Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ropa-B  (Læst 15415 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Ropa-B
« Dato: 24 April , 2008, 12:01 »
Jeg kan huske at der for ca 4 -5 år siden var rigtig mange som anbefalede dette produkt.

Jeg kendte dengang én, som brugte det meget og jeg kan huske der duftede af oregano i alle hendes hønsehuse.

Er der stadig nogen der bruger det? Og hvad er jeres evt erfaringer.

Info:
ROPA-B Flydende - 100 ml. (B) er et rent naturprodukt fremstillet af krydderurter og olier fra bla. oregano, salvie og timrian. ROPA-B har en høj baktericid effekt, som kan udnyttes både forebyggende og helbredende. ROPA-B er særdeles effektiv mod en lang række bakterier i mave-tarm kanalen som f.eks. salmonella og coli. Kan med fordel anvendes til alle slags husdyr (dog ikke katte). Produktet har ingen bivirkninger. Iblandes drikkevandet.
 
Amerika Thisted.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Ropa-B
« Svar #1 Dato: 24 April , 2008, 15:05 »
Hej Hanne

Jeg bruger det i øjeblikket til de små kyllinger, jeg blander der i foderet da jeg føler at de ikke vil trives på det kyllinge foder jeg har brugt, det er rigtig det lugtet af oregano og det giver en god duft i hønsehuset, kyllinger kan godt lide det og trives godt med det, jeg hat prøvet det i vand, men jeg syntes at trugen bliver hurtig ulækre, så jeg blander det i foderet når jeg blender det alligevel, jeg er begyndt at fin male kyllinge foderet da der er for meget spild da foderet er ret stort selv om det er kyllinger start.

Tommy 

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Ropa-B
« Svar #2 Dato: 24 April , 2008, 15:12 »
Tak Tommy.

Er det blødfoderet du blander det i? ;)

hønenlulu

  • Gæst
Sv: Ropa-B
« Svar #3 Dato: 24 April , 2008, 20:38 »
Jeg bruger det også gerne i blødfoderet og i øjeblikket i drikkevandet til kyllingerne. Jeg har dog også observeret, at vandet ikke holder sig frisk så længe, hvis jeg blander Ropa-B i, så jeg foretrækker også at anvende det i maden.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Ropa-B
« Svar #4 Dato: 24 April , 2008, 21:12 »
Hej


Jeg giver det som tørt foderet, det andet kan ikke holde sig så længe, det er ikke ret meget der skal i, jeg gør det lidt på slump når jeg blander det.

Tommy

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Ropa-B
« Svar #5 Dato: 24 April , 2008, 21:52 »
Jeg har også prøvet Ropa-B.
Jeg synes ikke at det har nogen virkning. Jeg synes også at det meget let slår maven i stykker på dyrene der får det.
Så det er ikke noget jeg bruger mere, i stedet for bruger jeg Hvidløg og Æbleedikerb, som jeg synes virker bedre. Især Æbleedike er god til at holde en sygdom i skak indtil man finder ud af hvilke sygdom det drejer sig om. Direkte helbredende har jeg ikke oplvet Æbleedike når først der er konstateret sygdom. Men der er ingen tvivl om at det er gavnligt at bruge med mellemrum, og især i perioder med dårligt vejr.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ropa-B
« Svar #6 Dato: 29 August , 2008, 19:59 »
hvordan tildeler du æble edike? jeg vil tro det er i drikkeandet, men hvor meget ?
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ropa-B
« Svar #7 Dato: 30 August , 2008, 19:39 »
kan en gås tåle at bade øjne i Roba-B eller er der noget i der måske kan skabe irritation`??
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Ropa-B
« Svar #8 Dato: 30 August , 2008, 20:34 »
Har lige købt Ropa-B for at se om det kan hjælpe på en lidt forkølet høne.
Hvor meget skal der i vandet - altså hvor mange dråber til hvor mange liter vand  ???

Ina - lyder ikke som noget der kan bades øjne i, når det er oliebaseret. Så tror jeg det irriterer
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ropa-B
« Svar #9 Dato: 30 August , 2008, 23:14 »
Der skal 1 ml. pr l. forebyggende, og 2 ml pr. l. helbredende.

Og jeg har ikke tænkt mig at bade gåsens øjne i det, det gør den selv, og det er jo faktisk en meget lav koncentration af meget gode urter, jeg satser at der ikke sker noget med den, hvis den overhovedet vil smage på det. ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Ropa-B
« Svar #10 Dato: 30 August , 2008, 23:30 »
Tak for dosering Ina   :) Glemte at spørge om det kan bruges til helt små kyllinger også  ???
Min skruk ku godt trænge til noget "gå væk forkølelse", men kan det gå når hun har 3 dages kyllinger som jo også skal drikke af det samme vand  ???
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ropa-B
« Svar #11 Dato: 31 August , 2008, 09:31 »
Jeg kan ikke forstille mig at de ikke kan, det er jo rene urter i olie, og det er jo en meget lille opløsning, og kyllerne drikker jo tilsvarende mindre, jeg har sat det ud til alle mine, men vær opmærksom på at de godt kan få lidt dårlig mave, men det kan hønseguf og andre midler jo råde bod på, og alt er nærmest bedre end forkølelse.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Ropa-B
« Svar #12 Dato: 31 August , 2008, 22:57 »
Jeg har købt Roba-b da nogle af mine høns virker forkølet og stakkels Henning (min hane) har nu givet det i 2 dage og jeg syntes faktisk jeg kan se en bedring, alle mine høns får det gamle som unge, nu har jeg altså ikke nogen helt små kyller men nogle store kyller som i hvert fald godt kan tåle det.

Om det er Roba-B, hønseguf eller kamillete med honning der hjælper skal jeg ikke kunne sige men hønsene har det bedre og jeg syntes også jeg kan spore en bedring hos Henning.

Jeg har givet 2 ml. i 1 l. vand og vil gøre det i et par dage mere og så vil jeg gå over til at give 1ml. i 1l. vand et stykke tid endnu.

God bedring til alle forkølet høns, haner, gæs og hvad der ellers måtte være af snotnæser  ;)
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Ropa-B
« Svar #13 Dato: 31 August , 2008, 23:04 »
Så er forsøg Ropa-B startet  :D
Jeg starter blidt ud og håber at undgå dårlig mave hos dyrene.
Har givet 1 ml. i ca. 2 liter vand til skrukken + kyllinger.
Og 4 ml. i ca. 5 liter vand til de 2 voksne + 2 kyllinger på 2 mdr.
Så jeg er spændt på om der kommer forandring med skrukken og hun ikke længere er så hæs og ind i mellem raller. Det har ikke været så slemt her i weekenden - om det så er det gode vejr (uden fugt) eller den pludselige moderrolle efter hun fredag aften fik 3 daggamle kyller til adoption  ;D er ikke til at sige.
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid