Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Soyaskrå og tørret lucerne med melasse  (Læst 6436 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Soyaskrå og tørret lucerne med melasse
« Dato: 16 November , 2008, 22:07 »
Soyaskrå og tørret lucerne med melasse er det noget for høns eller gæs ??

Nogen der har viden/erfaring med dette ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

MartinJ

  • Gæst
Sv: Soyaskrå og tørret lucerne med melasse
« Svar #1 Dato: 17 November , 2008, 19:31 »
jae - joe ....

Altså: soya er verdens største og vigtigste proteinkilde til dyrefoder, også til fjerkræ. Så der er ikke noget i vejen med soya. Soya er en bælgplante (som ærter og bønner) der udnytter atmosfæres indhold af kvælstof (N2) ved hjælp af et samarbejde med bakterier. Kvælstof bruger planterne til at danne protein. Derfor er bælgplanterne rene proteinmaskiner. Langt størstedelen af soyafrøene afskalles, presses for at udvinde soyaolien, restproduktet kaldes soyaskrå (nogle gange soyaprotein), hvis olien er presset OG ekstraheret af frøene. Hvis olien kun er presset af kaldes restproduktet soyakage. Med de priser der er på vegetabilsk olie findes der stort set ikke soyakage på markedet.
Et problem der kan være med soya er et højt kaliumindhold.
Høner/ænder/gæs i æglægning, og fjerkræ i vækst, bør ikke få mere end 5-12 % af den samlede fodermængde (% af tørstof) som soyaskrå. Husk på at en færdigfoderblanding indeholder ca. 10 % soyaskrå!

Tørret lucerne er glimrende foder! Lucerne er også en bælgplante. Man kan egentlig godt sammenligne den med kløver, blot er det en meget større plante. DA lucerne næsten altid høstes og sælges som et tørret eller ensileret produkt af hele planten, er det mest velegnet til drøvtyggere og heste. Mange bruger et tilskud af tørret lucerne til grise, især søer, da det er et godt kosttilskud. Fjerkræ.... jae,,.. jeg er ikke helt præcist med hvor meget de kan tåle af det, men lucerne alene ville jeg ikke være bange for at gi mine dyr altt det de kunne æde af! Men husk det gælder ren lucerne, ikke lucerne blandet med andet. Der er meget calcium og mange gode vitaminer i lucerne! Det er godt.

Melasse: Det er en rest fra sukkerproduktion fra sukkerroer eller sukkerrør. Over  halvdelen af mellassen er sukker! melasse bruges meget til drøvtyggere eller heste. Til drøvtyggere er det for at stimulere ædelysten, til heste er det både til at stimulere ædelyst, men også til at binde støv i grovfoder, som lucerne.
For meget sukker gavner hverken gæs, høns eller mennesker. Fedt kan enmavede dyr og mennesker med meget besvær omdane til fedt, så man kan ikke direkte sige at sukker feder. Men sukkeret dækker energibehovet først - så at sige. Det betyder at den energi man/dyret får fra andre energikilder, vigtigst stivelse, ikke bruges til energi, men til fedt, og derfor resulterer for meget sukker i fedt. Desuden kan for meget sukker betyde at der ikke er appetit nok til at æde de vigtige næringsstoffer dyret/mennesket har behov for, og det kendes da ihvertfald fra os mennesker!

Så hvad skal alt det her skribleri så betyde?

Jeg ville gerne vide hvor meget soyaskrå og hvor meget melassse der er i foderet, før jeg tør sige noget om hvor meget der kan bruges, for der er ingen tvivl om at foderet kan bruges til fjerkræ. Jeg kan være noget nervøs for de vil æde sig stopmætte, og glemme at æde det de faktisk behøver udover det.
I en dagsration bør der ikke være mere end 5 % melasse (af tørstof)

Jeg er temmelig sikker på at foderet er af den slags der sælges i pakker på p til 200-250 kg. De fåes også i mindre portioner. Det er næste tprpblem. Hvor et par heste, eller kreaturer kan guffer sig gennem en pakke på kort tid, vil fjerkræ bruge uger og måneder på det samme. Det er ikke helt godt, da det høje energiindhold og en ikke fuldstændig tørret vare, vil gære og blive ubrugelig. Det kan jo være af du, lestat, har flere dyr på bedriften, så problem ikke vil opstå :)

Hvis du kunne få ren lucerne, så var det bare fylde på, men det her er ikke beregnet til at gi fjerkræ ad libitum. Sådan uden at vil klynges op på det, en lørdag formidag på torvet, så vil jeg sige at du kan smide ..... en god håndfuld (det du kan ha i en hånd) til  ti høner eller 5 gæs/ænder. Det er med limrem, fyrværkeribriller og seler. Går det stadig godt efter en 10 dage, kan du gi dem de dobbelte.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Soyaskrå og tørret lucerne med melasse
« Svar #2 Dato: 17 November , 2008, 22:43 »
Takker for den lange forklaring.

Det er 25 kg soya skrå toasted og en balle med 20 kg tørret lucerne tilsat 10% melasse jeg har fået købt, det var meningen at jeg kun skulle have lucerne UDEN melasse, men jeg har fået en forkert sæk.
Selvfølgelig opdagede jeg det først, da jeg åbnede den (det var lidt "klistret") også er det jo lidt for sent at få den byttet  :-\ Man skal ikke stole blindt på dem som udlevere foder. Så næste gang tjekker jeg efter.

Soyaskråene er købt som tilskud til mine geder (dem, der er lidt "tynde") efter de har gået med kid og malket godt og lucernen er købt til hestene.

Men hvis fjerkræet havde lidt glæde ved det, så kunne de jo også få lidt, bare for en afvekslings skyld.

Derfor mit spørgsmål.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub