Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: majs - gul fjerfarve?  (Læst 4049 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anhanus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
    • ASH Naturhov
majs - gul fjerfarve?
« Dato: 25 April , 2012, 21:59 »
Hej,

vi har i mandags fået vores allerførste daggamle kyllinger - 11 stk. Orpington blev det til, 4 af dem er gul sort sømmede og resten er gule.

Jeg læste nogle steder at hvis foderet indeholder majs, påvirker det den gule fjerfarve.
Jeg vil derfor høre om det er rigtigt og om det så betyder at vores kyllinger ikke må få noget majs? hvis det betyder noget, hvordan vil det påvirke farven? Negativt eller positivt? For begge farvevarianter indeholder jo gule fjer.
Vi har ikke planer om at udstille dem...de skal være vores havehøns (+hane)... Men vil høre alligevel hvad jeres erfaring er.

På forhånd mange tak for hjæpen.

Vh
Anna
0.1 Appaloosa
1.1.4 hollænder japaner sort-gul
1.0 mand
0.1 barn
1.2 Orpington gul-sort sømmet
0.3 Orpington gul
1.1 New Hampshire
0.3 blandingshøns New Hampshire-gul Orpington
1 kylling (racen/blanding vides ikke endnu...formodentligt new Hampshire - gul-sortsømmet orpington)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: majs - gul fjerfarve?
« Svar #1 Dato: 25 April , 2012, 22:03 »
Prøv at læse denne tråd igennem. Den vil forhåbenlig give dig nogle svar :)

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=23470.15
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: majs - gul fjerfarve?
« Svar #2 Dato: 25 April , 2012, 22:05 »
Ved fodring af kommende udstillings-dyr bør tilses at lyse dyr (hvide, sølv osv) ikke tildeles ret meget majs, da det ret nemt giver gullig anstrøg, hvilket selvfølgelig er en A-fejl ved udstilling af hvide dyr.

Lad dog havehøns få majs, uanset hvilken farve hønsene har  ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: majs - gul fjerfarve?
« Svar #3 Dato: 25 April , 2012, 22:08 »
Majs vil ikke påvirke hverken gule eller gul sort/sømmede dyr på nogen negativ måde.

Men solen kan afblege dem, så de bliver blakkede i overfarven. Men når det "kun" er havehøns, så er der ingen "ben" i det heller.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: majs - gul fjerfarve?
« Svar #4 Dato: 25 April , 2012, 22:27 »
Når det er havehøns må de da godt få noget majs og det skader nok ikke.

Lene jeg er uenig i at Gule ikke tager skade af majs. Jeg vil sige at det kommer an på hvad der ligger i generne. For mine gule Antwerpener reagere på majsen ved at få en blakket overfarve selvom de ikke får det helt store med sollys og andre der har gået ude hele året fik først den blakket farve da de begyndte at få majs og har obseveret det i flere år ved mine. De gule kan dog også blive blakket af sollys så det kan være svært op til udstilling, når de sammentidig har godt af at gå ude.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: majs - gul fjerfarve?
« Svar #5 Dato: 27 April , 2012, 09:07 »
@ Frank

Nu har jeg ikke selv så mange gule høns, så jeg troede faktisk at det var en fordel, for det så kunne forstærke den gule farve og gøre den bedre.

Jeg giver dig ret i at det nok har betydning for om der i forvejen er tendens til gul overfarve i generne. Og er der det, så bliver det forstærket af fodring med majs.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: majs - gul fjerfarve?
« Svar #6 Dato: 27 April , 2012, 12:51 »
Den forbedre også Gul løbsfarve og farven får nok også noget ud af det, men i mit tilfælde får jeg en blakket overfarve hvilket ikke er tilfredsstillende. Derfor kommer det nok an på hvad der er i generne. Måske Rudy kan give hans erfaring med de Gule Orpington og hvad der ligger i generne for dem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen