Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bunddække i hønsehus??  (Læst 7637 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anne-Dorthe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Bunddække i hønsehus??
« Dato: 01 April , 2013, 11:31 »
Jeg er nybegynder indenfor hønsehold og denne vinter har været den første med høns i haven.
Min problematik er at jeg i sommers brugte dint sand i bunden af hønsehuset - det holdt sig fint tørt og nemt at si de mangle klatter fra min 1 gang om ugen, meeeen da vi så kom ind i det våde efterår ogden frysende vinter blev sandet vådt, tungt og umuligt at si, så der istedet var store "pølleplader" istedet for enlige klatter. I vinters fjernede jeg så al bunddække fordi det andet var lidt klamt. Hvad kan I erfarne anbefale af bunddække til efterår/vinter?

Hønsehuset er isoleret, men der bliver meget koldt om vinteren og hønsene render ud og ind i al slags vejr, så der trækkes også meget fugt med ind. Hønsehuset beboes af 7 høns på ca 4 kvm.

På forhånd tak
0.1 fede orpingtoner (legbar-farvet)
0.1 hidsige høns af blandet race
0.1 enorme australorps (blå)
0.5 tiggende farverolles (laksefarvet)
1.0 welsh corgi cardigan (Frygtløs)
1.0 dejlig rødskægget mand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Bunddække i hønsehus??
« Svar #1 Dato: 01 April , 2013, 11:49 »
Det er rigtigt at sand er fantastisk til at have i hønsehuset, og måske du i vinterhalvåret kunne have spåner el.l ovenpå, så der kan suges noget af det fugtige...
Hvis dit hus er godt isoleret, kan det jo være kondensvand der giver fugten i bunden, jeg har ikke før hørt at tørt sand bliver så vådt,,,
Her er dog nogen der bruger sand, så lad os håbe der kommer nogen på banen der har styr på det.
Jeg har mine høns på spåner sommer og vinter, og det fungerer..
I år har jeg haft dem på halm, da vi har det i forvejen til hestene, men det er noget gris, der giver meget mødding, og dårligt indeklima, så for første gang har de fleste af mine høns kalkben, og fjerlus, det er dog aldrig sket før,,, så fugtigt indeklima kan give grobund for mange ting, der så skal behandles efterfølgende..
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Bunddække i hønsehus??
« Svar #2 Dato: 01 April , 2013, 12:16 »
året rundt bruges der spåner + hø/halm
fungere super

der går 6 til 10 dage så bliver der renset i bund alt efter hvor vådt der er ude eller hvor meget de opholder sig i huset  :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Bunddække i hønsehus??
« Svar #3 Dato: 01 April , 2013, 12:19 »
Intet over eller ved siden af Easy Strø /o - og jeg giver Ina ret i, at halm er noget gris og fylder meget mødding.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Bunddække i hønsehus??
« Svar #4 Dato: 01 April , 2013, 12:36 »
Jeg bruger spåner som jeg blander op med tørret lavendel. Det giver et dejligt, tørt og velduftende hønsehus. Spåner er så til gengæld lidt lang tid om at formulde, og spånerne hænger fast i alting - det er minusset ved det vs sand. Jeg har ikke selv erfaring med easy strø.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Bunddække i hønsehus??
« Svar #5 Dato: 01 April , 2013, 14:29 »
Det med hvordan bunden hos hønsene er, har meget at gøre med hvor stort huset er og om der er ventilation, og især pæne + grader om vinteren selv i hård frost.
Mine hønse huse er 2 staldlænger, som er med + grader om vinteren, og bunden er aldrig fugtig, men derimod altid som tør spagnum.
NB: jeg kunne aldrig drømme om at muge ud mere end 1 gang årlig, når bunden er så fin og aldrig lugter.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Bunddække i hønsehus??
« Svar #6 Dato: 01 April , 2013, 17:06 »
Når mine høns går på spåner, bliver der muget forår som nu, og efterår lige inden vinteren træder til, og det holder fint, med Stalosan eller Hemexide eller Tør øko sug, alt efter hvad man synes virker bedst...
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Bunddække i hønsehus??
« Svar #7 Dato: 01 April , 2013, 18:30 »
Jeg forkæler nok mine høns, men det er ok - jeg hygger mig med det ;D. De får skiftet hele underlaget ca. 1 gang om måneden, og hver uge skifter jeg halvdelen ud med nye spåner: en hel balle spåner går der til hver 14. dag, sådan cirka, til 3 hønsehuse. Jeg bruger også tør-øko-sug, men jeg synes det støver meget :-\. Jeg har store planer om at gå over til grus igen når det bliver sommer.

I øvrigt har jeg brugt hele eftermiddagen i dag på at muge ud. Det er ikke nemt, når der er så mange flittige hjælpere. Jeg satte børen ude foran hønsehuset og imens jeg gik ind for at hente mine havehandsker, synes maranerne, at de skulle op og inspicere møget i børen = flere spåner på jorden end i børen ::), men altså - bare hønsene hygger sig ikke?! ?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Line86

  • Bruger
  • Indlæg: 218
Sv: Bunddække i hønsehus??
« Svar #8 Dato: 01 April , 2013, 22:00 »
Intet over eller ved siden af Easy Strø /o - og jeg giver Ina ret i, at halm er noget gris og fylder meget mødding.
hvor kan det købes? Uden man skal købe en hel Palle...
Mvh Line

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Bunddække i hønsehus??
« Svar #9 Dato: 01 April , 2013, 22:06 »
Hos Land&fritid :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Line86

  • Bruger
  • Indlæg: 218
Sv: Bunddække i hønsehus??
« Svar #10 Dato: 01 April , 2013, 22:17 »
Mvh Line

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Bunddække i hønsehus??
« Svar #11 Dato: 07 April , 2013, 21:36 »
Jeg holder også på sand, et dejligt tykt lag TØRT sand, det er ganske enkelt genialt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Karoline Harmuth

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
    • Little Country Life
Sv: Bunddække i hønsehus??
« Svar #12 Dato: 07 April , 2013, 21:53 »
Hej, vi har stor succes med spagnum, det isolerer fint, bliver aldrig vådt og fugtigt og så kan man let samle det sammen. Og så er det ikke noget problem at bruge det til kompost idet det er jordfarvet, og det er økonomisk i brug :)
2 Store Orpington, 1 Maran, 1 Sussex, 1 Legbar/Maran, 1 Araucana,