 21:44 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #7 Dato: 16 Januar , 2013, 16:58 »

Kunne I lave sådan et perfekt måltid til mennesker?

Ja men <J <A <T

.
Jeg havde nok også bedre af tørret gennemtænke piller/tørkost, men jeg foretrækker alligevel en (synes jeg selv) fornuftig varieret kost, men hvis nu alt var i en super portion tørkost med mælk var det nok mere gennemtænk, men jo ikke sikkert jeg ville synes det var særligt opløftende hveken at tilberede eller indtage ;) ;D

Derfor er det sjovt og hyggeligt at tilberde og spise/smage måltider. Især når ungerne er med i køkkenet, sanser de ting som vi voksne næsten tager forgivet, Ahh hvor citronen dufter idag eller hvor er melet dog dejlig blødt. Det mener jeg også kunne være en stor fornøjelse og tilfredsstillelse at vide hvad jeg egenligt putter i mine dyr, ud over hvad de selv hitter i det grønne og hvad der ikke bliver brugt i køkkenet = genbrugsmad til hønsne som jo levere dejlige æg og kød i retur.  *o *p

Mange tak for de gode link Tapani, de skal virklig læses grundigt igennem og printes og så håber jeg at kunne komme godt igang med at blande selv meget snart.

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #8 Dato: 16 Januar , 2013, 17:34 »
Er der nogen af jer der har et link til en side med næringsindholdet i diverse korn, frø, fodermidler m.m.
Så skal jeg nok prøve at lave et lille regneark hvor man kan lege med sine egne blandinger og se hvordan næringsindholdet fordeler sig. Den bliver naturligvis ikke 100% præcis, men den kan blive en god vejledning til at blande sit eget foder.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #9 Dato: 16 Januar , 2013, 21:31 »
Tænk på hvor stor uenighed der stadig er blandt forskere om hvad mennesker bør spise. Og tænk på hvordan de forskellige kostråd løbende ændres i takt med ny forskning.
Blandt andet derfor mener jeg ikke, at nogen kan lave det perfekte måltid, som man kan spise tre gange om dagen året rundt.

Er der grund til at tro, at der findes mere præcis viden om den rette ernæring for høns? Selv om der er brugt langt færre forskningsmidler på denne?

Det tror jeg ikke. Man kan sagtens finde en vejledning i hvad høns har behov for. Men hvor præcis er den?
Meget upræcis. Man finder stadig næringsstoffer som man slet ikke vidste eksisterede.

Man kan sagtens finde tørfoder/piller der tilsyneladende indeholder det hønsene har brug for. Men hvor meget af dette indhold er gået tabt siden produktionen?
Meget. Man har i foderpiller målt et tab på 30 % af nogle vitaminer på blot 2 uger.

Og kan hønsene optage den næring der er i foderet?
Det afhænger af mange ting. Ikke mindst tarmfloraen, og meget tyder på at den ikke er hensigtsmæssig, hvis man fodrer med piller og lidt korn.

Så alt i alt er min egen konklusion, at jeg vil gøre følgende:
1) Variere foderet. Så der er mindre risiko for at hønsene mangler noget.
2) Undlade at fodre ret meget med piller og andet der ikke giver hønsene mulighed for at spise mere af bestemte ting. Jeg tror, de har en vis evne til at søge det de mangler.
3) Give hønsene et foder der minder mere om det de ville spise i naturen. Det er det de genetisk er "lavet til" at spise.

Det minder lidt om den "filosofi" der ligger bag "foderet" til de tobenede herhjemme.
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2013, 21:39 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #10 Dato: 16 Januar , 2013, 21:41 »
"Det perfekte foder" til høns er næsten umuligt at komme blot i nærheden af. Man man kan gøre sit bedste.
Jeg har afprøvet og forsøgt mig nu i næsten 50 år, og justeret osv. og der de blandinger der ikke var nogen videre susses er justeret og pludselig ser man gode resultater både mht. kyllinger, tilvækst og senere æglægning.
Man er spændt, var det kun i år, nej blandingen virkede også året efter og året efter.
Pludselig har man fat i noget der netop passer til den race man arbejder med, og under de forhold man har dem, som er optimalt.

Det er ikke noget man finder ud at på 8-10 år desværre :(

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #11 Dato: 16 Januar , 2013, 21:46 »
Er der nogen af jer der har et link til en side med næringsindholdet i diverse korn, frø, fodermidler m.m.
Så skal jeg nok prøve at lave et lille regneark hvor man kan lege med sine egne blandinger og se hvordan næringsindholdet fordeler sig. Den bliver naturligvis ikke 100% præcis, men den kan blive en god vejledning til at blande sit eget foder.

Her er fodermiddeltabel: http://vsp.lf.dk/Services/Beregninger/Fodermiddeldatabase.aspx
gå i Fodermiddeldatabasen.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #12 Dato: 16 Januar , 2013, 21:56 »
Hold da op hvor er den detaljeret. Skal vist lige studere den lidt for at få den gjort lidt mere simpel. Er godt klar over detaljer kan være vigtigt, meeen alm. Mennesker har vist ikke behov for helt så detaljeret en foderplan... Tak for linket.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #13 Dato: 16 Januar , 2013, 22:01 »
Hold da op hvor er den detaljeret. Skal vist lige studere den lidt for at få den gjort lidt mere simpel. Er godt klar over detaljer kan være vigtigt, meeen alm. Mennesker har vist ikke behov for helt så detaljeret en foderplan... Tak for linket.

Selv tak!   Jeg regner heller ikke ud med decimaler, jeg kan de gængse "hønse-fodermidler" i hovedet og når jeg så står og blander tager jeg den bare i hovedregning med afrundede decimaler. Så detaljeret som skemaet lægger op til er ikke nødvendig.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #14 Dato: 16 Januar , 2013, 22:44 »
Når nu jeg rigtig gerne vil forstå hvad der kan erstatte ægligningspillerne, Så fatter jeg ikke, hvorfor jeg ikke fatter at læse, og forstå linket.

Jeg må endten være for træt i knolden, eller også må jeg tilstå det er raketvidenskab for min hjerne.
 Desværre gør netop sådanne skemaer det så uoverskueligt for mig, at jeg fortsat hælder det vante foder på dem, for at sikre mig de får hvad de behøver øv :(

Er der nogen hjemmeblandere derude der på menneske sprog kan oversætte og forklare min hønsehjerne, hvad der kan erstatte ægligningsfoder?
 Hvis det har noget at betyde, så er det store Brahma. Jeg ved de behøver mangan i vandet indtil de er udvokset og ekstra protein for at kunne lave muskelsætning nok. F.eks. har de fået møllerens vildtstarter til de var færdigudviklet fordi der var højere protein indhold end alm kyllingevokser.


Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"