Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forslag til tagkonstruktion?  (Læst 32197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #30 Dato: 24 Februar , 2008, 16:58 »
Ja, eliten bor på 1. sal med udsigt over have og mark!!! Nej spøg til side 1. sal er legehus for mine børn.

Jeg syntes ikke helt det er stort nok i grundplan ville gerne havde mere plads, men det bliver på bekostning af 1. sal. Den beslutning er ikke taget endnu dels fordi mine børn har sagt NEJ og dels fordi det kræver et stort arbejde at pille ned og bygge op igen, men det kommer nok en dag. Desværre er vores grund i frimærkestørrelse og derfor har vi ikke helt vildt mange muligheder for pladsering af hønsehus + hønsegård.

Vedr. billederne så vil de i løbet af sommeren blive udskiftet eller der bliver lagt fler til, jeg syntes menlig at jeg mangler de billeder som er korrekt belyst og med hønen i rette figur  ;) Hvis du ser på min hjemmeside, vil du se at jeg gør meget i fotografering  :o
 
Mvh Frank
« Senest Redigeret: 24 Februar , 2008, 17:04 Fra Aalestrup »
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #31 Dato: 24 Februar , 2008, 17:07 »
Hej Hanne

Tillykke med fødselsdagen! Jeg var inde og se på kalenderen og tro om ikke du iflg den har fødselsdag, så endnu engang tillykke med dagen  :)

Mvh Frank
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Hanne

  • Gæst
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #32 Dato: 24 Februar , 2008, 17:24 »
1000 Tak skal du ha!! ;D Ja du er også en rigtig dygtig fotograf!!

Mht det med pladsen - man tror man kan nøjes, men når man får høns vil 'mer ha mer'. :)

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #33 Dato: 24 Februar , 2008, 21:38 »
Også tillykke til Hanne her fra! (denne tråd spænder vidt efterhånden!)

Nå, men i går var jeg lidt for smart da jeg skulle banke lægterne fast med 90 mm lægtesøm, og jeg fik slået et søm et stykke ind i håndfladen, hvilket har gjort arbejdstempoet i dag noget langsommere, da det gør ondt som bare *!

Heldigvis kom mine forældre på besøg (de havde "lånt" vores to ældste i går og i dag), og min gamle far hjalp mig med at få lagt tagpladerne på. Som det ses på det tredie billede, blev vi færdige, og det er bl.a. pga tricket på billede to, at det kunne nås i dag.

Det er nemlig sådan, at ståltag jo skal sættes fast med ustyrtelig mange skruer, og da man helst skal ramme lægterne under taget med hver eneste skrue, og det derudover er pænest hvis skruerne sidder i pæne, lige linier, kan det godt tage sin tid. Men her var det at alder og erfaring stod min far bi, for han foreslog at jeg tog en liste, skruede en skrue igennem den ene ende, og så borede huller ned langs listen, så jeg havde en "skabelon" til hullerne. Og vupti, så var det bare at lægge listen i den rigtige rende, og så ellers bare bore alle hullerne...

På det første billede ser I i baggrunden de gamle, meget forfaldne huse, som det nye hønsehus skal erstatte. Min kone glæder sig ret meget til at få det gamle skrammel ryddet væk, og det forstår man vel egentlig godt!

Nederst i rækken af billeder hjælper Nina (da wife) og Jordan (vores mellemste) med til at få sat den udvendige træbeklædning på. Dette gik i stå, da jeg efter aftensmad ikke kunne rejse mig op, pga overanstrengelse og ondt i hånden. Men nu har vi fået dækket huset over, processen går den rigtige vej!
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #34 Dato: 24 Februar , 2008, 21:49 »
Først lige en tillykke til Hanne med fødselsdagen..

Christian, det begynder virkelig at tage form nu, snart kan hønsene komme ind og putte sig, og ligge på lidt æg til udrugning osv...
Det skal jo næsten kun svinges lidt med hammer og skrues lidt skruer, før du er færdig nu, *ggg

Nej, ved godt, at selv om rammerne er ved at være på plads, og du er begyndt at beklæde, så er der meget endnu, der skal laves, men det er jo da også spændende, ikke?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #35 Dato: 24 Februar , 2008, 21:56 »
Enig, Børge, det vigtigste for mig var også at få taget over, så jeg kan arbejde videre selvom det regner, for det er nu engang rarest at stå i tørvejr, når man banker og saver!  ;D
Med sommerlige hilsner, Christian

Hanne

  • Gæst
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #36 Dato: 24 Februar , 2008, 22:23 »
Ja undskyld vi kom lidt uden for emnet, men nu er vi tilbage igen!

Det ser godt ud - der er ikke noget som at arbejde med træ. Jeg elsker duften og man kan se man kommer videre!

Det er rigtig dejligt - især hvis man ikke kommer til skade! Go' bedring!!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #37 Dato: 24 Februar , 2008, 22:48 »
He he... Så er der alligevel lidt EDB nørd over dig ;D Siden du går og banker søm ind i hånden. Men jeg behøver vel ikke at fortælle dig at sømmene skal bankes ind i træet, eller...??

