Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk knækket majs søges!  (Læst 6628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Økologisk knækket majs søges!
« Dato: 01 ſeptember , 2008, 22:25 »
 <+ Er der nogen, der ved, hvor jeg kan skaffe økologisk majs (knækket) i sække? Har prøvet mange grovvarefirmaer og foderstoffer, men de leverer kun i løsvægt.   :(
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Økologisk knækket majs søges!
« Svar #1 Dato: 01 ſeptember , 2008, 22:35 »
Prøv S.P Foder i Østbirk http://www.spfoderogenergi.dk/
Jeg ved de har økologisk hønsefoder (eller i hvert fald har haft...) men om de har sække med udelukkende knækkede majs ved jeg ikke, men prøv at ring  :) Steen derned er utrolig flink  :)

Men det er vist et stykke vej for dig at køre...  ???
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Økologisk knækket majs søges!
« Svar #2 Dato: 04 ſeptember , 2008, 21:04 »
Hvis alle de grovvare firmaer du har snakket med kan levere det i løsvægt så kan du vel køre ud på deres lager og hente eks. 100 kg. Mon ikke?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Økologisk knækket majs søges!
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2008, 21:08 »
Jo, Danny, det mener jeg jo også... Men så enkelt er det åbentbart ikke. I hvert fald har jeg endnu ikke fundet nogen foderleverandør, der var med på den løsning.  :( Og nogle af de store, f.eks. DLG, har slet ikke øko majs i nogen form overhovedet...  :-\ Forklaringen er, at det ikke kan betale sig at dyrke majsen her i landet... Ender nok med, at jeg må forsøge at dyrke majs selv...  :D
Og iøvrigt; tak for tippet Dorte, men der var heller ikke held med S.P. foder...  <S <C <S
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Økologisk knækket majs søges!
« Svar #4 Dato: 07 ſeptember , 2008, 22:17 »
Ellers må du finde en øko landmand i nærheden af hvor du bor og se om han har noget. Det er nok mest sandsynligt med en øko svinebonde med et hjemmeblander anlæg. Men dem er der nok langt imellem :(
Jeg henter selv ved én hernede i området men det er jo nok for langt at køre for dig  ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Økologisk knækket majs søges!
« Svar #5 Dato: 07 ſeptember , 2008, 22:47 »
Ja, der er da et par timer til din egn herfra, så må vist prøve at se, om der er en øko-fætter lidt nærmere ved.  :D
Men det er da ligefør, jeg er parat til at spænde traileren for og tage på langtur, for det er da ikke ligefrem nemt at finde hverken øko majs eller øko-hjemmeblander-bønder...  >:( Indtil videre har min rundspørge-runde hos de lokale bønder været uden held...  :( Prøver igen imorgen <S
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

MartinJ

  • Gæst
Sv: Økologisk knækket majs søges!
« Svar #6 Dato: 08 ſeptember , 2008, 12:43 »
Spørgsmålet om det kan betale sig at dyrke øko-majs her i landet, afhænger af om det er majs til modenhed, altså majskerner, eller majs til helsæd, altså majs høstet som hele planter der ensileres (syltes) til kvægfoder. Majs til helsæd høstes meget stor stil, majs til modenhed er stadig yderst sjælden, og sjældent af en kvalitet der er god nok til fjerkræ.
For at majs kan betragtes som "ren" (svampefri) nok til fjerkræ, bør det være høstet sydligere end München. Grænsen rykker dog mod Nord hvert år.
Jeg er sikker på at DLG bruger øko-majs i deres øko-fjerkræfoderblandinger. Men det er ganske rigtigt tvivlsomt om de sælger det løs.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Økologisk knækket majs søges!
« Svar #7 Dato: 08 ſeptember , 2008, 22:05 »
Ja, du har ganske ret Martin.
Jeg har selv været med til at forsøge at dyrke øko majs til modenhed i lille dk. Og det var ikke nogen succes. Som du selv er inde på så går der forholdsvis meget svamp i. Så det blev alligevel taget til ensilage.
Forholdene skal være helt optimale. Og efteråret skal være tørt... Og det er jo sjældent tilfældet, i det ganske Danske land :)
Generelt er det ikke den nemmeste opgave at dyrke majs til modenhed i dk. Og det gør det absolut ikke nemmere når det drejer sig om øko majs.
Men der kommer jævnligt skibe fra andre verdens dele, til dk, med massere af majs ombord.
Men det undre mig stadig at der ikke er nogen af foderstofferne der ikke vil sælge 100 kg. (eller lign.) til privat personer.

Danny 
Himlen bør altid være blå!