Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kasse til små kyllinger?  (Læst 10725 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Kasse til små kyllinger?
« Dato: 11 December , 2013, 10:11 »
Hej Folkens
Det lyder til at den flinke unge mand, Simon Bang, vist kan tænkes at have nogle fine wyandotter til mig engang i starten af det nye år.

Og når jeg så skal have dem fra de er små, formoder at det er "cirka daggamle", skal de jo have en eller anden form for kasse at gå i den første tid.

Jeg tænker her på at lave en kasse på x * y * z cm og montere en varmelampe i et lille siderum, samt en ventilator der forsigtigt sender den varme luft ind til pipperne gennem en skillevæg og så ellers styre temperaturen med en PID, så den holder en konstant temperatur indenfor +-1 grad i kassen.

Hvordan har I andre indrettet sådan en kasse? Hvilken temperatur skal de have? Og hvor længe er kyllingerne i en passende størrelse til at gå under sådanne forhold? Hvor meget plads kræver en kylling i de første x leveuger?

Kort sagt: Jeg har aldrig haft kyllinger før og glæder mig til at prøve det, og vil gerne gøre det bedst muligt fra starten af.

Jeg regner naturligvis med at kigge hvad der findes af kommercielle ting på LU i weekenden, men det er jo sjovere at lave ting selv :)

Jeg er fingernem og ikke bange for at bygge ting selv, både træ, metal og elektronik!

Mvh Anders
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Kasse til små kyllinger?
« Svar #1 Dato: 11 December , 2013, 10:36 »
Jeg har denne. Her kommer en del mennesker, og børnene vil gerne se på kyllingerne. Indgangene i begge ender er magnetlukket med plexiglas som så kan fjernes når de skal ud.
Huset, med kyllinger var i øvrig med på vores lokaludstilling i Salbrovad, og kyllinger gør jo altid lykke.
Hilsen
Peter

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Kasse til små kyllinger?
« Svar #2 Dato: 11 December , 2013, 10:42 »
Det er vist nemmere med en varmelampe Anders - så har kyllingerne også mulighed for at trække væk, hvis de får det for varmt :) og mon ikke du kan finde en på LU  :D
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Kasse til små kyllinger?
« Svar #3 Dato: 11 December , 2013, 10:42 »
Sødt hus Peter - Jeg kunne også godt lide din "store" model i sommers med en europalle med høje sider, det så også ret fint ud, men egner sig nok ikke lige til de første par dage hos mig, hvor de kommer til at stå i mit bryggers :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Kasse til små kyllinger?
« Svar #4 Dato: 11 December , 2013, 10:51 »
Vil da lige tilføje at der hverken er termostat eller ventilator i.
Under varmepæren er der easystrø, og i resten af huset er der sand. Jeg bruger huset fra dag 1
Hilsen
Peter

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Kasse til små kyllinger?
« Svar #5 Dato: 11 December , 2013, 14:17 »
drop ventilator, det giver træk

evt 2 pallerammer med en topplader der dækker godt det halve, en varmelampe, ven pladekanten, bare godt ned med den vand og fodder hvor der er lunt men ikke varmt

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Kasse til små kyllinger?
« Svar #6 Dato: 11 December , 2013, 17:32 »
Vi skal have små kyllinger med hjem fra LU og har derfor lige bygget en " Vuggestue" til dem - kassen er 140x140 og 60 cm høj :O))

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Kasse til små kyllinger?
« Svar #7 Dato: 11 December , 2013, 17:32 »
;O))

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Kasse til små kyllinger?
« Svar #8 Dato: 11 December , 2013, 17:33 »
:O))

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kasse til små kyllinger?
« Svar #9 Dato: 11 December , 2013, 17:52 »
Ser rigtig fin ud /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Kasse til små kyllinger?
« Svar #10 Dato: 11 December , 2013, 18:01 »
Tusind tak Marianne - Skulle måske lige nævne, at lamperne sælges billigt hos P Lindberg - vi fik 2 stk. lamper + 2 stk. røde 100w pærer, for under 300 kr. :O)))

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Kasse til små kyllinger?
« Svar #11 Dato: 11 December , 2013, 18:41 »
Jeg har to sådanne bure: http://kendorshop.dk/images/Nyheder/Gnaverbur3.jpg

De har været rigtig gode til små kyllinger med en varmelampe over den ene ende. Aviser, spåner og lidt sand i bunden.
Jeg har haft dem stående i et fyrrum - inde i huset, men på et sted hvor lugten ikke generede - de har været i burene 5-6 uger
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kasse til små kyllinger?
« Svar #12 Dato: 15 December , 2013, 19:58 »
Nu ved jeg ikke hvor mange du skal ha, og om du vil holde kyllinger regelmæssigt og dermed ha noget, du kan bruge flere gange. Men jeg har læst at mange bruger flyttekasser den første tid.

Jeg brugte sådan en stor sort balje fra Harald Nyborg til mine kyllinger, og senere flyttede de i et stort kaninbur.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Kasse til små kyllinger?
« Svar #13 Dato: 16 December , 2013, 07:33 »
Hej Anders.Du kan prøve at kigge i mit galleri.Der er to muligheder deri.Nu ved jeg jo ikke hvor mange kyllinger du skal ha.Men plastboksene i mit galleri kan rumme ca 7 kyllinger de første to uger.Der er en pære i den ene ende som kan hæve/sænkes.Der er boret huller for at give frisk luft.Varme og fugt kan også reguleres lidt ved at regulere på låget.Jeg tænkte at dette kunne være praktisk at starte dine i når du vil ha dem i baggang.Når mine er en uge eller max 14 dage så kommer de ud i stalden i et træbur/kyllingfræser evt med døren lukket ud til løbegården indtil de lige finder ud af hvor mad og vand er.Plastkasser bruger jeg også når jeg flytter rundt på mine kyllingerne.Jeg starter mine første kyllinger i januar i et værelse på loftet.Og det er stadig koldt når de skal bæres ud i stalden.Da er jeg glad for kasserne.Jeg har også haft sådan en kasse med kyllinger med på besøg i børnehaven en uge.Ungerne er vilde med at sidde og studere de små gennem siden.Til hanedag i sommer var der også en flok med .Og der var mange henne og kigge.
« Senest Redigeret: 17 December , 2013, 18:09 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Kasse til små kyllinger?
« Svar #14 Dato: 16 December , 2013, 08:36 »
Hej Anders.Du kan prøve at kigge i mit galleri.

Hej Vicki
Det er lige netop noget i retning af din store trækasse med trådnet jeg tænker på at lave noget i retning af :)

Tak for inspirationen.

Mvh Anders
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk