Forum > Høns
Udrugning af æg i rugemaskine
Mette Marie Andersen:
Så er tiden kommet til at udruge nogle æg i min fine nye rugemaskine og jeg har nu et par spørgsmål:
1. Var der ikke en eller anden oversigt over hvordan det skulle se ud når man lyser æg - og hvordan man iøvrigt gør det - herinde et sted ????? Jeg har ledt men kunne ikke genfinde det (husker jeg evt. helt forkert og det er ikke herinde).
2. Er der nogle gode tips og tricks til udrugning med en lille motorruger fra America (den blå model). Jeg har vendemotor til den.
mvh
Mette
Helen Ørndorf:
Du fínder nogen af svarene under artikler i venstre panel. Jeg kender ikke den lille blå, men følger der ikke en rugevejledning med?, ellers har jeg nogen liggende til andre mortorrugere..
Børge Bech Jensen:
Hej Mette
Har tilladt mig at citere Danny fra en PM:
--- Citat fra: Danny Westh efter 26 Februar , 2008, 21:09 ---Når du får din rugemaskine (som er magen til min) så vil jeg anbefale dig at få fat i et andet termometer. Mit målte forkert så jeg rent faktisk rugede med ca. 3 grader for lav temperatur. Det var noget rigtig skidt.
Typisk følger der også en rugevejledning med... Der er mange herinde på forummet der har dårlige erfaringer med den angivne luftfugtighed gennem forløbet da den er for høj (også i mine øjne). Ved udrugning af store æg vil jeg mene at man/du skal ruge helt uden vand de første 7-10 dage. Derefter 40-50% og et par dage før klækning skal den op omkring 60-80%.
Danny
--- Afslutning på citat ---
Jeg håber, du kan bruge det til noget, og Danny tilgiver mig helt sikkert, *gg
Det er også de blå modeller fra America, vi kører med, jeg har bare ikke afprøvet min endnu. Får den først på lørdag, da jeg har købt den brugt.
Helen Ørndorf:
I bør altid kontrollere temperaturen med et gammel kviksølvtermometer... når det er afprøvet ved man hvor temperaturen skal ligge på det medfølgende til rugemaskinen.
Susanne Ebbe:
Prøv at se under Artikler - der ligger en fin artikel, Rugning, med tegninger over hvad der sker i ægget.
Under Downloads kan du måske hive lidt brugbart ud af Rugeskemaet?
Navigering
[0] Emneindeks
[#] Næste side