Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hus og gård  (Læst 5461 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alma

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Hus og gård
« Dato: 30 April , 2010, 23:16 »
Nu er vi kommet så langt i hønseprojektet, at gravemanden er bestilt, dejligt med gode forbindelser. Men inden vi graver vil vi gerne høre om, hvordan i har lavet jeres.

Hvor har i tråd i jeres gård, vi har overvejet at grave noget vandret ned inde i hele gården, men er det spild af penge er det nok bare at grave det ned langs siderne.

Hvilken bund har I i hønsehuset, vi vil også grave tråden ned rundt om hønsehuset.

Malene
Malene

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Hus og gård
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2010, 00:14 »
Hej Malene. :)
Det lyder skønt, når et projekt rykker! /o

Jeg har mit hønsehus løftet ca 40 cm. Hele vejen rundt om både hus og gård er der gravet net ned.
Der er aldrig sket noget.
Om det er bedre at grave ned over hele hønsegården ved jeg ikke. ??? Jeg tvivler.

Held og lykke med det.
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hus og gård
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2010, 01:30 »
Jeg har også mine hønsehuse på pæle. Så bygger rotterne ikke rede nedenunder, og der er et sted med tørt sand til at sandbade i hele året og skygge når solen bager. Nettet rundt om hønsegården er gravet ca. 40 cm ned, og så er der lagt store sten ned i hullet, så det er sværere at grave ned under for ræven. Held og lykke med projektet. Vi er lige blevet færdige med hønsegård nr. 2, og det tog en uge at bygge hus og male og lave hegn, og vi var 3-4 m/k på projektet, så det tager sin tid. Vi hyggede nu også og lavede lidt andet, men det er hårdt arbejde.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Hus og gård
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2010, 07:42 »
vores hønsehus står på sokkelsten og er lukket og isoleret som var det en "menneskebolig" - så kan det altid blive teenageværelse, hvis hønsene får udvidet forholdene et andet sted på grunden. Der er gravet sådan nogle hvide plader ned hele vejen rundt om huset og sat udenpå sokkelstenene. De er gravet 20-30 cm. ned. Jeg ved ikke hvad de der plader hedder, desværre, men det er de samme, der sat på vores terrasse for at forhindre ræv m.fl. i at bosætte sig under den. Indtil videre effektivt :-)

Vi er først igang med selve gården om et par dage, og graver nederste "bane" hønsenet 20-30 cm. ned og bukker det om 5-10 cm. vil jeg tro. Det kommer ikke under hele gården i hvert fald. Så kommer der hønsenet op i ca. små 2 meters højde og på toppen lægges der klar trapezplade over 1/3 eller 1/4 af gården. Vi er stadig ikke sikre, men tror der kommer et grovmasket net af snore over  hele gården, men der skal være højde til at vi kan gå oprejst i gården.

Vores underlag i gården er stabilgrus, for sådan er gårdspladsen, der bygges på. Dog er der gennem de sidste år efter der er blevet lagt stabil, fløjet en del både jord og ukrudt over pladsen, og en del har fæstnet sig i dette hjørne, så det bliver en blanding, de kommer til at gå på. Lidt jord og ukrudt at hakke i og så strøer vi nok sand.

Det er vores plan, at lave en "hønseløbegård" 20-30 meter fra selve hønsegården. En indhegning, der så både kommer til at rumme skov og mark og gammel nedlagt køkkenhave (løg og kartofler). Men nu har vi valgt en hønserace, der vist godt kan lide at flyve i træer, hvis de får lov, så måske de må nøjes med det åbne land.

Håber det ku' bruges  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hus og gård
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2010, 07:55 »
Vi havde havefliser på højkant, som var gravet godt ned i vores gamle hønsegård. En enkelt gang forsøgte ræven at grave sig ind, den gravede en 3-4 steder, men endte med at opgive. NU er mit smuthul altid lukket om natten, så den havde nu ikke fået spor ud af at komme ind i gården.
Efter dette natlige besøg lagde vi ydermere en række herregårdssten på ydersiden af fliserne.
du kan se billeder af systemet i mit galleri.
Mine nye gårde er ikke rævesikrede, men som sagt er der altid lukket ind til hønsehuset om natten, og jeg har aldrig set ræve ved gården ved højlys dag, *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hus og gård
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2010, 12:45 »
En metode, der findes jo også andre.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hus og gård
« Svar #6 Dato: 01 Maj , 2010, 13:13 »
Hej Malene
Det lyder bare skønt , kan jo godt forstå at du glæder dig. *o
Herinde findes der jo folk der kan se herlighederne for sig og glædes tillige med dig.
Jeg har også billeder i mit galleri af hele min nye hønsegård fra sidste forår. Der er billeder af hele processen.
Husk endelig at tage billeder, om ikke andet så til dit eget arkiv.