Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Farver/genetik  (Læst 29882 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Farver/genetik
« Dato: 21 Juli , 2013, 17:56 »
Jeg interesserer mig rigtig meget for farvevarianter og genetik, så nu hvor jeg har fået Brahma høns, vil jeg rigtig gerne læse lidt om Brahma racens farvevarianter/genetik. Kan I anbefale nogle gode hjemmesider om emnet? Gerne engelsk.

Jeg har den sidste uges tid studeret en masse billeder af diverse høns, og især brahmaer, men jeg synes jeg mangler noget info om hvad det er der kendetegner de forskellige farver og tegninger.

Er det i øvrigt de samme gener, der giver de samme farver/tegninger hos de forskellige racer? Ellers kan samme farve fx være dominant hos den ene race og recessiv hos den anden?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

thorleif

  • Gæst
Sv: Farver/genetik
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2013, 18:26 »
Saa skal du laese den her bog. Den er ifra 1904, dengang Brahma var en meget vigtig hoene.
http://openlibrary.org/works/OL16513859W/The_Asiatics

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Farver/genetik
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2013, 16:19 »
Tak for svaret, Thorleif, men det er ikke helt det, jeg kigger efter :)

Jeg mangler nogle gode sider om Brahmaens forskellige farver og tegninger, samt hvordan de nedarves.

Jeg har ledt og ledt på nettet, så måske findes det bare ikke? Men det synes jeg ikke helt jeg kan forstå, da det ellers er noget, der findes hos alle de andre dyr, jeg har.

For lige at pensle lidt ud, så er her et par spørgsmål:
Hvad kendetegner farven/tegningen, og hvilke andre farver/tegninger, kan den kombineres med (altså så begge mutationer ses på samme individ)
Hvad er det rent farvemæssigt, der er sket af ændringer i hønens melanin i forhold til vildtfarven, og hvordan nedarves det?
Hvilke gener findes hos Brahma høns, og hvilke mutationer sidder på hvilke loci?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Farver/genetik
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2013, 16:42 »
http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Brahma - OK side til lige at kigge. Ikke de bedste dyr nogen af dem.

http://kippenjungle.nl/Overzicht.htm - Skift farverne. Så kan du se hvad afkommet bliver.

Jeg er på ingen måde Brahma ekspert.

Men du kan lave sort og blå sammen, gul sort/columbia og gul blå/columbia, hvid sort/columbia og hvid blå/columbia samt guld sort/båndet og guld blå/båndet.

Der er sikkert også flere farver man kan lave sammen. Men med disse vil der også komme afkom som er splash.

Hvad kendetegner den enkelte farve? Jo, det er beskrevet i Skandinavisk Fjerkræ Standard som kan købes hos DFFR. Her beskrives hele farven på begge køn, samt hvordan fjerdragten skal se ud på de forskellige steder på kroppen.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farver/genetik
« Svar #4 Dato: 25 Juli , 2013, 17:26 »
Jepper, den Skandinaviske Fjerkræ Standard er "vores bibel" og ganske uundværlig hvis man vil opdrætte og udstille fjerkræ. /o

Synes jeg ihvertfald.......

Og lige som Martin skriver så er farverne og ikke mindst racerne beskrevet i alle detaljer. Samt en masse andre spændende ting.

« Senest Redigeret: 25 Juli , 2013, 17:37 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Farver/genetik
« Svar #5 Dato: 25 Juli , 2013, 19:24 »
Har desværre ikke råd til fjerkræstandarden lige pt, og skal hverken opdrætte eller udstille ;)

Det er bare ud af ren interesse, og fordi det går mig på ikke at vide stort set alt om de dyr, jeg har anskaffet mig ;)

Men er der slet ikke noget om genetik, genkoder, loci osv der omhandler Brahma høns?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Farver/genetik
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2014, 18:51 »
farve genetik er stort set ens hos alle dyr....mht dominante og resersive gener  , farver, mønster og pels/fjer pragt .

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Farver/genetik
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2014, 18:54 »
måske kan du sammenligne med andre fugle eller dyr ...Jeg er selv meget fasineret af genetik , avler både mink og bulldogs og der er det vigtigt at vide hvilke farve kombinationer der laver hvad ...


Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Farver/genetik
« Svar #8 Dato: 11 Maj , 2014, 19:00 »
Jo basisviden er ens hos alle dyr, men jeg synes alligevel der er stor forskel på de forskellige dyrs genetik. De samme farver nedarves ikke altid ens. Fx er der jo flere (3?) forskellige former for hvid hos høns, som ikke nedarves ens. En fænotypisk grå mus kan fx laves på flere måder, som så slet ikke er det samme som en fænotypisk grå guldhamster.

Der er også fx stor forskel på at avle zebrafinker og undulater fordi det ikke er de samme farvestoffer der findes i deres fjer, for slet ikke at tale om de parakit- og papegøjearter, der har den røde farve i deres fjerdragt.

Jeg har læst om og arbejdet i praksis med genetik hos mine forskellige kæle- og husdyr i 25+ år, og har styr på genetikken hos langt de fleste gnavere samt kaniner og diverse fugle, men jeg synes stadig genetikken hos høns er noget af det mest komplicerede jeg er kommet om ved, fordi der er så mange gener der spiller ind, især når man kommer ud i de tegnede varianter, og så også om de har guld- eller sølvfaktor.

Men jeg har fundet et par gode sider om hønsegenetik. Nu mangler jeg bare tiden og overskuddet til at sætte mig ned og terpe ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Farver/genetik
« Svar #9 Dato: 11 Maj , 2014, 19:01 »
Jeg har Pt selv en tværstribet Wyandotter , en dværg wyandotter i "brun"( som danske landhøner) og en wyandotter hane i Hvid med sorte pletter. Dværgen er skruk og æggene pipper der er 10 æg(ca 5 fra hver høne) og det pipper i 5. Jeg håber at kunne se hvilke farver og mønster der dominere og hvilke udtryk det kan give ..

