Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns og flaminco  (Læst 11866 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Høns og flaminco
« Dato: 01 August , 2008, 11:50 »
Delt emne, som startede med trækul og som nu handler om flamenco/ Hanne admin.


Hej

Min høns kan også godt lide at rode i det som jeg har brændt af på jorden, jeg har den mening at hvis hønse selv rode i det må der være noget de kan bruge, for jeg mener at man ikke kan tvinge høns til at spise noget de ikke selv vil, det samme er med mine kryder urter, de kan gå ude hele sommeren og ikke rører dem, men på et tidspunkt så kaster de sig over dem og de spiser rub og stub.

Tommy

På den anden side er høns ofte vilde og gale efter flamingo, og det skulle undre mig om det er sundt for dem... ???
« Senest Redigeret: 09 August , 2008, 22:02 Fra Hanne Lottrup »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Høns og flamenco
« Svar #1 Dato: 01 August , 2008, 13:00 »
Flamingo er helt uskadeligt for dem, mine har ædt sig igennem adskillige tv indpakninger igennem tiden.
Flamingo kommer úd i den anden ende fuldstændig upåvirket,,, og det er fantastisk god beskæftigelse for dem, især når der er udgangsforbud. ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Høns og flamenco
« Svar #2 Dato: 01 August , 2008, 15:38 »
Jeg fik af vide af en gammel hønseavler, som giver sine høns flamingo at det skulle afgive vand.
Venlig Hilsen
Lisbeth

MartinJ

  • Gæst
Høns og flamenco
« Svar #3 Dato: 01 August , 2008, 19:38 »
jeg ville umiddelbart tro at flamingo sugede vand.
Jeg er dog sikker på at en så rendyrket kunstprodukt som flamingo ikke er uskaelit i en hønsemave, eller en anden mave. Der er et meget lavt pH i maven og det kan nemt opløse nogle uheldige stoffer. Det behøver de ikke at dø eller lide af, men et kan give ophobning i kroppen.
Det er nok heller ikke ret økologisk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Høns og flamenco
« Svar #4 Dato: 03 August , 2008, 11:33 »
Præcis som jeg tænker. Og tænk hvis det sætter sig fast...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Høns og flamenco
« Svar #5 Dato: 09 August , 2008, 16:48 »
hvordan kan man komme på den ide at flamingo suger vand, for 100 år siden, billedligt talt, og da korkbælterne gik af mode kunne man netop se flamingo i svømmehallen som svømmeplader og svømmebælter, så ligefrem suge vand næppe.
Om det afgiver gasser af en art til den stakkels høne/hane tja det kan man jo spørge en producent om, han/hun må jo vide om produktet er (spiseligt)

Under alle omstændigheder, så er høns glade for at gå og pille i det, og som vi før har talt om, ja så spiser de jo ikke ofte noget de dør af.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

MartinJ

  • Gæst
Høns og flamenco
« Svar #6 Dato: 09 August , 2008, 17:28 »
der er en vis forskel på det man dør af og det man ikke har godt af.
McDonald fik masser af skældud fordi de bruge polystyren, som flamingo er lavet af, i "burgerpakkerne". Det var giftigt og næsten unedbrydeligt i naturen m.m. Mange lande, eller stater, har forbudt polystyren til fødevareemballage.
Jeg vil ikke skrive mere om det her, men hvis nogen har mere interesse, kan man søge og finde diverse informationer. Bl.a. i sammenhæng med fugle.
Man kan også spørge sig selv om man ville lade sine børn spise det.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Høns og flamenco
« Svar #7 Dato: 09 August , 2008, 17:50 »
Haha begge mine børn har skam forsøgt sig med de der flamingodimser man bruger til indpakning, men som ligner franske kartofler, de kommer som hos hønsene ud igen som de kom ind, og ligesom hos hønsene så får de det ikke i store mængder idet de jo ikke smager som franske kartofler...  ;D

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Høns og flamenco
« Svar #8 Dato: 09 August , 2008, 18:03 »
Noget flamingo er behandlet med flammehæmmer (Fx isoleringsmateriale). Det er ikke just det sundeste at få indenbords - hverken som "fast føde" eller via luftvejene...  :-\ Så det er nok en god idé at sortere disse typer flamingo fra hønsenes "aktivitets-legetøj"  <C
Flamingo anvendt til fx engangskaffekopper og anden fødevareemballage - er naturligvis ikke behandlet. (Men er ganske rigtigt noget møg for naturen og giftigt ved opløsning/afbrænding, som MartinJ nævner).
Flamingo ("handelsnavn" for ekspanderet polystyren) kan ved opløsning afgive stoffet styren. Styren er giftigt, men jeg er ikke klar over, om lige præcis hønsemaver kan opløse/spalte polystyren. Så om det er giftigt for vores fjerede venner at spise eller ej, ved jeg ikke...  :-[
En dyrlæge må vide, hvad hønsemaven er i stand til...  :) <S <C <K <O
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

MartinJ

  • Gæst
Høns og flamenco
« Svar #9 Dato: 09 August , 2008, 18:47 »
en hønsemave kan klare meget.
Men når flamingoen er pruttet ud igen, ligger flamingoen så på jorden i mindst 100 år. Men det er selvfølgelig ikke hønens problem

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Høns og flamenco
« Svar #10 Dato: 09 August , 2008, 19:33 »
MartinJ: Jeg mente nu mere, om hønsemaven er i stand til at opløse flamingoen, hvorved der dannes giftigt stof - ikke om den kunne få det gennem systemet. Altså om der forefindes stof i maven, der kan spalte polystyren. ;D Undskyld den klodsede formulering.   ::)
Men du har ganske ret i, at naturen ikke har spor gavn af hønsenes "flamingo-omsætning". Det er et godt argument for at lade dem få noget andet at muntre sig med.  <O
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns og flamenco
« Svar #11 Dato: 09 August , 2008, 19:55 »
Der er faktisk en del avlere, der bruger flamingo til beskæftigelse, når kyllinger begynder at kede sig og PLUKKE hinanden.

Om det er sundt eller ej, skal jeg ikke gøre mig klog på.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

MartinJ

  • Gæst
Sv: Høns og flamenco
« Svar #12 Dato: 09 August , 2008, 20:07 »
Bernau:
Det er helt hvad jeg tænker, og ret tæt på hvad jeg har skrevet før.
Jeg kan ikke finde noget om at stoffer fra polystyrenen opløses i fordøjelsessystemet, men det virker sandsynligt.
Jeg er til gengæld stensikker på at resterne, der kommer ud i den anden ende, er ret uheldige for miljøet. Nedbrydningstiden er lang, omkring 100 år, og det er da også derfor at polystyrenaffald ikke bare må smides i naturen.
Jeg kan heller ikke forstå at polystyren er uskadeligt, når det flere steder er forbudt som emballage for fødevarer - altså kun som emballage.
Jeg tror jeg kan finde mange andre beskæftigelsesemner til kedsommelige kyllinger. Græs, blade, grene, flis, papir, sanddynge blandet med korn osv osv.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Høns og flaminco
« Svar #13 Dato: 10 August , 2008, 00:24 »
Ja, vi havde også denne debat på det gamle forum og jeg kunne nu heller aldrig finde på at give mine høns et kunstigt fremstillet produkt som flamingo. Om de optager noget af det eller ej. Jeg tror ihvertfald ikke på at de har godt af det.

Ina: Flamingo suger rent faktisk vand til sig. Jeg har flere gange brækket gulve op hvor der har været gået et vandrør, eller at der har været revner, i gulvet, i brusekabinen.
Nu har jeg ikke prøvet at veje det men en stor plade flamingo som normalt ville veje under et par kg., kan pludselig veje 10-15kg+. Så der er altså noget om snakken.
Men derfor tror jeg nu ikke at det ligefrem vil dræne en høne, for væske, af den grund.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Høns og flaminco
« Svar #14 Dato: 10 August , 2008, 10:09 »
Jeg bøjer mig gerne for miljøhejnsynet, det er jo ikke godt at noget ligger i 100 år, det mest interessante er jo hvad det egentlig har haft af betydning efter de 100 år,,,,,,, ::)

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn