Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Køn hvornår?  (Læst 3855 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte Paulmann

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
  • har brahma høns
Køn hvornår?
« Dato: 17 Juni , 2013, 14:47 »
Ved jo godt at vores høns er kønne ::) men hvornår plejer man at kunne se forskel på høner og haner.
venlig hilsen
Charlotte Paulmann

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Køn hvornår?
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2013, 15:58 »
jeg syntes det er lidt forskelligt alt efter racen.

ved mine egne wyandotter kan jeg på de fleste se køn ved 8-10 ugers alderen. ofte noget  før, og nogle få kan jeg være i tvivl om og først være sikker lidt senere.

min venindes sussex mix og lohmann mix kunne man før se køn på, hvorimod vi stadig er i tvivl med nogle af hendes faverolles/wyandotte/sussex /kochin mix kyllinger. (kinder og skæg gør det svært) og de er nu ret gamle.. 15-16 uger
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Simbeta

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Køn hvornår?
« Svar #2 Dato: 07 December , 2013, 16:26 »
Jeg er ikke særlig klog på det endnu, men jeg tror at det er efter kyllinger begynder at få fjer, ca. når de er en uge gammel og nogle få dage derover.
Brahmaer, et par Sussex og et par fine Silke :)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Køn hvornår?
« Svar #3 Dato: 07 December , 2013, 16:54 »
Kommer an på racen.
Barnevelderne kan jeg se forskel på når de er 5-6 uger. Landhønsene var flere måneder gamle før jeg var sikker. New Hampshire har jeg kun haft her i år og de var 6-8 uger før jeg var sikker. Nogle er jo kønsvisende fra de klækker og andre (f.eks. silker) kan du ikke se forskel på før de er næsten fuldvoksne.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Køn hvornår?
« Svar #4 Dato: 07 December , 2013, 21:59 »
Jeg går ud fra at det er Brahma der spørges, da tråden er lagt i Forummet for Brahma.

Men det er forskelligt de båndede varieteter kan der ses forskel når kyllingerne begynder at få fjer på skuldre/ryg. For der begynder hanerne at farve ud.

De gråstribede når der begynder at komme fjer, for hanerne er lysere, nogen har også en teori om pletter på hovedet ved klækning.

Er det farve krydsningerne er det nogen gange svære.

Men kønsbestemmelse (uanset art/farve) så kan der ses hane/hønetræk og det er så hoveddele og siden sadel-og seglfjer og fjer i halsbehænget.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub