Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foderplads  (Læst 4697 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Indianer

  • Gæst
Foderplads
« Dato: 25 Oktober , 2008, 11:46 »
Jeg har to hønsehuse som er så små, at jeg ikke synes der er plads til fodertrug indendøre.
Det ene hus står på høje ben, og derinde under står vandautomat, og fodertruget hænger ned fra husets gulv..

Det andet hønsehus står ikke hævet fra jorden. Men foderet skal jo have tag over, så jeg går og overvejer, om jeg skal bygge et etermistisk skur, alias 4 pæle med en plade over, og så stille foderet derinde..

Jeg har endnu ikke knækket gåden ifht. rotter. Altså hvordan jeg rottesikrer foderet om natten.. Men måske ved at vikle det hele ind i noget hegn... ??? :)

Hvad gør I med jeres foder?

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Foderplads
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2008, 11:56 »
Vi fodrer i en automat der hænger ned fra loftet. Den fylder vi foder i hver morgen. Mængden afgøres af gårsdagen. Er der mad tilbage sættes mængden ned - er der slikket rent, skal de have lidt mere dagen efter.

Vi går efter at der ligger en smule fnuller tilbage når de er gået på pind. Så er der ikke meget til nattens besøgende (hvis der er nogen).
I højsommeren med masser af grønt hvor hønsene går, fodre vi ikke så meget. Der skal hønsene helst være ukrudstrensere.
Hilsen Susanne

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Foderplads
« Svar #2 Dato: 25 Oktober , 2008, 13:48 »
Vi har bygget et tru at træ til dem som står på gulvet i hønsehuset, vandet står i et opvaskefad også indenfor, kun om sommeren det står udenfor :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Foderplads
« Svar #3 Dato: 25 Oktober , 2008, 19:41 »
En meget nem måde, at sikre foderet mod rotter er ganske enkelt at tage foderautomaten med ind om aftenen når du alligevel er ude og lukke for hønsene.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Indianer

  • Gæst
Sv: Foderplads
« Svar #4 Dato: 31 December , 2008, 03:52 »
Opdatering:

(tak for svarene)

I øjeblikket doserer jeg det foder de får, så det er spist op inden dagen er omme..

Har dog planer om, når der kommer tid og råd, at lave et lille seperat bur i hver gård, som er helt rottesikret, med en lem i, der åbner og lukker samme tid som lemmen til hønsehuset... 8)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Foderplads
« Svar #5 Dato: 31 December , 2008, 06:39 »
Jeg gør som Danny og det virker, jeg har haft rotter, men de er væk nu  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte