Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: forslag til foderblanding søges  (Læst 10770 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

tågehøj

  • Gæst
forslag til foderblanding søges
« Dato: 08 August , 2008, 14:57 »
Vi fik vores første indflyttere i hønsehuset (5 + hanefar)i pinsen og lagde dengang ud med en standard foderblanding min mand fik anbefalet på foderstoffen. Da de havde spist den med største fornøjelse, syntes jeg jo at mine fantastiske høns skulle være lidt mere økologiske og købte derfor hvede, majs og æglægningstilsætning. De går ude hele dagen og spiser alt hvad de kommer i nærheden af, så det er bestemt ikke sult der plager dem. Når vi giver dem majs som "hyggefoder" af hånden eller ekstra håndfuld på jorden, gider de faktisk ikke altid spise det. Da de også troligt lægger et æg hver dag og ellers virker glade og friske, går det jo i princippet fint. Mine bekymringer går på hvad der sker når nu dagene bliver kortere og mørkere og de ikke får lov at gå frit hele tiden pga ræv o.l. Jeg vil meget gerne høre gode råd fra jer garvede hønseholdere. Den eneste forskel jeg har lagt mærke til ,efter jeg ændrede foderet, er at den brune farve på skallerne ikke er så mørk mere.. Er der noget meget vigtigt jeg skal huske? F.eks. er jeg i tvivl om de skal have østersskaller som tilsætning eller ej.

Christin

MartinJ

  • Gæst
Sv: forslag til foderblanding søges
« Svar #1 Dato: 08 August , 2008, 19:22 »
Skaller bør altid tilbydes til æglæggere. De vil ta det efter behov.
Det vil være helt fint at fortsætte med hvede, majs og "æglægningstilsætning". Jeg går ud fra det er æglægningsfoder af en slags?.
Når det bliver efterår og vinter, og dyrene ikke kan finde så meget foder udendørs, vil de æde mere af æglægningsfoderet. Det vil koste lidt flere kroner, men hønerne vil klare sig udmærket.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: forslag til foderblanding søges
« Svar #2 Dato: 09 August , 2008, 10:10 »
Lige en tilføjelse... ;)

Er det store tunge racer du har Christin, skal du passe på med for meget hvede og majs. De må gerne få det, men ikke for meget.

Disse racer bliver let for fede og det går ud over æglægning og befrugtning.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: forslag til foderblanding søges
« Svar #3 Dato: 09 August , 2008, 23:39 »
Nu ved jeg ikke hvor længe du har givet dem majs... Men da jeg begyndte at give mine hele majs (ikke dem fra dåse) gloede de bare på dem og så dem tilsynladende ikke som noget man kunne spise. Efter et stykke tid fik de smag for majs alligevel og nu er det sikkert som "amen i kirken" at de går efter majsene først. Så det kan være det kommer.
Og nej, du skal ikke blive nervøs for dem til vinter. Måske kommer der en kort tilvænnings periode men de skal nok spise det de får serveret.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: forslag til foderblanding søges
« Svar #4 Dato: 09 August , 2008, 23:47 »
Det er lidt pudsigt med majs,, jeg bruger knækket majs, og jeg smider en skovlfuld ud hver dag sammen med de øvrige kornsorter, men majs er tilsyneladende ikke deres foretrukne, for det er altid det der ligger lidt tilbage af når dagen går på hæld, så jeg tror ikke mine høns betragter det som slik,,,, måske fordi de får det hver dag, måske jeg skulle gå over til lørdagslik  <H
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: forslag til foderblanding søges
« Svar #5 Dato: 10 August , 2008, 11:08 »
Citér
Når det bliver efterår og vinter, og dyrene ikke kan finde så meget foder udendørs, vil de æde mere af æglægningsfoderet. Det vil koste lidt flere kroner, men hønerne vil klare sig udmærket.
de vil også holde op med at lægge æg, medmindre du giver dem kunstigt lys om morgenen. De eneste der kan finde på at blive ved er hønneker, som først for nylig er begyndt æglægningen.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

MartinJ

  • Gæst
Sv: forslag til foderblanding søges
« Svar #6 Dato: 10 August , 2008, 11:14 »
helt holde op med at lægge æg vil de nok ikke. Færre æg.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: forslag til foderblanding søges
« Svar #7 Dato: 10 August , 2008, 11:36 »
Ja, et æg om måneden eller deromkring.  :D
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: forslag til foderblanding søges
« Svar #8 Dato: 10 August , 2008, 11:49 »
Et æg om måneden pr høne? Det håber jeg sørme ikke du har ret i  :(
Jeg havde håbet på at vi i det mindste kunne holde os selv med æg til vinter med vores 6 dværg wyandotter. som det er nu kan vi sagtens, selv nu, hvor to er skrukke, vi kan endda forære til naboerne. Men det bliver da spændende at se hvordan det går.  <Y <Y <Y <Y <Y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: forslag til foderblanding søges
« Svar #9 Dato: 10 August , 2008, 12:05 »
Nogle racer kan sagten blive ved med at lægge æg om vinteren uden lys, ikke så mange som om sommeren, men pænt med æg. det vigtigste er at de går igang efter fældning, så skal de nok blive ved over vinteren.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: forslag til foderblanding søges
« Svar #10 Dato: 10 August , 2008, 22:02 »
Ja, et æg om måneden eller deromkring.  :D

Det har mine sussex så ikke læst nogen steder  ;D
Hilsen Susanne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: forslag til foderblanding søges
« Svar #11 Dato: 10 August , 2008, 22:12 »
  <H <H <H Sikke noget vrøvl, nu skal man jo ikke tro på alt hvad man læser.
Mine orpington lægger ikke mange æg om vinteren, men de lægger mere end 1 æg om måneden.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

MartinJ

  • Gæst
Sv: forslag til foderblanding søges
« Svar #12 Dato: 10 August , 2008, 22:15 »
Man kan berolige sig med at høner ikke læser så meget, og være glad for friske lækre æg året rundt.
Og hvis mine besluttede sig for at gå æggestrejke, kom der andre boller på og høner i suppen, andet foder i truget ku osse forekomme .

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: forslag til foderblanding søges
« Svar #13 Dato: 11 August , 2008, 09:16 »
Nogle racer kan sagten blive ved med at lægge æg om vinteren uden lys, ikke så mange som om sommeren, men pænt med æg. det vigtigste er at de går igang efter fældning, så skal de nok blive ved over vinteren.
Jo, men høns begynder jo at fælde fordi dagene bliver kortere. Ligesom de begynder at lægge æg fordi de bliver længere. Set fra et hønseligt synspunkt giver det ingen mening først at fælde, og derefter straks at begynde igen, og intet jeg indtil nu har set, har heller tydet på at de gør det. Jeg vil ligefrem påstå, at vores dværghøns hjemme i haven nærmest lignede som om de var gået i hi.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

tågehøj

  • Gæst
Sv: forslag til foderblanding søges
« Svar #14 Dato: 11 August , 2008, 09:30 »
jeg vil straks indkøbe mig en sækfuld skaller. Vi har også hørt meget om det med antal æg om vinteren. Blandt andet at det ikke kun er lyset, men også hvor koldt de har det, der kan have betydning for hvor mange æg der kommer. Vi er i hvert fald i gang med at iklæde hønsehuset et lag isolering for at afprøve det. Vi har nu 2 New Hamshire og 2 Isa Brown. Rævefar kom lige og snuppede en NH høne forleden, hvor vores tossede hane åbenbart havde syntes det var en god ide at tage damerne med helt ud på naboens mark.