Ej, spøg til side. Det ser knald godt ud og har også fået mig til at tænke lidt mere over indretningen af mit næste hønsehus som jeg jo gerne snart skulle igang med.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #38 Dato: 25 Februar , 2008, 21:33 »
Jeg havde læst brugsanvisningen på hammeren grundigt, og der stod der ganske rigtigt at man skulle forsøge at undgå at ramme fingre og hænder, men der stod ikke noget på sømæsken, så det var nok derfor det gik galt for mig!

I dag kom jeg ikke så meget videre i projektet, da vi skulle forberede fællesspisning i forsamlingshuset!  ;D
Med sommerlige hilsner, Christian

Lilleput

  • Gæst
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #39 Dato: 26 Februar , 2008, 05:34 »
Hej Christian.

Stålplader til tagbeklædning er ikke så heldigt. :-[
Jeg har bygget et fårehus magen til dit hønsehus.
Der drypper temmelig megen kondensvand fra undersiden af pladerne. Det er ikke til at undgå! Heller ikke med isolering. Det dannes selv om der kun er en lille temperaturforskel.
Du skal ihvert tilfælde have så meget ventilation under pladerne som muligt! Gerne 10 - 12 cm.

Skal stålplader bruges til tag bør man købe specielle dryp-stop plader. Ellers er Eternit at foretrække.

Men ellers flot arbejde.
Pas nu på hånden.  ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #40 Dato: 26 Februar , 2008, 20:29 »
Jeg har sådan en slags aluminiumsbølgetagplader på min 100 m2 stald, der huser 4 heste, der omsætter en del luft og fugt hver dag.

under tagpladerne er der sakespær og under spærerne er der sat kun 50 mm isolering og så alm plastik som dampspær, derefter er der sat brædder med 1cm mellemrum, der er aldrig drypvand/kondensvand på staldgangen, det er muligt der er fugt på isoleringen, men det tørre i så fald om sommeren.
Der er godt med luft under taget også, ca en halv m. fra tagplader til isolering, men det er jo også noget større dyr og luftrum vi her taler om.......men ingen kondensvand i selve rummet.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Lilleput

  • Gæst
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #41 Dato: 26 Februar , 2008, 21:26 »
Størrelsen af dyrene har intet at sige da der er monteret dampspærre. Dampspærren hindre fugtigheden i den varme luft i at trænge ud i konstruktionen og dermed kondensere når den møder kulde. (Med efterfølgende råd og svamp til følge.)

Men rigtigt som du siger: Ventilation og gerne meget af det!

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #42 Dato: 26 Februar , 2008, 22:03 »
Hm, jeg er kommet i tvivl om hvorvidt jeg vil isolere under taget eller ej. Måske nøjes jeg med træ, enten som profilbrædder eller plader. Under alle omstændigheder er tagvalget foretaget og udført, og det var det endelige svar fra min side!  :D

Nogle af de tagplader, jeg fik, havde antikondens-dug på undersiden, men ikke alle sammen.

I går aftes fik jeg fat i en projektør, så lidt flere af døgnets timer kan bruges, og dermed kommer der lidt mere fremdrift i projektet. Her er et par billeder fra i eftermiddags, hvor vi igen fik besøg af en høne, der skulle inspicere arbejdet - den hoppede rundt i over fem minutter, og tog sig ikke af småting som at jeg hamrede og savede rundt om den! Som det ses har jeg vores yngste med derude (nej, ikke hønen, se barnevognen bagerst i billedet!), og det gjorde det en smule mere udfordrende at få noget fra hånden, når en 10-mdr gammel unge skulle underholdes løbende. Og nej, tricket med hånd og søm er gået hen og blevet gammelt, så det var noget med at hoppe lidt rundt og se fjollet ud (uden eder og blod, som sidst!), når det ikke var sjovt nok at se på hønsene...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #43 Dato: 01 Marts , 2008, 23:19 »
Så er "skallen" stort set færdig, efter billedet blev taget fik jeg også sat vinduer i, og nu går jeg igang med det indvendige arbejde; isolering, trække ledninger og plader op, både vægge og gulve. Det er så frustrerende at skulle spilde sine hverdage med at sidde på et arbejde og lave ting, der ikke fremmer byggeriet af ens hønsehus!  ;D Men heldigvis har jeg fundet tid om aftenen efter kl 21, så der er da et vist niveau af fremskridt i projektet, selvom det godt måtte gå meget hurtigere!

På billede to ses nogle af de franske skruer, jeg eftermonterede i dag som vindsikring af taget Det var vist meget godt at jeg nåede det, der har været ret voldsomme vindstød her sidst på dagen. Men hvis jeg skal bygge ét til hus i samme model, vindsikrer jeg INDEN jeg lægger tagpladerne, det er godt nok noget nemmere at arbejde, når der er plads til hænder, arme og værktøj!  ::)
« Senest Redigeret: 01 Marts , 2008, 23:23 Fra Christian Ernstsen »
Med sommerlige hilsner, Christian

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: Forslag til tagkonstruktion?
« Svar #44 Dato: 09 Marts , 2008, 20:19 »
@ christian.
Hvordan går det meg hønsehuset ??

Jeg venter i spænding, på de næste billeder. :)