Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg  (Læst 8204 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Æg
« Dato: 18 Juli , 2008, 12:34 »
Hej

jeg vil hører, giver i jeres høns og haner deres æggeskaller igen, altså som knuste æggeskaller ?

hilsen
Kate
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Æg
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2008, 12:58 »
@ Kate

Det kan du godt, men du skal være helt sikker på at skallerne er knastører inden i inden du bruger dem, derefter knuser du dem til nogle små stykker.

Jeg opbevarer mine tomme skaller i en 3 liters spand, når den så er fyldt, knuser jeg dem på samme måde som havde de ligget i en morter, derefter kan der ligge flere oven i. På den måde får jeg samlet en helt pæn stak skaller som blive lagt i en automat så dyrene selv kan tage det de skal bruge.


Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Æg
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2008, 15:23 »
Jeg koger nogle æg af og til til hønsene. Knuser dem med skallen på og giver dem til hønsene. På den måde får vi brugt alle æg og hønsene får et godt tilskud.
Hilsen Susanne

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Æg
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2008, 16:45 »
Jeg har købt en sæk skaller for længe længe siden. Den er stadig over halvt fuld. Jeg bryder mig ikke om at de skal spise deres egen skaller, er bange for at de får smag for æg og så spiser deres egen æg.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Æg
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2008, 20:35 »
Der er ingen fare for at de får smag for æg af at spise deres egne skalller, når bare man knuser dem til ukendelighed,,,, jeg gør ligesom Susanne og koger de overskydende æg og knuser hele molevitten og serverer det for de glade høns.
Det har jeg gjort i de sidste 15 år og aldrig haft en æggespiser,,,, andet end hunden altså. <W
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Æg
« Svar #5 Dato: 13 Februar , 2009, 13:13 »
Jeg ved godt det er en gammel "tråd" Men prøver alligevel. Jeg faldt over denda jeg søgte efter brug af vore overskudsæg! Mon nogen ved hvor tit hønsene kan tåle kogte æg  ??? Vi har nu så mange æg at vi koger nogle dagligt og giver dem. bare for at få bund i de mange vi har stående!
mvh. Egon
« Senest Redigeret: 13 Februar , 2009, 13:15 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Æg
« Svar #6 Dato: 13 Februar , 2009, 23:03 »
Jeg ved godt det er en gammel "tråd" Men prøver alligevel. Jeg faldt over denda jeg søgte efter brug af vore overskudsæg! Mon nogen ved hvor tit hønsene kan tåle kogte æg  ??? Vi har nu så mange æg at vi koger nogle dagligt og giver dem. bare for at få bund i de mange vi har stående!
mvh. Egon

Jeg har ikke "reklameret" nogen steder at jeg sommetider har haft æg i overskud. Men jeg har alligevel ingen problemer med at komme af med dem. Og det er endda på trods af at jeg sidste sommer fik ca. 15 æg om dagen.
Med lidt simpel hoved regning så er det altså lidt over 100 æg i ugen.
Men med venner, familie og naboer der gerne vil købe æg så har det som sagt ikke været et problem at komme af med dem igen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Æg
« Svar #7 Dato: 14 Februar , 2009, 13:56 »
Her står de også i kø for at overtage overskuds æg, naboer, familie og venner... og ellers er hundene altid klar til et æg  ;)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Æg
« Svar #8 Dato: 14 Februar , 2009, 16:54 »
At give hønsene æg er også for mig helt vildt, altså at lade ægget gå gennem hønen en gang til. Det er da for vildt. Så hellere give dem væk,hvis ingen vil købe dem.
Men jeg har også kun fem æg om dagen og dem er der rift om.
Hvor mange mon du har Egon.
Venlig hilsen
Eva

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Æg
« Svar #9 Dato: 14 Februar , 2009, 17:19 »
Når det giver flest omkring 10-12 stk og dem kan vi ikke bruge selv. og sælge må vi jo ikke uden vi betaler i dyre domme for at få hønsene kontrolleret.
så det ender nok med en kraftig nedskæring i antal af høns i løbet af det næste årstid!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline mutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 226
Sv: Æg
« Svar #10 Dato: 14 Februar , 2009, 17:35 »
giver altså også mine høns æg en gang imellem
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Æg
« Svar #11 Dato: 14 Februar , 2009, 18:58 »
Du kan jo bare sælge dem til familie som vi gør :D.. Ved godt at det ikke er lovligt, men det er der ingen der ser da man så ikke skilter med det :D.. Venner det samme når de ved vi har æg så kan vi nogen gange ikke levere nok selvom det er 10-12 stk om dagen :D...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æg
« Svar #12 Dato: 14 Februar , 2009, 20:34 »
Man må vel gerne forære sine æg væk, eller gælder de samme regler her?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Æg
« Svar #13 Dato: 14 Februar , 2009, 21:17 »
Jeg tror faktisk ikke man må hvis det skal være helt korrekt!  ;)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Æg
« Svar #14 Dato: 14 Februar , 2009, 22:34 »
Nej, men helt ærgligt det ski*** jeg altså højt og helligt på om man må eller ej :D.. Det kan ikke passe at vi skal smide dem ud eller sende dem gennem hønsenes system en gang mere fordi at vi ikke må forære/sælge dem til familie og venner :D... Det er altså bare havd jeg mener :D..

Har desuden aldrig givet mine høns æg andet end hvis der har været et der er smadret :)...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.