Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.  (Læst 25321 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.
« Dato: 08 Juni , 2008, 16:49 »
Hej!

Jeg faldt lige over en analyse/beskrivelse af forskelligt korn's egnethed til hønsefoder.
Blandt andet står der lidt om hvor meget af hver korntype man max. bør bruge i sin blanding af korn.
http://web.archive.org/web/20061007202727/http://www.eksperimenter.dk/hjemmeblander/xtema-hjembl-raav.html

Danny

Link ændret til nyt link/Finn-admin
« Senest Redigeret: 01 Juli , 2010, 12:33 Fra Finn Jensen »
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2008, 17:03 »
Den ser god ud Danny  :D

Prøv også at se i vores leksikon:http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Foder/%C3%98kologiskeProteinkilder
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2008, 16:46 Fra Finn Jensen »
Hilsen Susanne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2008, 20:19 »
Ja, det ligner jo hinanden  :D .
Jeg havde ikke set den her på forum før. Men den (her på forummet) mangler dog de mest brugte fodertyper/kornarter som byg, hvede majs og alm. havre. Det er jo "kun" om proteinkilder.

Danny
Himlen bør altid være blå!

MartinJ

  • Gæst
Sv: Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2008, 20:17 »
man ku osse se her:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,810.msg3408.html#msg3408

Siden handler om økologisk foder, men kan bruges til økologisk, konventioonel eller "demeter".

Bemærk afsnittet om mælkeprodukter.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.
« Svar #4 Dato: 11 Juni , 2008, 00:14 »
Omkring mælkeprodukter.

Vores katte får ofte Creme Fraiche i en skål, og der er ofte en del til rest, som de ikke spiser lige med det samme.
Det sætte jeg som regel ind til hønsene, og de er vilde med det, de tager kun et øjeblik, så er skålen næsten som slikket.
Jeg har givet det både til de voksne, og til kyllinger, og det ser ud til at alle kan lide det, og det ser heller ikke ud til, at de får dårlig afføring af det, så det må jo være sundt til dem.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.
« Svar #5 Dato: 11 Juni , 2008, 09:06 »
@ Børge
jeg er ked af at sige det, men fordi hønsene godt kan lide det, er det jo ikke nødvendigvis sundt  ;D Det kender jeg da fra mig selv, der er mange ting jeg rigtig godt kan lide, men det straffer sig fordi det ikke er specielt sundt  ::)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

MartinJ

  • Gæst
Sv: Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2008, 06:38 »
Mælkeprodukter er udmærket til fjerkræ. Det er en glimrende B2-vitaminkilde. Mangel på B2 er meget kritisk for fjerkræ. Desuden er der massef af højrfordøjelig calcium og fosfor i.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2008, 10:12 »
@Ina
Jeg kender det, der er så meget jeg godt kan lide, men det er ikke sundt for mig, det sætter sig på sidebenene  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.
« Svar #8 Dato: 12 Juni , 2008, 10:32 »
Jeg tænkte bare  at det jo ikke er helt naturligt for høns at have adgang til mælkeprodukter, ikke at mine ikke spiser tallerkner havregryn med mælk på, i rå mængder når ungerne ikke spiser op, og i øjeblikket står den på rester af kærnemælkskoldskål med kammerjunkere, og det er meget populært  ;D

Og jeg kan forstå at nogen har sat sig ind i hvilke næringsmidler der så er gode for høns, så det er sikkert fint, men ikke et naturligt forekommende produkt for høns.

Ligesom vingummig og fyldt chokolade ikke er naturligt forekommende i mit univers, men gudeskønt at spise, og i visse tilfælde livredende  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

MartinJ

  • Gæst
Sv: Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.
« Svar #9 Dato: 12 Juni , 2008, 10:37 »
Hakket kød er heller ikke naturligt forekommende i hønsekost, mælk heller ikke. Men mælk er bestemt ikke usundt for fjerkræ.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.
« Svar #10 Dato: 12 Juni , 2008, 11:29 »
njaaa hakket ko er måske ikke naturligt forekommende, men mine høns går da ikke af vejen for at nedlægge en mus, der så bliver hakket og spist, så hakket kød under en vis form er vel naturligt for dem.  :) for slet ikke at tale om tilfælde af kanibalisme, det kan man da roligt kalde hakket kød ???
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.
« Svar #11 Dato: 12 Juni , 2008, 12:00 »
Sidste dag, da Rie var ude i hønsegården, flyttede hun en bunke sten, og hønsene fulgte jo vældigt med i, hvad der foregik.
Under en af stenene kom der pludselig en forholdsvis stor tudse frem, og en af hønsene snuppede den straks, og løb hele gården rundt, indtil en anden fik fat i den, den blev spist med det hele.

