Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kræsne høns!!  (Læst 16754 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Trine B

  • Gæst
Kræsne høns!!
« Dato: 24 Juli , 2008, 15:41 »
andre der har kræsne høns?

vores er ekstremt kræsne...
vi har prøvet at give dem havregrød, det rørte de ikke.
gulerodsskræller, pillede de lidt i.
kogt kartoffel, spiste de lidt af.

hvad giver man dem, som de er vilde med. ville jo gerne kræse lidt for dem, og det er jo sundt med varrieret mad.
de spiser heldigvis deres piller og korn, samt skaller.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2008, 17:01 »
Kære Trine
Har du prøvet med hønseguf? Mine elsker det!
Jeg tor det kommer meget an på hvor gamle de er, når du får dem. Dem jeg havde sidste år, var ca 1 år da jeg fik dem, og de var meget forsigtige med hvad de turde spise.
Dem jeg har i år var bare 11 uger, da jeg fik dem, og jeg har udsat dem for lidt af hvert, og de er næsten altædende.
Jeg tror at havregrød måske er lidt for klistret for dem, prøv evt at blande flere gryn i.
Hvis du gerne vil give dem lidt "slik" er knust majs en god ting, bare ikke for meget så de bliver fede. Nogle høns kan også rigtig godt lide rosiner.
Mine er vilde med forskellige bær. F.eks. kirsebær eller hindbær eller jordbær.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Lee

  • Gæst
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2008, 17:05 »
Mine tidligere høns var ellevilde med spaghetti. Første gang de fik det, tror jeg de troede det var levende orme (dumme høns)  de "fangede" en spaghetti og slog den mod en sten, hvorefter de guffede i sig ;D ;D
Det var dog kun den første gang, desværre for det så temmelig komisk ud <H

 :)Lee

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2008, 17:44 »
Jeg tror dine høns får for meget mad, det er stort set det eneste der kan få dem til at sorterer i maden.

det eneste mine absolut ikke spiser og aldrig har gjort, er kogte gulerødder, og mine børn siger " der kan du se mor, hønsene æder det ikke en gang."  tjaa  <A  måske er det slet ikke så sundt.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #4 Dato: 24 Juli , 2008, 18:42 »
Jeg køber nogle gang friske majs til dem, det er noget de er helt vilde med, jeg giver dem lidt forskelligt hver dag, og de spiser det gerne  ;D
ikke noget med kræsen høns her.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #5 Dato: 24 Juli , 2008, 19:29 »
Jeg tror det er som Marianne skriver, at hvis du vænner dem til meget forskelligt når de små, så vil de blive ved med det når de er voksne. Det er i hvert fald min erfaring.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #6 Dato: 24 Juli , 2008, 19:47 »
Ja det har i helt ret i  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #7 Dato: 25 Juli , 2008, 16:54 »
Jeg tror det er som Marianne skriver, at hvis du vænner dem til meget forskelligt når de små, så vil de blive ved med det når de er voksne. Det er i hvert fald min erfaring.

....lige som med børn ;)

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #8 Dato: 26 Juli , 2008, 09:51 »
Jeg er overrasket over hvad mine høns spiser. Jeg tømmer simpelthen køleskabets rester og madpakkerne overskud af frugt og grønt, ned i foodprocesseren og serverer. Der er vild opstandelse. Der kan være forskel på sulten om jeg serverer om morgenen eller sidst på dagen. Sidst på dagen så spiser de langsommere, men skålene bliver tømte.

Hvis "blandingen" bliver for smattet så blander jeg havregryn i til det passer med "tørheden". Jeg elsker blomkål og alt det grønne som vi ikke spiser får også en tur i foodprocesseren og det forsvinder også. Vi spiser meget frugt og grønt og derfor består vores rester ofte af det, men jeg kan da også finde på at forkæle med hakkede gulerødder. Nu er kyllingerne 15 uger så det skal ikke være for store stykker. Det at mine kyllinger med stor velbehag spiser "restemad" betyder at de kræsne madammer jeg købte også er begyndt at gøre det. Altså hvis bare en får smag for det så gør hele flokken det også.  :)

Jeg startede med at give hakkede gulerødder og bevægede mig derfra.

Det er skønt at have sådan et system at hønsene laver æg for mad der ellers ville være røget i skraldespanden.  ;D De får selvfølgelig korn, grit og æglægningsfoder samt hvad de selv finder i haven ved siden af.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

sussie

  • Gæst
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #9 Dato: 07 Oktober , 2008, 14:20 »
andre der har kræsne høns?

vores er ekstremt kræsne...
vi har prøvet at give dem havregrød, det rørte de ikke.
gulerodsskræller, pillede de lidt i.
kogt kartoffel, spiste de lidt af.

hvad giver man dem, som de er vilde med. ville jo gerne kræse lidt for dem, og det er jo sundt med varrieret mad.
de spiser heldigvis deres piller og korn, samt skaller.

Jeg har både hybrider og Sussex...Hybriderne kan mange gange ikke finde ud af om tingene er spiselige hvis ikke det ligner piller eller korn, men når først sussexerne har vist dem at en kogt kartoffel eller pasta bare er lækkert guffer de også pænt tingene i sig... ::)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #10 Dato: 07 Oktober , 2008, 16:50 »
Hos min søster får hønsene ikke ret meget foderpiller. Men de får alt det de selv kan finde i skoven og fra køkkenet får de alt fra flødeskumslagkage til kogte gulerødder, og de æder det hele.
Jeg tror på at høns bliver mere møre og smager bedre hvis de får meget forskelligt i stedet for alt for meget foderpiller...
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #11 Dato: 07 Oktober , 2008, 19:27 »
jeg vil ha en foooodprocessor!
mine gamle høns havde aldrig smagt andet end korn og æglægningspiller, da jeg fik dem. men de fik hurtigt livretter, da de blev nødet.

mine morgener starter med at hakke middagsrester og rive gulerødder. det tager tid. men man kan vedtage med sig selv, at det er meditativ stille hygge (ligesom opvask uden maskine).
vores høns, som vi har haft fra små, spiser stort set alt (det skal naturligvis ikke være for krydret eller røget), hvis det bare er blandet op med reven gulerod.
ost, kød, tomat og bær er på top fire.
men som de øvrige anfører, det tager lidt tid for dem at vænne sig til nyt blødfoder, så bare kil på.

derudover dyrker jeg hønsegræs i køkkenhaven :), som jeg plukker en balje af hver morgen, fordi de først kommer i haven om eftermiddagen. det er et sikkert hit indtil frosten sætter ind.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #12 Dato: 07 Oktober , 2008, 19:32 »
Hvad søren er hønsegræs...? Jeg kender kattegræs, men det der har jeg aldrig hørt før... ???
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #13 Dato: 07 Oktober , 2008, 19:34 »
Er det ikke det der hedder hønsetarm :D? Sådan noget let noget at rive af som er helt lysegrønt :D?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: Kræsne høns!!
« Svar #14 Dato: 07 Oktober , 2008, 20:38 »
en nærmere efterforskning viser, at hønsegræs hedder fuglegræs i resten af Danmark.
jeg har vedhæftet et billede og har læst mig til, at hønsetarm og fuglegræs ikke er det samme.
uanset hvad. hønsene elsker det.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.