Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slå græsset og få GULE æggeblommer!  (Læst 20577 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Dato: 20 April , 2008, 10:16 »
Som nogle sikkert har set andet sted, er 'min' ræv på jagtstien igen. Det er derfor begrænset hvor meget mine kære små, kommer ud i haven for at spise grønt.

Derfor er min græsslåmaskine nu blevet hevet ud af garagen igen og gjort klar til græsslåning til hønsene. Jeg har en daglig rutine der handler om at slå en bane græs hver dag. Det passer lige til den bunke som hønsene kan nå at spise - og de ELSKER det. Og vi får flotte gule æggeblommer!!

Ps - det er vigtigt ikke at give dem mere end de spiser, da plænegræs kan blive vældig giftigt hvis det ligger i bunker og rådner. <Y

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #1 Dato: 20 April , 2008, 12:50 »
Blommerne hos os bliver nærmest orange  ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #2 Dato: 20 April , 2008, 16:34 »
De har det vist sjovt, dine høns, Hanne. De napper lige en bane hver dag... ::)

Jeg prøvede lige noget andet forleden. Min have er mildt sagt ikke nogen prydhave med lige kanter og ordnede forhold. Og flere steder er der bunddække af erantis og skvalderkål. Så jeg har taget et par tørv af dem og lagt ned i kyllingegården. Ret populært ;D
Johan Gadegaard

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #3 Dato: 20 April , 2008, 18:18 »
Signalhorn: "De har det vist sjovt, dine høns, Hanne. De napper lige en bane hver dag... "

HEHE, det er god humor! ;D ;D ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #4 Dato: 20 April , 2008, 21:25 »
En kærlig sjæl forærede mig for et par år siden en håndskubber med græsfang, den går under navnet 'grønthøsteren'. Jeg tager de steder, hvor 'græsset' er grønt, saftigt og fuldt af mælkebøtter og tømmer græsfanget over nettet på hønsegården, så det drysser jævnt ned og ikke klumper (og dermed ligger og rådner/gærer). Skrukhønsene (med kyllinger) får også en fed håndfuld, til udelt begejstring.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #5 Dato: 20 April , 2008, 22:28 »
Ikke for at putte Malurt i bægeret, men græs fra en græsplæne det klippes regelmedsigt siges udfra naturforskning at være svagt giftigt.
Det skulle være sådan at græs der klippes daner et giftstof der gør at det ikke er så atraktivt at spise. Dette er et forsvar fra græsset side mod at blive ædt. Det må formodes at jo længere tid der går mellem slåningen jo mindre giftstof. Nu er det ikke sådan at det er så giftigt at hønsene bliver syge og dør af en enkelt gang fodring med plænegræs. Men hvordan det påvirker dyrene i længden er ikke oplyst. 

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #6 Dato: 20 April , 2008, 22:44 »
Hvis det var tilfældet, skulle mine høns være uddøde for mange år siden! Og hvad med alle de heste, der selv 'klipper' græsset jævnligt? Og de få køer, der stadig selv forsyner sig med græs henover sommeren?
Næh, den tror jeg nu alligevel ikke på..  ;)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #7 Dato: 20 April , 2008, 22:59 »
Gups.
Jeg vil gerne forklare lidt nærmere.
Det er sådan at oplysnigerne stammer fra Filmene dyrnes overnaturlige kræfter og er lavet af natur forskere og ikke noget jeg har fundet på.
Jeg skrev også at det var svagt giftigt og ikke meget giftigt. Det er lidt ærgerligt at det ikke er oplyst hvordan langtids påvirkning virker på dyrene.
Der vises også et klip med en Giraf der spiser blade af et bestemt træ der er velsmagende for giraffer, og med speciel filmteknik vise hvordan der pludselig opstår en tåge at stoffer omkring træet og Giraffen stopper med at æde bladene med det samme og finder et andet træ, der gør det samme efter kort tid.
Man kan godt have en holdning om at forskning er tåsset og uforståelig.
Men jeg er så naiv at jeg tror på det, på grund af at alt i naturen forsøger at beskytte sig mod udrydelse, på de mest mærkelige måder.
Ofte er det man ikke kan se det mest uforståelige, men spændende er det

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #8 Dato: 21 April , 2008, 09:13 »
Der er jo egentlig ikke noget nyt i at græs er giftigt på mange måder og for mange dyr, af forskellige årsager.
Hvis græsset er gnavet godt i bund, er det i særdeleshed usundt for heste pga. sukkerindholdet,,,, det samme gør sig gældende for græs der er dækket af morgendug,,, om morgenen er græsset igen giftigt, men ok igen når solen har brændt dugen væk.
Man ved at heste kan blive forfangne(en invaliderende tilstand i hoven) af det morgenvåde græs, eller det helt nedgnavede, eller for store mængder i det hele taget.
Så det flotte grønne græs er ikke bare spiseligt for hvem som helst.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #9 Dato: 21 April , 2008, 10:07 »
Det må formodes at jo længere tid der går mellem slåningen jo mindre giftstof.

