Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken korn?  (Læst 2759 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Indianer

  • Gæst
Hvilken korn?
« Dato: 31 December , 2008, 03:49 »
Jeg er da vidst kommet til at købe før jeg tænkte..

Mine høns har fået byg som kastekorn ved siden af fodderpillerne de sidste par måneder..
Men det fik de altså lidt tynd mave af.

Så var det jeg tænkte, at jeg da kunne blande selv.

Af hvede blir de fede. så det kunne jo ikke nytte..
Men jeg prøvede at købe valset havre til at blande med hvede. For så at forkæle, købte jeg en sæk hørfrø til også at blande i..

Men det der valsede havre flyver jo bare væk som tørret græs, og hørfrøene vil de slet ikke røre.. (Ikke engang de vilde fugle i haven vil røre hørfrøene.. ::))

Så nu er jeg alligevel begyndt at fodre med bare hvede, og har en masse ubrugeligt korn i overskud...
Trøster mig med, at det jo er vinter, og så må de godt blive lidt fede..

Men hvad skal jeg egentlig mixe for at få noget godt korn der også er lidt varrieret?

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Hvilken korn?
« Svar #1 Dato: 31 December , 2008, 08:50 »
Jeg har stået med samme problem omkring havren, som vist heller ikke smagsmæssigt er hønsenes yndlingskorn. I kornbeholdningen har jeg følgende: Hvede, byg, havre og majs. For at hønsene skal få varieret kost og lidt af det hele gør jeg følgende:hveden (som er rigtig populær) bliver strøet i gården eller i haven når de er ude. Majs får de lidt af som godbidder. Byggen som de ikke er helt så glade for, er blandet med deres æglægningspiller, og det spiser de, når der ikke er mere tilbage af det lækre, som jeg har strøet i gården. Sidst er der havren, som jeg er begyndt at have en bøtte af i køkkenskabet, til at komme i hønsenes blødfoder (madrester). Jeg har læst at blødfoderet ikke bør være for vådt, og havren er fin til at opsuge væde fra madrester med hvidløgsguf, levertran og bærmos. På denne måde glider det hele ned, og jeg regner med at hønsene har alt det de har brug for næringsmæssigt :).
Vedr ordsproget med hveden, så tror jeg ikke at du skal være bekymret for at hønsene bliver fede af hvede i øjeblikket. Det er jo vinter med minusgrader, og hønsene har brug for noget ekstra energi i denne tid til at holde varmen.
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvilken korn?
« Svar #2 Dato: 31 December , 2008, 09:20 »
Mine høns ææælsker havre. De kaster sig først over havren og så over resten. Kom ikke og sig at høns er ens :D
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi