Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Højde på havehegn?  (Læst 6230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Højde på havehegn?
« Dato: 05 April , 2013, 11:00 »
Hej Folkens
Udover hønsegården som bliver hegnet ind på alle leder og kanter, vil jeg af hensyn til de hunde den nære familie har, hegne haven helt ind så hundene kan rende frit uden at risikere at stikke ind til en nabo eller over på den nærliggende legeplads for at spise børnene.

Hvor højt hegn bør jeg sætte, jeg tænker her af hensyn til at holde høns der render frit i haven når lejligheden byder sig, inde på matriklen.

Jeg tænker selv 90 cm de steder der ikke er hæk, og noget lavere de steder der er en tæt og kraftig hæk.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline loddiDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Højde på havehegn?
« Svar #1 Dato: 05 April , 2013, 11:12 »
Vi var en shar pei (hund på ca. 23 kg og 45 cm høj). Hun kan præcis trække sin tunge bagende over det 90 cm høje hegn, men til gengæld kan hun ikke komme over et 110 cm hegn. Vi hegnede nemlig hele vores have ind med 90cm højt hegn til at starte med. Nu er det pillet ned og der er sat 110 cm op :)
Vi har også 110cm hegn i hækken. Også selvom vi syntes vores hæk er nogenlunde tæt.

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Højde på havehegn?
« Svar #2 Dato: 05 April , 2013, 11:16 »
Når du nu skriver at det er for at holde dine høns inde så er det rart at vide hvilke høns du vil have. Til tunge racer er 90 cm hegn jo fint men nogen af de lette skal jo have tag over for ikke at flyve ud  ;)
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Højde på havehegn?
« Svar #3 Dato: 05 April , 2013, 11:20 »
Så er det jo nok tunge racer jeg skal have mig  ;) Det er ihvertfald noget bøvl at overdække hele matriklen  :-[

Hundene er nogle små hyggehunde som forældre og svigerforældre har, en king charles cavalier og en bomuldshund, de får nok svært ved at komme over 90 cm, det er nærmere maskestørrelserne man skal passe på med :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Højde på havehegn?
« Svar #4 Dato: 05 April , 2013, 11:25 »
du skal da have silkehøns, de kan gå bag et hegn på 60 cm :D
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Højde på havehegn?
« Svar #5 Dato: 05 April , 2013, 11:26 »
Så ville jeg vælge et haretæt vildthegn på ca 90 cm højde. Bare husk hækken skal være meget tæt for at en lille hund ikke kan mase sig igennem.


Haha Nej Simon han skal da have Orpingtoner   ;)
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Højde på havehegn?
« Svar #6 Dato: 05 April , 2013, 11:31 »
Hvis jeg kan finde 0.4-7 Orpingtoner i pæne farver er det nok mit førstevalg som starthøns.  ;)

Mine naboer vil sætte pris på at jeg ikke holder hane, så det har lovet dem at de slipper for.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Højde på havehegn?
« Svar #7 Dato: 05 April , 2013, 11:32 »
ang Hunde og hegn kan ikke lige finde det

mener loven forlanger 160 cm Hegn når det er Hund ikke nok med en tæt hæk på op til 180 
for at forsikringen dækker
havde en lille muskeltøs på 22 kg ca 50 cm høj
hun stoppede først da hegnet blev 175 cm

vores lille franske hopper ingen steder men den(GD) store skal jo bare fise forkert så er han over de 110 cm

så hav aldrig en stor Hund og klip hækken ned >:(
han har taget den ud på en trafikeret vej og er der noget jeg ikke kan klare så er det folk der ikke har tjek på deres Hund  >:( >:(
heldigvis er der intet sket 
men folk skider i bukserne når der står et stort fjols på 4 ben 70 kg og savler ud over dem for at sige hej til Dem
hold da op hvor jeg skammede mig >:( >:( :( :(
så nu er der hegn på 180 cm

mine Maraner tager den op på taget og i træer  farverolles og silker bliver på jorden
« Senest Redigeret: 05 April , 2013, 11:35 Fra Miss Christina »

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Højde på havehegn?
« Svar #8 Dato: 05 April , 2013, 11:36 »
Så skal du da bare have en flok kyllinger og så bliver der både høner til haven og haner til fryseren.. Så du bestiller dem bare og så ved du ca hvornår du skal være færdig med hus og hegn  ;)
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Højde på havehegn?
« Svar #9 Dato: 05 April , 2013, 11:39 »
Så skal du da bare have en flok kyllinger og så bliver der både høner til haven og haner til fryseren.. Så du bestiller dem bare og så ved du ca hvornår du skal være færdig med hus og hegn  ;)

Jeg havde ellers en skummel plan om at købe "lettere brugte høns" der er i gang med at lække æg lige så snart jeg er færdig med hus og gård om nogle uger :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Højde på havehegn?
« Svar #10 Dato: 05 April , 2013, 11:52 »
Hehe ja tænkte det nok  ;)

Håber du finder nogen når du er klar.  :)
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Højde på havehegn?
« Svar #11 Dato: 05 April , 2013, 11:58 »
Hehe ja tænkte det nok  ;)

Håber du finder nogen når du er klar.  :)

Det kan være jeg skal prikke til dig til den tid?  ;)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Højde på havehegn?
« Svar #12 Dato: 05 April , 2013, 12:22 »
Anders, hvis du med "lettere" brugte høns, tænker på de avls-stammer som vi opdrættere sætter ud, for at avle videre på den nye generation, og dermed opnå avls-fremskridt, så varer det nok lidt tid inden vi er færdig med at bruge dem (samle rugeæg), mine avls-stammer frigives i al fald først til sommer engang :)

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Højde på havehegn?
« Svar #13 Dato: 05 April , 2013, 12:33 »
Anders, hvis du med "lettere" brugte høns, tænker på de avls-stammer som vi opdrættere sætter ud, for at avle videre på den nye generation, og dermed opnå avls-fremskridt, så varer det nok lidt tid inden vi er færdig med at bruge dem (samle rugeæg), mine avls-stammer frigives i al fald først til sommer engang :)

Det kunne det jo f.eks. også være, eller nogen der ikke lige fik solgt alle kyllingerne og valgte at fodre lidt på dem og så sælge dem som lidt større høns (til en højere pris, men selvfølgelig også med en foderomkostning)

Men nu skal jeg jo lige kunne komme i jorden først, før ryger der ikke en masse stolper og hegn op :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Højde på havehegn?
« Svar #14 Dato: 05 April , 2013, 15:01 »
Har heller ikke flere overgemte orpingtoner men hvis race er underordnet kan jeg skaffe andre høns til dig. Som Rudy siger er det avlsdyr dem der er tilbage og de bliver ikke solgt lige foreløbigt.  ;)
 
Og det skader aldrig at høre hvad jeg har på hånden for har et par stykker i lokalområdet som også har høns men de er ikke herinde.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor