Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hirse  (Læst 9732 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Hirse
« Dato: 26 April , 2008, 22:25 »
Nogen der ved hvor man kan få hirsefrø? De har det ikke på Møllen.
Kan man bruge de hirsekolber som bl.a. undulater får?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Alex

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Hirse
« Svar #1 Dato: 26 April , 2008, 22:37 »
ja undulatfrø er da rigtig godt til undulater hihi nå det var ikke det du mener jeg bruger selv lidt kanarifrø til mine kyllinger jeg mener at de hurtiger starter på at spise hvis de får lidt frø i kyllingefoderet så jeg er sikker på at undulat frø også kan bruges
mvh Alex
ikke til at leve uden alt mit fjerkræ, opdrætter af Antwerpner Chabos Sumatra og Paduaner ænder Minon cayuga ænder løbeænder mandarinand brudeand damand med top Gæs Canada gæs

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Hirse
« Svar #2 Dato: 26 April , 2008, 22:41 »
Hirsefrø kan købes i helsekostbutikker-men ikke på kolber ;D ;D
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hirse
« Svar #3 Dato: 26 April , 2008, 22:43 »
ja men mine kyllinger skal da også have undulatfoder. Men spørgsmålet gik på om man kan bruge hirsekolber i stedet for hirsefrø? Er det det samme? grunden til at jeg spørger er fordi hirse skulle have en god effekt på kyllingernes maver...
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Hirse
« Svar #4 Dato: 26 April , 2008, 23:09 »
Nååå så havde jeg vist ikke forstået spørgsmålet rigtigt. Hirsefrø kommer fra hirsekolber så det er det samme.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hirse
« Svar #5 Dato: 26 April , 2008, 23:21 »
Undulatfoder er fint. Det skinner så fint og lokker kyllingerne til at spise (hvilket de nu også gør alligevel)

Jeg har haft købt en alm. undulatblanding. Sidst brugte jeg en dværgpapegøjeblanding uden solsikker - det var hvad jeg lige havde på hylden.

Når kyllingerne er 1-2 dage og man endnu ikke har set dem spise, så kan man 'hakke' med sin finger ned i frøene. Det vil lokke kyllerne til at spise.
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hirse
« Svar #6 Dato: 27 April , 2008, 09:44 »
Du kan vel også få hirsefrø i en alm dagligvare - enten i dyreafd. eller i grynafd. :D

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hirse
« Svar #7 Dato: 27 April , 2008, 10:03 »
Jeg kunne kun finde hirsekolber til undulater.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Hirse
« Svar #8 Dato: 27 April , 2008, 23:11 »
Det aler biligste er at gå til en der handler med Fuglefoder. Ofte sælger de i løs vægt. En hel sække på 25 kg. koster normalt 200 - 250 kr.
Undulat blanding har en god indvirkning på fordøjelsen, samtidig har det ofte en god spirevne, der er tegn på at foderet er optimalt.
Kanarie frø er også godt, men tit har det ikke så god spirevne. Hvis man køber Kanariefrø er dette tilsat en del Ryps og Raps frø, da dette er meget olieholdig, kan det give tynd mave.Det er rigtig godt med Olieholdig frø hvis man har høns med meget glans i fjerdragten, men igen overdreven brug giver tynd mave og dette går i længden udover triveligheden og hermed sundheden.
Det er vigtigt at dyrene altid har en tilpas fast konsistens i afføringen.
At købe undulat frø i en special butik er alt for dyrt.
Jeg vil tro at Avifauna i Aabenrå har rent hirse. Undulat blanding består af flere forskelige Hirse sorter.
Hirsekolber kan også købes i de fleste foderstofer der handler med fuglefrø.