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Farver/genetik
« Svar #10 Dato: 11 Maj , 2014, 19:02 »
Jammen så er du godt på vej champ.. Har du eventuelt et link til det med hønse genetik ?

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Farver/genetik
« Svar #11 Dato: 11 Maj , 2014, 19:05 »
Standarden kan lånes på dit lokale folkeibliotek ;)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Farver/genetik
« Svar #12 Dato: 11 Maj , 2014, 20:28 »
Tak Tove, det vil jeg prøve :)

Her er de link jeg lige har til at ligge under foretrukne... ellers ligger der en del hvis man søger på "chicken genetics"

Avl med blå, som heldigvis er rimelig simpelt ;)
http://poultrykeeper.com/poultry-breeding/genetics-blue-birds

http://sellers.kippenjungle.nl/page0.html

http://kippenjungle.nl/basisEN.htm

http://www.edelras.nl/chickengenetics/

http://www.chickencolours.com/Chicken%20Colour%20Genetics%20Basics.pdf
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Farver/genetik
« Svar #13 Dato: 12 Maj , 2014, 13:56 »
Synes også farvegenetik er rigtig spændende hos høns, men ikke nødvendigvis sværre end andre dyregrupper, men kommer nok an på tilgangsvinklen og hvor man starter med at få sin viden fra.

Jeg holder mest af det simple uden alle de forskellige professionelle udtryk og ord, men oversat til normalt sprogbrug. Jeg kan godt forstå det andet hvis jeg lige læser op på de forskellige ords betydning, men vælger at glemme det igen når jeg har fundet ud af hvad jeg skal bruge og oversat til alm. dansk for mit vedkommende.

Kønsbunden avl var min start på indlæring af genetik. Jeg gør også i duer og der er mange af farverne kønsbunden hvilket gav sjove muligheder for at udregne køn og mulige kombinationer alt efter hvad man satte sammen. Senere hen fik jeg lidt mere fyld på ved at læse om Hamstre på Hobbydyrenes hjemmeside  ;) og lære endnu mere og sidenhen også fra bøger og internettet har været gode hjælpemidler.

I USA og Holland går man meget op i at lave nye farver og kombinationer af farve/tegninger så der vil der sikkert være mulighed for at finde noget omkring det du søger. Problemet med de lande er somme tider får de ikke gjort projekterne helt færdige inden de begynder på noget nyt så de mangler lidt racepræg somme tider.

Du har jo allerede fået fat i en del så der skal bare bygges mere på. Der findes fire forskellige hvide farver udover den andalusierhvide(splash/spættet) og tror faktisk man har opdaget en mere uden at jeg er helt sikker inden for det hvide.
Desuden er der meget forskel på de forskellige Guldhalsede og Brune samt Vildtfarvede alt efter hvad andre tegningsgener kan have af indflydelse.
En Gul høne kan desuden laves på rigtig mange måder og derfor er en gul ikke bare gul. Så der kan også være mange udfordringer.
Prøv også sømmet, dobbeltplettede, brakelstribning eller gröninger möven tegning som umeldbart skulle stamme fra det samme gen, men alt efter hvilke andre tegningsgener der er til stede splater de ud til en af disse tegninger. Derfor er nogle af generne meget komplicerede imens andre er rimelig nemme.

Tag nu bare columbiategningen hvor du faktisk kan lave flere forskellige farver i samme tegning.
Det kunne være perlegrå, blå, sort, chokolade, dun, khaki og måske et par stykker mere samt hvis man kombinere dun og blå får man vidst det man kalder mauve. Derudover kan tegningen også kombineres med tværstribning, porcelænstegning/hvidplettet eller vagteltegningen så man får dyr der ligner Lakenfeldere i tegningen.
Derudover kan man ændre grundfarven så du får gul eller lave den til rød, citron, isabel. Så der er også nogle muligheder og så har man lige pludselig mange muligheder for forskellige farver og tegninger inden for gruppen columbia.

Så sjov og helt nye varieteter kan man hurtigt lave eller i hvert fald tænke sig til. Nogle kan godt komme til at tage noget tid at få frembragt og bagefter få fremavlet dem i en nogenlunde kvalitet inden for racen.

Dværg Wyandotten er den ikke det man kalder Guldhalset eller har du selv frembragt de brune? Den hvide med sorte pletter er det nogle få fjer(nogle måske ensfarvede) eller måske en sort hvidplettet som også findes eller er det en farve jeg rigtig gerne vil se. Nogle hvide varieteter kan få et par enkelte sorte fjer eller gråsorte fejl i den hvide fjerdragt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Farver/genetik
« Svar #14 Dato: 12 Maj , 2014, 14:05 »
Senere hen fik jeg lidt mere fyld på ved at læse om Hamstre på Hobbydyrenes hjemmeside  ;) og lære endnu mere og sidenhen også fra bøger og internettet har været gode hjælpemidler.

Hehe... dejligt du har fået noget ud af min hjemmeside :)

Ja det er jo nok efterhånden et spørgsmål om at jeg virkelig tager mig sammen og sætter mig ned og læser de forskellige hjemmesider jeg har fundet ;) Jeg har bare lidt en udfordring i, at jeg har fibromyalgi, som udover mange smerter også betyder at jeg har svært ved at fokusere og huske hvad jeg læser. Så det skal gentages mange gange. Og hvis jeg så ikke bruger det i praksis, så glemmer jeg det igen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.