Ellers får de da absolut resterne af kød, hvis der er noget, og de går ikke af vejen for noget som helst, om det er fugl, dyr eller fisk.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.
« Svar #12 Dato: 12 Juni , 2008, 16:08 »
Jeg har et år prøve at give min høns og kyllinger, syrnet gedemælk blander op med forskellige korn sorter, det var en gammelt råd som skulle give mere fedtmormoring i brystkødet, da jeg ikke slagte mine høns, så var det for at få lidt mere bryste kød på de unge haner inde de skulle udstilles, om det hjalp ved jeg ikke rigtig men hønse elskede det og kende godt spanden som det blev lavet i og de gamle høns tror stadig når de ser en gul spand at de skal have guf.

De fik sommetider lidt tynd mave af det men det gik hurtig over igen, det kan være det har været for stærkt.

Tommy

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.
« Svar #13 Dato: 09 August , 2008, 11:18 »
Hvorfor er det lige at byg ikke er så godt i store mængder til høns?

Jeg har altid givet mest byg og mindst hvede til mine store høns, for at de ikke skulle blive (for) fede.
Og når jeg løber tør for byg og de kun får hvede, indtil jeg får hentet mere byg, så falder æglægningen nærmest promte (bilder jeg mig i hvert fald ind...  ::) )

Men måske har det ikke den vildt store betydning, når hønsene har adgang til havens store spisekammer?
Jeg mener, så bliver foder indtaget jo væsentligt mere varieret end hvis de kun fik korn.

Hvad siger I?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

MartinJ

  • Gæst
Sv: Beskrivelse af forskelligt korn til fodring af høns.
« Svar #14 Dato: 09 August , 2008, 13:39 »
Mette:
klip af tidligere skriblerier:

"Vedr. byg til kyllinger og høns.

Det var byg til kyllinger jeg ikke mener er en god idé. Byg indeholder relativt mange ufordøjelige cellevægsstoffer. Disse går ufordøjet igennem tarmen og belaster fortdøjelsessystemet unødig meget og gir våde klatter. Nærmere betegnet drejer det sig hovedsaglig om ligning, som ikke kan fordøjes. Ligning findes i alle planter. Hvis man ser et halvkomposteret blad fra et træ, kan man nogle gange se "skelettet" som det eneste der er tilbage. Dette "skelet" er bygget op af bl.a. lignin. Desuden kan betalucan og lidt højere indhold af kalium give problemer.
Høns og haner (altså voksne dyr) kan udmærket bruge 10-20% byg i foderet. Men hold det væk fra startfoderet. Brug majs! Majs er et fortrinligt fjerkræfoder, ikke mindst til små kyllinger.

se evt her:
http://www.eksperimenter.dk/hjemmeblander/xtema-hjembl-raav.html
"

10-20% byg ud af dem samlede ration (incl. selvfundne foderemner), kan være en stor den af kornrationen, hvis du forstår hvad jeg mener.
Der er intet i byg (af det høner behøver) som ikke også er i hvede. Hvede er bedre til fjerkræ fordi fordøjeligheden er bedre. Byg giver tyndere og vådere klatter. Man kan ikke sammenligne med mennesker da vi ville ha godt af det uførdøjelige i byg. Men fjerkræmaver er ikke indrettet som menneskers. Det der sker i en hønsemave vil kunne sammenlignes med en mindre, men jævnligt forekommende, mavepine. Ikke alvorlig, men nok til at man lige så godt kan undgå den.
Vil man gøre noget godt for hønernes maver, og undgå at de bliver for fede, er havre langt, langt bedre. Det er bedre for fordøjelsen og mindre energiindhold end byg (altså slankere høner). Normalt er havre tillige noget billigere. Jeg tør dog ikke love at det gælder lige pt. Forresten er kornpriserne styrdykket den sidste måned. Handelsprisen på byg og hvede er under 1,30 kr/kg + moms. Høsten i EU ser ud til at blive 15% større end sidste år, det burde betyde at prisen holder det relativt lave niveau.... nå det var en vej udenom byggen.
Kort sagt, brug kun en lille slat byg eller intet, erstat det med havre, det er meget bedre for hønerne - og bestemt også hanerne.

yderligere link til hjemmeblanding (øko)
http://www.lr.dk/fjerkrae/diverse/hjemmeblanding.htm