Så er der ingen fare her  ;D

Nu lever høns jo ikke helt så længe som giraffer, det har vel også noget at gøre med at det kan oplagres i kroppen og størrelsen på græsplænen, velsagtens. Jeg tror ikke det er mange hønseejere, der har en græsplæne som en golfbane, mon ikke der vokser mælkebøtter og skvadderkål diverse steder, det med det overpyntede ligger ikke lige for hønseejerne.

Og hønsene får jo også andet end græs.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #10 Dato: 21 April , 2008, 10:20 »
Mit græs når at blive meget langt og består af alt muligt. Jeg fortsætter som vanligt. Jeg er sikker på, at den proteinkilde der er i græs er mere vigtig end den mulige gift der evt kan opstå.

Dette ikke fordi jeg ikke tror på videnskaben ;)


Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #11 Dato: 21 April , 2008, 10:38 »
Til Ina.
Det omkring heste er ny viden for mig, som jeg ikke har hørt tidligere, på trods af at vi der hvor jeg er opvokset altid har holdt heste. Der var også flere tilfælde af forfangen ponyer, men man intreserede sig ikke så meget for grunden til dette, udover at man vidste at de var for fede. De gik altid på meget kort nedgnavet græs, så det er måske forklaringen.
Er der en forklaring på hvad grunden er til at græs også er svagt giftig når der er dug på ??

Til Jette.
Der er nok ingen tvivl om at en Giraf bedre tåler giftstoffer end mindre dyr, men den æder så også større mængder.

Til Hanne Lottrup.
Jeg er helt enig i din holdning.
Græs indeholder rigtig mange gode og sunde ting, som modsat hvis de ikke får det, kommer til at lide af mangelsygdomme.
Det der nok er spørgsmålet er at undgå de mest giftige perioder i græssets vækst periode, samt evt. udrensning af giftstofferne, som fjerkræ i fangenskab ofte ikke selv har mulighed for.
Mærgel (en lerart) er godt til afgiftning, men jeg tror også at standskaller og kalkindeholdet her har en positiv virkning, uden dog at have beviser for dette.   

Mange af de ting både vi og dyrene spiser indeholder naturlige giftstoffer. Det der er et spørgsmål er nok hvor gode vi og dyrene er til at afgifte den ophobede mængde.
Jeg ved at mange syd Amerikanske Papegøjer ofte besøger nogle lerskrænter som de æder af. Dette er for at fjerne de giftstoffer der ophober sig i kroppen fra forskellige planter som de lever af.

Det er også sådan at en Stær kan klare 19 gange så meget alkohol som vi menesker kan. Dette skyldes at de ofte æder gæret frugt, og spritflyvning kan få katastofale følger for en fugl.
Her er det ikke Politiet der tænkes på men noget langt være, nemlig rovfugle.
Ja naturen er spændende og forunderlig.    
« Senest Redigeret: 21 April , 2008, 10:46 Fra Bjarne Andersen »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #12 Dato: 21 April , 2008, 10:39 »
Mine høns har også i snart 20 år fået afklippet græs ind i hønsegården.. (dog ikke de samme høns :D ) og jeg har aldrig bemærket noget af den grund. Så hvis det er giftigt, så er det meget lidt giftigt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #13 Dato: 21 April , 2008, 10:52 »
Det er som Finn skriver lidt giftig. Men i nature er det formentlig nok til at et dyre foretrækker andre fødeemner. Dette valg har vores fjerkræ kun hvis de går frit.
Dette er nok også grunden til at fritgående fjerkræ altid er sundere end indespæret fjerkræ.
Jeg har da også selv en gang i mellem brugt plænegræs til mine høns, men kun i de tilfælde hvor græsset har haft en vis størrelse

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #14 Dato: 21 April , 2008, 11:22 »
Det betyder måske at jeg ikke skal være så ked af vores lerjord!

Næsten nyklækkede kyllinger fik en græstørv at lege med og de gav sig straks til at æde jorden, til stor undren for mig. De havde fået fuglegrus, så det var ikke for at fylde kråsen.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!