Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vedr trækul  (Læst 8813 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Vedr trækul
« Dato: 26 Juli , 2008, 23:03 »
Vi har i mange omgange anbefalet at anvende knust trækul ved diarré.

Jeg har netop læst i forbrugerbladet TÆNK, at man fraråder at smide sin aske fra trækullene ud i haven, da de indeholder mange gifte og tungmetaller.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Vedr trækul
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2008, 23:30 »
hmmmm ja det er jo noget med at for os mennesker der er brændt brød bl.a kræft fremkaldende... måske det er noget i forbrændingen der udvikler noget... ellers må man vel kunne lave sit eget trækul med noget træ man selv har fældet evt... der er da også trækul i fuglesand til stuefugle... så noget må det da være godt imod... men ok, de finder jo på så meget de kære forskere ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Vedr trækul
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2008, 12:37 »
Snart er alt simpelthen giftigt :). Løsningen plejer at være en afgift, tiden vil vise om der kommer afgift på trækul.

Trækul indeholder sager som ikke er helt giftfrie. Det skyldes processen man laver trækul ved, som er en "fordampning" nærmest. Tjæren i træet skulle gerne fordampe eller "smelte af" og løbe ud af milen. Hvis ikke al tjæren er ude af kullene er det et problem. Det burde nu ikke afskrække nogen fra at bruge det til fjerkræet.
Brugte kul fra grillen er noget andet. De bør bestemt ikke bruges til dyrene. Fedt fra kødet drypper ned i kullene og forbrændes ufuldstændigt, og det er ikke sundt!

Trækul bør kun gives hvis der er problemer som diarré. Trækul er glimrende til at trække giftstoffer fra diarrefremkaldende bakterier med ud. Men der ryger andre ting med. Nogle af de vandopløselige vitaminer f.eks. Derfor bør man bruge trækul når der er problemer, ellers ikke.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Vedr trækul
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2008, 12:41 »
Nå jo, der plejer gerne at være efterspørgsel efter link. Her er et der mest handler om sand, grus eller grit - og lidt om trækul.
Sand o.lign. er efter min mening helt unødvendig. Men det kan der måske komme en debat ud af.

http://www.netvet.net/dansk/fugl/myten_om_sand.htm

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vedr trækul
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2008, 13:10 »
Hvad med trækul fra et bålsted? Mine høns vil gerne rende og rode der, og jeg har da hele tiden troet, det var godt for dem?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Vedr trækul
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2008, 13:18 »
Martin du skal da ikke altid finde links, det gør vi andre da heller ikke ;)

Jeg oprettede tråden, idet det kommer bag på mig at der er tungmetaller og giftstoffer i kul. Den viden vil jeg gerne give videre til andre, så de har et valg til at gøre som jeg -  undlade at bruge det, eller sige 'nåe ja, vi skal jo dø alligevel!'.

Jeg ved godt det er en af mine kæpheste, men for mig er det totalt latterligt at købe økofoder og gå op i giftfrie haver, m.m, hvis man alligevel ikke tænker sig om. Det/de gift/tungmetaller vi påfører hønsene, ender jo i sidste ende i os selv ;D.

Aktivt kul anvendes ved diarre og forgiftninger, også til mennesker. Der er ingen grund til at give dyrene det i det daglige.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Vedr trækul
« Svar #6 Dato: 30 Juli , 2008, 21:44 »
Så vidt jeg ved er næsten alle erfarne avlere enige om at trækul er godt, men ingen aner hvorfor det er godt. :D
Den bedste oplysning man kan læse, er at det måske - på en eller anden måde - gavner fordøjelsen.  ;)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Vedr trækul
« Svar #7 Dato: 30 Juli , 2008, 21:52 »
Hej


Min høns kan også godt lide at rode i det som jeg har brændt af på jorden, jeg har den mening at hvis hønse selv rode i det må der være noget de kan bruge, for jeg mener at man ikke kan tvinge høns til at spise noget de ikke selv vil, det samme er med mine kryder urter, de kan gå ude hele sommeren og ikke rører dem, men på et tidspunkt så kaster de sig over dem og de spiser rub og stub.

Tommy

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Vedr trækul
« Svar #8 Dato: 30 Juli , 2008, 23:55 »
Vores høns render på bålpladsen hver dag. De støvbader i aske og hakker noget i det, så mon ikke de finder en smule de kan bruge.
Hilsen Susanne

MartinJ

  • Gæst
Sv: Vedr trækul
« Svar #9 Dato: 31 Juli , 2008, 21:53 »
trækul virker på samme måde som aktivt kul. De binder mange forskellige stoffer. Intressant er især mere eller mindre giftige stoffer som f.eks. stammer fra et overdrvent antal colibakterier, som ved diarre.
kul tar også nogle af de vandopløseige vitaminer med ud, og det er jo ikke så heldigt. derfor mener jeg kun kul skal bruges ved særlige lejligheder.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Vedr trækul
« Svar #10 Dato: 09 August , 2008, 19:48 »
Her fortsatte debatten, men om flamenco og er derfor delt.

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Vedr trækul
« Svar #11 Dato: 30 ſeptember , 2008, 11:29 »
Når vi griller, gør vi det over åben ild og der bliver altså en del kul tilbage. Det er også nemt at fyre op i brændeovnen og når der i et stykke tid har været godt  gang i den, lukke for spjældet. Så har man trækul uden gift.
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

MartinJ

  • Gæst
Sv: Vedr trækul
« Svar #12 Dato: 30 ſeptember , 2008, 18:29 »
Lisa: Man kan ikke være helt sikker på at kullene er uden gift. Der sker mange ting under forbrændingen i åbent bål (fedtrester fra det grillede kød m.m.) og brændeovn jvnf. artiklen fra TÆNK.
Men der er ingen grund til bål og brand :)