Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor meget foder ?  (Læst 9542 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline baadmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
hvor meget foder ?
« Dato: 21 ſeptember , 2010, 21:59 »
hej forum er ny i hønseverdenen, har købt lidt blandet store høns, har 1,22 hønsegård med græs på ca 130 m2 og huset er vel 20 m2, derudover får de en spand rester fra storkøkken hver dag, og næsten hver dag er de ude og vandre og rode udenfor hønsegården, både på græs og i skoven, men er i tvivl om hvor meget foder de skal have ca. råd modtages meget gerne
mvh
Torben

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: hvor meget foder ?
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2010, 23:02 »
Hej Torben

Du skal sørge for at dine høns får nogle korn også :) Du gør det nemmest ved at købe en foderspand, som du kan hænge op, som de så har fri adgang til hele dagen :) (Medmindre du har orpington, for de kan godt have tendens til at blive for fede). Du kan vælge entet at købe fuldfoder æglægningspiller, eller du kan købe tilskudsfoder æglægningspiller, som du så blander op med hvedekorn :)

Ellers lyder det jo som paradis for høns, du har fået lavet! /o

Offline baadmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: hvor meget foder ?
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2010, 23:10 »
tak for de pæne ord, halvdelen er så bare gået i fældning og resten er kun lige ved den alder hvor de skal starte med at lægge æg så vi får 1-2 æg om dagen  :D men nyder nu hønsene aligevel og må så bare købe lidt æg ved siden af selvom der render 22 høns rundt  8) de får hønsepiller og byg, regner med at købe noget hvede og blande i foderet også, fodrer i en af de foderspande der kan hænges op, men er i tvivl om hvor meget der skal fyldes i hver dag, de har tendens til at på mystisk vis at få tømt spanden på gulvet hver dag, måske skulle man tage sig sammen og hæve den, ser ud somom de tømmer spanden og æder det hele selvom den er fyldt helt op og det er temmeligt meget foder :o

Offline baadmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: hvor meget foder ?
« Svar #3 Dato: 21 ſeptember , 2010, 23:28 »
kan da tilføje at jeg regner med atopsætte endnu et hus som også skal rumme et par kaniner med løbegård, men regner med der bliver plads til en kyllinge gård også, og fordelen med alle de høns er at jeg ikke skal slå ret meget græs  ;D, og kan vi med tiden selv producere alle de æg vi bruger vil det være dejligt, jeg bor så på landet så har ikke rigtigt nogen naboer der kan blive generet af at hanen (hanerne man ved jo aldrig hvad der sker griner) galer

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: hvor meget foder ?
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2010, 23:32 »
Har læst i et par hønsebøger og mener også det har været nævnt i en tidligere tråd at hver høne ca skal have 130 g pr dag og med 22 høns er det jo også knap 3 kilo, så det er da en del foder hver dag.

Udover at hænge foderspanden højere kan man også presse tragten længere ned mod bunden, så der ikke bliver tømt så meget ned i renden ad gangen. Det har hjulpet en del hos mine. Men det har du sikkert prøvet.

Med venlig hilsen Heidi

Offline baadmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: hvor meget foder ?
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2010, 23:36 »
så tror pokker de æder så meget, så skal spanden bare fyldes op hver dag, en af dem vi snakkede med sagde at de skulle have ca 70 gr pr høne om dagen, det kan jo også være en af grundene til de ikke lægger så mange æg så, de får straks mere foder så vi er sikre på de ikke er sultne, men hæver nu også foderbeholderen så de ikke kan skrabe i renden, og tømme det hele på gulvet

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: hvor meget foder ?
« Svar #6 Dato: 21 ſeptember , 2010, 23:44 »
Tænkte på at der står i leksikon at byg ikke bør udgøre mere end 20% af foderet, så måske du bør supplere med hvede også, når nu æglægningen ikke er helt tilfredsstillende.
Med venlig hilsen Heidi

Offline baadmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: hvor meget foder ?
« Svar #7 Dato: 21 ſeptember , 2010, 23:47 »
tak for den oplysning de får vel godt 50 % byg lige nu, det må jeg hellere få ændret sender kæresten ud og hente hvede imorgen, er ikke selv hjemme men på job lige nu, så det er hende der står med problemerne lige nu  ;), og jeg foreslog at jeg brugte forum til athøre om vi gav nok foder hver dag

KarinP

  • Gæst
Sv: hvor meget foder ?
« Svar #8 Dato: 22 ſeptember , 2010, 00:19 »
tak for den oplysning de får vel godt 50 % byg lige nu, det må jeg hellere få ændret sender kæresten ud og hente hvede imorgen, er ikke selv hjemme men på job lige nu, så det er hende der står med problemerne lige nu  ;), og jeg foreslog at jeg brugte forum til athøre om vi gav nok foder hver dag

Det kan måske også være derfor de skraber så meget på gulvet - mine vil slet ikke spise byg, heller ikke selvom jeg ikke giver dem hvede sammen med, de sviner det også bare ud på jorden.

Offline baadmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: hvor meget foder ?
« Svar #9 Dato: 22 ſeptember , 2010, 00:23 »
kan godt være, de render rundt udenfor hele dagen og roder i jorden og spiser grønt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvor meget foder ?
« Svar #10 Dato: 22 ſeptember , 2010, 07:37 »
Velkommen på forum, Torben  :D
Ud over det der er nævnt, er det også sådan, at høns kan finde på at stoppe med æglægningen, når de lige er flyttet.
Mht. til at de skraber maden ud, kan man få nogle foderautomater, hvor der er nogle tværribbe, som forhindrer at de kan skrabe. Prøv at se billedet her:
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=365
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hvor meget foder ?
« Svar #11 Dato: 22 ſeptember , 2010, 07:44 »
@ Marianne. Så har mine høns ikke læst brugsanvisningen...  :-\ De får skrabet det meste ud af sådan en med tværribber, så de kan komme til det lækre korn og slippe for de dumme æglægningspiller. De får så ikke frisk korn før de har "spist op", så jeg lever med det, men for mig har sådan en dims altså ikke været en vidunderløsning. Min hænger op, og så får de vippet den. Selv om den hænger så får de altså løftet benene op og skrabet/vippet den. Måske skal den hænge længere oppe, men så kan mine to dværge jo ikke nå maden, så det kan selvfølgelig være min egen skyld. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvor meget foder ?
« Svar #12 Dato: 22 ſeptember , 2010, 07:53 »
Du må have intelligente høns, Henriette  /o
Jeg har æglægningspiller i sådan nogle automater, jeg bruger Møllerens Fuld af Pep, og dem er mine høns rigtig glade for. Deres kornblanding får de separat, og det elsker de også.
Med sådan en tråd som denne bliver jeg af og til i tvivl om jeg fodrer dem nok, for de er altid sultne, og jeg har dem altid rendende mellem benene på mig, når jeg viser mig. Men de har pillerne ad libitum, og hele haven som ta' selv bord, så det er sikkert bare mig, der er en pylret hønemor  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline baadmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: hvor meget foder ?
« Svar #13 Dato: 22 ſeptember , 2010, 12:29 »
jamen vi prøver os lidt frem og øger mængden til det dobbelte  så håber vi at det hjælper med hvede og evt noget havre,
et tillægs spørgsmål til de 22 høner hvor mange redekasser anbefaler i ?
har 5 gamle tuborg trækasser der er hængt op med forkant og smuld i bunden er det nok ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvor meget foder ?
« Svar #14 Dato: 22 ſeptember , 2010, 13:49 »
Jeg vil mene, det er nok. Der er altid nogle af kasserne, der er mere populære end andre.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk