Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den lyse eller den mørke hane?  (Læst 5341 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Den lyse eller den mørke hane?
« Dato: 27 November , 2012, 12:11 »
Jeg har nogle flotte wyandotter i blå og sorte..hønerne er sorte og så er der de to haner, hvor den ene er meget lys og den anden mørkere.
Når jeg nu skal avle blå, hvilken han vil så være bedst til de sorte høner. Jeg er blevet rådet til at bruge den lyse hane, men syntes faktisk at den mørke er den pæneste i farven..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Den lyse eller den mørke hane?
« Svar #1 Dato: 27 November , 2012, 12:24 »
Den blå Wyandot hane skal have ensartet overfarve i en mættet blå farvetone. Halsbehæng, ryg, skuldre, vingebuer, hoved og sideseglfjer skal være glinsende mørk ensfarvet blå-

De to viste haner er langt fra færdig udfarvet, så jeg ville nok holde dem begge indtil videre. For der er jo typen osv. at tage hensyn til.

Blå er en fantastisk smuk farve (hvis den er rigtig) men desværre også en meget svær farve at avle. Men i det mindste skal der ikke bøvles med en randtegning også på de blå Wyandotter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Den lyse eller den mørke hane?
« Svar #2 Dato: 06 December , 2012, 15:53 »
Den blå Wyandot hane skal have ensartet overfarve i en mættet blå farvetone. Halsbehæng, ryg, skuldre, vingebuer, hoved og sideseglfjer skal være glinsende mørk ensfarvet blå-

De to viste haner er langt fra færdig udfarvet, så jeg ville nok holde dem begge indtil videre. For der er jo typen osv. at tage hensyn til.

Blå er en fantastisk smuk farve (hvis den er rigtig) men desværre også en meget svær farve at avle. Men i det mindste skal der ikke bøvles med en randtegning også på de blå Wyandotter.

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Den lyse eller den mørke hane?
« Svar #3 Dato: 07 December , 2012, 21:27 »
Hvor er de flotte Rikke :-)

Hvor gamle er dine haner? Jeg har også en blå hane, men han vist mere en blanding mellem dine to, farvemæssigt :-) Han er fra maj måned, men er slet ikke begyndt at vise interesse for damerne (både nogle på hans egen alder og nogle noget ældre) eller gale for den sags skyld  :), så jeg er lidt spændt på hvor meget han vil udvikle sig fremover? Det er første gang jeg har en ung hane, så jeg venter i spænding på det endelige resultat :-)

Kan det passe at blå wyandotter bliver ret store, både høner og haner? Hanen er jo næsten ved at være 3-4 gange så stor som min lille røde amerikaner, og går min 1½ årige søn til brystet :-)
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Den lyse eller den mørke hane?
« Svar #4 Dato: 07 December , 2012, 22:14 »
Jeg syntes din hane ser rigtig flot ud,,men farvemæssigt kan de udvikle sig meget endnu. Mine er fra 3/6 og her er de heller ikke begyndt at kigge efter damerne endnu  ;)men det kommer jo nok til foråret.
Hvor har du dine wyandotter fra? Jeg er jo på udkig efter en ny hane så jeg er sikker på der ingen indavl bliver.
Mine er fra Johanna i Tjele..tænker at dine måske også stammer derfra. Nogle rigtig store og flotte dyr hun har..og ja jeg syntes også de vokser meget i vejret..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Den lyse eller den mørke hane?
« Svar #5 Dato: 07 December , 2012, 22:58 »
Ja det skal nok passe at det er samme sted  :) vi fik også en enkelt guld/hvid randet og hun er lige begyndt at give æg men er også blevet en halv-buttet madame efterhånden :)

Hvis du beholder den lyse vil du så kunne få mørke, men blå kyllinger eller er den sorte farve mere dominerende? Jeg har ham den blå, en høne i samme farve men også en helt lys blå høne og tænker lidt hvordan farverne mon bliver hvis jeg engang får en skruk :)
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Den lyse eller den mørke hane?
« Svar #6 Dato: 08 December , 2012, 12:35 »
Jeg ved ikke helt med de blå farver..jeg har 3 sorte høns og har fået at vide at de flotteste blå afkom vil komme hvis jeg bruger den lyseste blå hane..meen nu får vi se..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Den lyse eller den mørke hane?
« Svar #7 Dato: 09 December , 2012, 23:05 »
@ Lipu

En Wyandotte hører til de svære racer og en udvokset hane skal helst veje 3,8 kg. En hybrid æglægger vejer vel ca. 1½ til 2 kg. Så ja de skal være "store".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Den lyse eller den mørke hane?
« Svar #8 Dato: 13 December , 2012, 01:11 »
Rixen- blå vil formodentligt give en variation af farven blå, når de krydses med sorte. Nogen vil altså falde ud lysere eller mørkere.
Nu tilbage som Johanne Schiødt