Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dorking  (Læst 95922 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Sv: Dorking
« Svar #15 Dato: 19 Januar , 2010, 00:00 »
Hvor er det bare spændende det I har gang i, glæder mig til at høre mere i løbet af året.

VH Gunni.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Dorking
« Svar #16 Dato: 19 Januar , 2010, 10:32 »
Også her!
Vi følger spændt med fra sidelinjen, for manden er meget interesseret i racen.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #17 Dato: 19 Januar , 2010, 10:40 »
Ja jeg vil prøve at finde bogen på biblioteket, en af dagene, (den skal nok bestilles hjem) så får vi at se hvor klog jeg kan blive på disse fugle, jeg vil jo så gerne have monster store høns, og de er nu ret fine at se på /o
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #18 Dato: 19 Januar , 2010, 11:11 »
Nu er  de jo ikke mega store fugle efter at standarden er sat ned . Og at det var tyskerne som først satte standard vægten ned.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline leneelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Dorking
« Svar #19 Dato: 19 Januar , 2010, 14:20 »
Jeg har haft Dorking i 3 sæsonner og var meget skuffet over størrelsen. Jeg købte rugeæg og fandt en hane hos en opdrætter i Jægerspris, der udstillede. Men de var som sagt ikke for store og derfor opgav jeg. I dag har jeg orpington og er godt tilfreds.
Hvis jeg skulle skifte race ville det nok blive til wyandotter i stor. Det er en race jeg har i dværg og jeg synes deres slagtekroppe er FLOTTE med GODE lår. Desuden er de utroligt nemme at plukke, skrukker gerne og lægger rimeligt med æg. Jeg ved så ikke om det er egenskaber der  også findes i stor ?!?
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Dorking
« Svar #20 Dato: 19 Januar , 2010, 14:32 »
Ja det er noget bøvl at de er blevet så skravlede de stakkels dorking. Gad vide om de er større i England?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #21 Dato: 19 Januar , 2010, 14:40 »
Det er desværre den vej det går, når der kun er få som vil avle seriøst med en race.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Dorking
« Svar #22 Dato: 19 Januar , 2010, 14:51 »
Så har du et stort arbejde på dine skuldre Lene, er i ikke kun 2-3 stykker der avler kæmpe Jersey?

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #23 Dato: 19 Januar , 2010, 14:53 »
Jo sådan ca. af hvad jeg ved af. Men der er åbentbart en del flere som har dem (eller tror de har dem).
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2010, 14:58 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Dorking
« Svar #24 Dato: 19 Januar , 2010, 19:04 »
Lestat... især det sidste ja !!!!
Med venlig hilsen Søs

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #25 Dato: 20 Januar , 2010, 08:26 »
Ja det er jo lige det, at de ikke er så store, hvis jeg nu ikke kan finde ordentligt avlsmateriale, ja så kan det jo være jeg blander dem med noget andet, det er jo synd når de nu er racerene, men ja jeg vil jo have store høns, vi får at se hvad der sker i løbet af året, måske jeg skulle prøve at krydse dem med orpington? eller er der nogle der har en bedre krydsnings idé, jeg vil jo helst ikke bruge den Dorking hane jeg har.
Ellers har jeg jo en fin kobberfarvet maran hane. har også tænkt på Favarolles, disse kyllinger er så til gryden og ikke avl, hvis jeg så kan få fat på æg fra udlandet, kan jeg evt ruge nogle fine høns/ haner ud som jeg kan avle rigtigt med næste år.

Dorking hanen fik ellers smæk af Araucana hanen igår, godt min mand kom forbi og redede den, 10 min mere og der var en hane mindre.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #26 Dato: 20 Januar , 2010, 15:33 »
@ Katja

Hvis jeg var dig, så ville jeg lave et eller to hold kyllinger med de 1,4 Dorking du har nu. Jeg ville ikke blande dem med nogen som helst andre racer. Og så lige vudrere hvordan de kyllinger blev. Evt. også kunne du måske låne hane af Rixen og hun kunne låne din hane. Det kræver så at du har adskilt dem fra de andre høns, ellers er de allerede blandet nu.

Så var I begge i gang, jeg vil gå ud fra at jeres Dorking er okay i typen.

Alt begyndelse er svær, især med de store stjældne racer, de kræver tålmodighed og tid, men giv ikke op.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Dorking
« Svar #27 Dato: 20 Januar , 2010, 15:55 »
hej katja
jeg har også dorking , i forskellige farver, foældredyrene , var ringede , desværre fik jeg ikke sat ring på nogle af kyllingerne (er pt ikke medlem af nogen klub )
jeg har ikke nogle af forældrene takket være mikkel ræv, men har 4 haner i forskellige farver hvor de 2 nok kan bruges
jeg kan lige prøve at veje dem.
 Er det en specielt farve du går efter ?
mvh ulla
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #28 Dato: 20 Januar , 2010, 16:00 »
Hej Ulla

Så fandt du den ene med Dorking  /o Jeg har sendt dig en mail.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #29 Dato: 22 Januar , 2010, 08:49 »
Ja jeg har tænkt på at bytte med Rixen, men vi skal lige se hvad der er i de æg jeg har i maskinen fra hende, så det er vidst meningen at vi skal bytte på et tidspunkt, hendes hane er rigtig rolig, men min er ret vild, måske den bare skal falde lidt ned, her i de nye omgivelser.
Araucanaerne og Dorking går sammen, men dorking hanen er taget fra, da han fik smæk, han skal heller ikke hoppe på de små A.

Ulla det er sølv farvede Dorking jeg har, så det er sådan en jeg vil finde, men det er lige om de ikke alle er i familie her i DK, det er jo svært at sige.

uha jeg håber ikke det er den forkerte race jeg har satset på, det kan godt lyde lidt sådan, meeen jeg giver nu ikke så hurtigt op.

Hvis ikke Dorking er den største hvilke høns er så?? jeg mener kødmæssigt, det skal ikke kun være lange ben og masser af fjer, er det kæmpe jersey? eller et bestemt mix   og jeg mener heller ikke industri høns.
 
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn