Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opbevaring af æbler  (Læst 15062 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Opbevaring af æbler
« Dato: 06 Oktober , 2008, 09:13 »
Jeg vil i haven i dag og plukke mine æbler - og der er mange!

Nok til frugtcentrifugen og os mennesker og nok til hest, kanin og høns.

Sidste år satte jeg kasserne i garagen, som er lukket, men der gik ikke lang tid indne de begyndte at rådne.

Fryseren kan ikke rumme dem.

Hvor opbevarer man bedst sine skønne haveæbler?

(Ingrid Marie og madæbler)

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Opbevaring af æbler
« Svar #1 Dato: 06 Oktober , 2008, 10:34 »
jeg har læst at en carport skulle være fin indtil frosten, der efter garage :-\
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Opbevaring af æbler
« Svar #2 Dato: 06 Oktober , 2008, 13:39 »
Vi var hos en æbleavler den anden dag. Han sagde at hvis de stod kølligt, i en stald eller lignene kunne de holde til januar, febuar. Dog må de ingen skrammer, ar eller lignene have, så begynder de nemlig at rådne. De skal plasseres så mus og rotter ikke kan komme til dem, ellers æder de dem bare. Hvis nogle alligevel skulle begynde at rådne smider du dem væk samt dem der rør ved den :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Opbevaring af æbler
« Svar #3 Dato: 06 Oktober , 2008, 13:57 »
Da jeg var barn blev hele familien udkommanderet til at plukke Ingrid Marie æbler af de 20 træer min far havde sat i sommerhushaven, de blev møjsommeligt sorteret og lagt i trækasser med aviser ml. lagene. derefter blev de stillet mørkt og koldt i kulkælderen på Østerbro, og der var æbler i alle former hele vinteren.
sidst var de dog ikke til bare at spise, de blev lidt melede, men fine til grød mv.

Netop forleden plukkede jeg mine Ingrid Marie æbler i foldekasser med aviser ml. lagene, og de er nu sat i det kølige værksted, for jeg har jo ikke lige en kulkælder.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Opbevaring af æbler
« Svar #4 Dato: 06 Oktober , 2008, 13:58 »
Som andre siger så udendørs i f.eks. carport indtil frost og herefter garage. Æblerne vil helst have sådan ca. 6-7 grader og en rimelig høj luftfugtighed (ellers bliver de tørre og runkne). Hvor længe æblerne kan holde afhænger både af opbevaring og sorten. F.eks. holder Belle de Boskoop til langt hen på foråret, mens andre sorter skal spises inden jul. En enkelt æblesort kan faktisk sagtens gemmes selvom de har små stød og sprukne pletter nemlig Fillipa.
Vi har en jordkælder til vores æbler og den er simpelthen genial. Vi har mange forskellige sorter og de sidste æbler fra egen have spiser vi som regel i april (Belle de Boskoop og Spartan) og de er stadig sprøde og saftige. Så en jordkælder kan varmt anbefales.
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Opbevaring af æbler
« Svar #5 Dato: 06 Oktober , 2008, 14:04 »
Jeg har nogle flamingokasser med huller i dem stiller jeg i stalden med en pressening over eller de kan stå ude til frosten kommer lidt højt med en pressening over  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Opbevaring af æbler
« Svar #6 Dato: 06 Oktober , 2008, 14:48 »
Ih tak alle  :-*

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Opbevaring af æbler
« Svar #7 Dato: 12 Oktober , 2008, 20:35 »
Man kan også skære dem i skiver og tørre dem. Men det er dog ikke helt det samme...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Opbevaring af æbler
« Svar #8 Dato: 12 Oktober , 2008, 20:51 »
Uuuuh jo, tørrede æblesnitter - det er næsten som slik! Mums...

Da jeg boede i Schweiz, som au-pair, for snart MANGE år siden, kom de æbler, der ikke blev til fantastiske tørrede æblesnitter, lagt i træ"skuffer" i kælderen - de måtte IKKE røre ved hinanden og ikke have fået stød eller andre skrammer som Mikkel siger, for så ville de rådne. De fleste holdt hele vinteren var stadig gode i foråret. Vi havde en del forskellige sorter, som jeg ikke husker navnene på.

Jeg prøvede sidste år, at skrælle æblerne og skære dem i både og fryse dem, så de var klar til brug i kager. Det kan godt lade sig gøre, de bliver lidt mere "smattede" og en anelse vandede, når de kommer i kagen - men bestemt en måde at opbevare dem på.
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Opbevaring af æbler
« Svar #9 Dato: 13 Oktober , 2008, 09:05 »
Jeg plejer at pakke mine i nogle trækasser hvor der er lufthuller i bunden og siderne. De ligger i et lag, med halm imellem, og så bliver de stillet i stalden. Kasserne står ovenpå hinanden og den nederste står ovenpå en smallere kasse så musene ikke kan komme til at kravle op.
På den måde holder de ret længe.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Opbevaring af æbler
« Svar #10 Dato: 08 Maj , 2009, 22:30 »
Jeg skylder nok at nævne, at jeg lige har udtømt sidste års høst af æbler.

Vi har gået og småspist af dem hele vinteren. Henimod slutningen var de naturligvis rynkede og kedelige, men de har alligevel været fine at komme på morgenmaden.

De har ligget nede i en slags kælderskakt, en kælderindgang vi aldrig bruger. De har ligget i flamingokasser, holdt adskilt af nogle papmaché-forme til æbler, og været overdækket med en krøllet sejldug.

Mange af dem holdt som sagt meget længe, og de sidste spiselige blev pillet fra i sidste uge.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Opbevaring af æbler
« Svar #11 Dato: 14 Juni , 2009, 10:26 »
Høns ænder og gæs fik mine de sidste for 14 dage siden, de fik en del, for jeg har glemt at jeg havde dem, men de har holdt rigtig godt.

Så nu glæder vi os til næste høst.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn