Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nervøse kyllinger  (Læst 17560 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Nervøse kyllinger
« Dato: 13 Maj , 2015, 09:29 »
For 1½ uge siden fik jeg 8 Brahma kyllinger i alderen 2 til 3 uger. Dagen efter Brahmaernes indtog, fik jeg yderligere 15 daggamle Barnevelder - sidst nævnte er en sand fornøjelse at passe. Jeg er dog lidt ked af mit forhold til Brahmaerne, for de er frygtelig sky og bange. Jeg kan slet ikke komme i nærheden af dem. Forsøger jeg - flygter de over i et hjørne og trykker sig sammen i en stor klump. Når jeg fodre bliver de også bange.
De 4 voksne Brahmaer går majestætisk (mest kokken) rundt og er ikke forstyrrede af, at jeg kommer - især fodringen kan forene os  ;D.
Men hvad skal jeg dog gøre for at få en god kontakt med de 8 ?, alle 3 grupper går i hver sit aflukkede rum, men kan se hinanden.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2015, 10:23 »
Det lyder lidt mystisk med de brahma kyllinger, i det brahmaen af natur er meget rolig. Måske de ikke er ægte?

Alt andet lige, så kunne du måske prøve at sætte kyllingerne sammen, så barnevelderne kan præge brahmaerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2015, 10:47 »
Tillykke med dine kyllinger, det bliver et dejligt forår med den en flok :)
Brahma er også en kendt race hos os, og roligere, mere stolte og flotte høns fås næppe.
Deres skyhed kan sikkert overvindes med tålmodighed og godbidder fra hånden. De er madglade ;D.
Ofte har jeg fundet det hurtigere at vinde tilliden fra en lille flok end fra en stor.
Husk at tale med dem når du er på vej, så de ikke overraskes af pludselig at se dig.
Det skal nok lykkes /o
Hilsen
« Senest Redigeret: 13 Maj , 2015, 15:33 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2015, 12:27 »
Der er nok ikke andet at gøre end at bruge masser af tid med dem, kombineret med at du prøver at lokke med godbidder. I starten bliver du nok nødt at kaste godbidderne hen til dem, men efterhånden burde de komme tættere på, så du til sidst kan håndfodre.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2015, 12:16 »
Tak for de gode råd. Jeg vil forsøge at bruge dem i mit arbejde med Brahma kyllingerne. Det er helt sikkert, at det er Brahmaer, for de er købt hos en professionel kyllingeproducent - vedkommende er med på listen over avlere i Brahmakluppen.  De har maser af fjer på benene og hende der fangede dem til mig, så jeg kontroller befjeringen på ben.
De skal på et tidspunkt sættes sammen med de andre små kyllinger, men der er alt for stor forskel på dem pt.
Til weekenden påtænker jeg at åbne lågen så de kan forenes med de gamle Brahmaer, dem de kunnet se og lytte til hele tiden hos mig. De - kyllingerne - reagere på hanens lyde. Når han advare bliver der helt stille en tid. Hanen og hønsene er umådelige værdige i deres optræden, så jeg tror på en god sammenføring.  <L <P <L

