Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kræsne høns!!  (Læst 16753 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #15 Dato: 07 Oktober , 2008, 21:20 »
Okay :D.. Det er mine høns også helt vilde med. Og så er det så dejligt nemt at plukke :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #16 Dato: 11 Oktober , 2008, 08:21 »
 ;D ;D ;D

Den var god - så dyrker jeg også hønsekræs om sommeren ;D

Vi har netop købt en saftcentrifuge/presser og der kommer en del frugtpulp derfra, når saften er færdig - dét elsker hønserne!!
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2008, 08:22 Fra Hanne Lottrup »

Offline Ravennest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 57
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #17 Dato: 11 Oktober , 2008, 13:35 »
Mine Høns er også altspisende..

Jeg giver dem stort set alt mad!!!!

Men jeg tror hønsene ved hvad for noget mad der er mest energi i.. FX hvis jeg samler noget mad til dig med FX katoflen rester og brød måske lidt ost rullepølse og andet kød!!!! så spiser de osten og kødet først og de slås næsten om det ^^


Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #18 Dato: 28 Oktober , 2008, 17:59 »
Mine små hønsepiger er også utrolig kræsne! Det irriterer mig en del, da en af grundene til at vi fik høns, netop var, at der skulle være nogen til at spise "tiloverblivende" mad, så vi slap for at smide så meget ud.

De høns jeg lånte i starten (hybrider) spiste ALT. Peberfrugter var ikke hofretten, men gled dog ned, når der ikke var mere af det andet. De nye (dværglandhønseblandinger) derimod spiser ikke meget andet end brød, bær og lidt hakket kød - og det sidste kun, hvis der ikke er andet i det. Salat, grønt og sågar mælkebøtter rør de ikke. Korn er et stort hit. De spiser heller ikke meget af deres æglægningspiller (men de lægger selvfølgelig heller ikke æg endnu  ;D), så hvad de helt lever af vides ikke.

Nu er de jo kun en 4-5 mdr. - vil de mon blive mindre kræsne med alderen? Hvis ikke kan man så låne en altspisende høne og "omvende" dem på den måde?  :)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #19 Dato: 28 Oktober , 2008, 18:20 »
Frk. olsen - med mindre du allerede gør det, vil jeg foreslå dig at tage meditationsblikket på og strimle og skære. især det grønne burde de vide, at de har god brug for. prøv med afklippet, ikke-vådt græs. klip. klip. klip.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #20 Dato: 28 Oktober , 2008, 18:23 »
Mine spiser næsten alt, men de får også alt muligt serveret, og jeg har haft dem siden de var omkring 11 uger. Den eneste ting de siger bvadr til er regnorm, selvom de gladeligt spiser alt muligt andet "kryb". De er fritgående i haven, men hver gang jeg viser mig udenfor kommer de drønende, man kan næste høre dem sige til hinanden, "at nu kommer madvognen sørme", så jeg har altid en godbid med til dem. De kommer også tit hen til en af vores to døre fra køkkenet og ud på to forskellige terrasser og tigger. Rigtig hyggeligt!
Jeg tror bare du skal fortsætte med at give dem forskellige former for mad, måske vil de lære at sætte pris på en varieret kost  :D
Hønseguf er et STORT hit.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #21 Dato: 28 Oktober , 2008, 19:50 »
Enig med Marianne. Hønseguf er et stort hit.

Når jeg viser mig udenfor kommer hønsene (de 2 isa brown, er frie, når vi er hjemme)  det er som om de lige trækker skøjterne op og løber mig i møde. ;D

Når jeg kommer ned til mine silkehøns, gør de nøjagtig det samme, Carlos går dog lidt i baggrunden og grynter lidt, men han kommer hen til mig for lige at se, om jeg har noget godt med mig  :)
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #22 Dato: 28 Oktober , 2008, 20:28 »
Jeg har skam både prøvet at snitte og skære, blende og klippe, intet hjælper - nogen gange gider de ikke engang KIGGE på det!!!

Nogen burde fortælle dem om de lækkerier der ligger i skålen...
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #23 Dato: 28 Oktober , 2008, 21:40 »
Put lidt hvidløg i. Det er ligesom med hønseguf - bare der er hvidløg i, glider det ned. I hvertfald her. Mine gider ikke agurk og kartofler - men tzatziki! - skålen bliver slikket - ovnstegte kartofler med hvidløg - slurp.
Til gengæld sorterer mine i kornblandinger. De gider på ingen måde spise knust majs. Det er altid det, der ligger tilbage, så nu er jeg stoppet med at købe færdigblandet hønsekorn - der var altid 1/3del tilbage i skålen. Altsammen majssmuld. Men friske majs er de vilde med.

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #24 Dato: 28 Oktober , 2008, 21:54 »
Mine får A38 med havregryn, hørfrø, klid, olivenolie rørt sammen til en ukendelig masse  :D og det er blevet så meget succes, at de om morgenen kigger ud når lemmen åbnes men går ikke ud, for hov du har ikke været inde med skålen  ;D
Ind i mellem får jeg lavet lidt hvidløgsolie som også blandes i. Jeg har i et stykke tid også puttet Roba-B og Biocitridal i, fordi jeg har en ralle høne der nyser lidt.
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #25 Dato: 30 Oktober , 2008, 12:55 »
Ærter er noget af det værste mine høns kan blive budt på :-X.
Endda når de, ærterne altså, har været en tur i blenderen.
Hvad er det mon der gør at de ikke kan li ærter ??
MVH Lene