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2015, 12:45 »
Sidste år fik jeg 14 dage gamle Australorp-kyllinger. Selvom jeg den første tid havde dem i hænderne ofte, er de aldrig blevet rigtig tamme. I år fik jeg kyllingerne et par dage gamle og inden de blev sat ud i en større flok hos opdrætteren ( begge hold er fra samme opdrætter - dog med forskellige haner ). De er helt anderledes tillidsfulde og selv nu hvor de går ude i en stor indhegning kan jeg uden problemer tage dem op. Helt sikkert at jeg for fremtiden vil have kyllingerne så tidligt som muligt.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2015, 17:38 »
Professionel kyllingeproducent ? Lyder meget negativt og industrielt
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2015, 19:01 »
Den første leveuge er sindssvagt vigtig for kyllingernes prægning - måske endda afgrænset til de første 2-3 dage. Hvad de ser der, har de tillid til - og alt andet er fjenden, sådan groft sagt. Så der skal mange godbidder og en rolig og behagelig optræden til for at få deres tillid.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2015, 19:29 »
Der er altså også forskel på racer. Den ene slags af mine er tillidsfulde og rolige, og den anden race tror jeg vil gøre noget skrækkeligt ved dem når jeg vil skifte vand og give dem foder. Og der er absolut ikke forskel på hvordan jeg behandler de to racers kyllinger.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #9 Dato: 14 Maj , 2015, 21:53 »
En god måde at bestikke kyllinger er at grave en håndfuld regnorme. Så sætter du dig inde hos dem, kaster et par stykker ud til dem - tættere og tættere på dig selv. De kan slet ikke stå for orme, og der går sjældent mange minutter før de tager dem fra hånden. De skal bare kunne se, at ormene vrider sig :-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #10 Dato: 14 Maj , 2015, 22:49 »
Det er ikke svært, at få kyllingerne til at spise af hånden, men at få deres tillid, DET er svært!
Og det bliver ikke bedre, når de bliver voksne.
Jeg har tidligere efterlyst hvilke racer der er mere tillidsfulde end andre, men har ikke fået mere end et par relevante svar.
Jeg har nu igen kyllinger, Dværgdotter, og denne gang har de deres hønemor, men det gør det bestemt ikke lettere!
Jeg tvivler på, at kyllingerne bliver anderledes end deres mor, hvilket vil sige, at de bestemt ikke vil røres ved!

Efter alt hvad jeg har læst her på forum, så er store høns mere tillidsfulde end dværghøns.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #11 Dato: 14 Maj , 2015, 23:28 »
Den mest tillidsfulde jeg har lige nu er min Sussex-høne - så kommer barnevelderne. Både sussex og barnier er udruget i maskine og nusset om i stuen - Mine maraner og araucanaer, som er udruget og passet af skrukhøne er rolige når jeg er der, men aldrig tæt på. De andre kan jeg bukke mig ned og røre ved uden at de flytter sig.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #12 Dato: 15 Maj , 2015, 00:02 »
Det er rigtigt, at de ikke nødvendigvis er tamme fordi de spiser fra hånden, men det er en god måde at vænne dem til at være tæt på dig imens du skaber positive associationer ift. til din tilstedeværelse.
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #13 Dato: 15 Maj , 2015, 09:42 »
Jeg har tidligere efterlyst hvilke racer der er mere tillidsfulde end andre, men har ikke fået mere end et par relevante svar.

Måske fordi at det generelt er lidt svært at svare på. Men svære racer og mange kamphønse racer er mere fortrolige og rolige af natur.
Men igen arv og ikke mindst miljø har bestemt også en betydning.

Hos mig er alle mine racer rolige, men f.eks. Sumatra og Engelske Araucana er lidt mere livlige end Jersey Kæmperne og Brahmaerne. Men igen her er det jo også tale om let og svær race.
Og så er der mine små MEDK, som ER MEGET rolige og fortrolige. Men igen de er jo også med i kamphønse familien.

Og nej, jeg går ikke og håndfodre og kæler med mine høns, men de bliver taget op i hænderne ved forskellige lejligheder, så som almen utøjs tjek, sortering, vurdering og flytning.
Og jeg ønsker også rolige dyr, som kan omgås uden at man bliver angrebet, bidt eller de flakse ad h til.
« Senest Redigeret: 15 Maj , 2015, 09:46 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #14 Dato: 16 Maj , 2015, 12:48 »
Tak for alle de gode indlæg. Det er jo nok sådan, at jeg ikke skal forvente det helt store af de 8 Brahmakyllinger, hvad angår tamhed. Men bliver de som deres "forbillede" (de 4 voksne) så er det helt ok.
Barnevælderene - de små dejlige væsner - er altså så umådelige søde. Som en af Jer skriver, så er jeg jo deres første kontakt med et andet levende væsen her på jorden, da jeg fik dem daggamle og det gør forskellen. Nu hvor de er 14 dage, er de begyndt at sætte hoved på skrå, og kikke på mig. Indtil nu er det mest mine hænder de har set, under fodringen. Når jeg tager en op, protestere den lidt, men sidder ellers stille. Når jeg så sætter den ned igen, så bliver den stående, den flygter ikke. Det er rigtig dejligt. *p