Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: engelsk araucana  (Læst 15045 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline volstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
engelsk araucana
« Dato: 13 August , 2012, 13:01 »
hej.
har en lille flok fra i år, hvor jeg har 4 høner og 2 haner. men når jeg nu skal vælge en hane at avle videre på, hvad skal jeg så kigge efter? den ene er perle grå og den tværstribet. af hønerne er der 3 perlegrå og en tværstribet.

og så lige et sidste spørgsmål: hvor gode æglægger er de i forhold til araucanaer? er helt ny med denne race, var mere en tilfældighed jeg fik nogle æg til rugemaskinen, har ellers kun orpington i dværg, og nogle store på vej, men er egentligt lidt skuffet over mængden af æg fra dem.

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: engelsk araucana
« Svar #1 Dato: 13 August , 2012, 22:58 »
Jeg har Engelsk Araucana og kan svare på spørgsmålet om æg. Jeg synes de er temmelig gode æglæggere. Jeg får nogle gange 5 æg om dagen fra 6 høns og det mindste er 3 æg om dagen

Offline volstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: engelsk araucana
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2012, 20:23 »
ingen der kan forklare lidt om hvad man kigger efter når man vælger avls hane..

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: engelsk araucana
« Svar #3 Dato: 28 Oktober , 2012, 21:40 »
Jo da, man skal kigge efter den bedste. ;)

Den Engelske Araucana har som alle andre racer, noget som hedder kardinal punkter, dvs. punkter som er særegne for racen. Og det er :
1) kropsform, som er en langstrakt landhøne type
2) Skæg, som er 3-delt kind- og hageskæg.
3) farve/tegning - her er det kun den perlegrå, som pt. er eneste godkendt varitet.

Hyppige problemer/fejl er meget dårlige og store kamme, gule løb, messing i fjerdragten, manglende top og skæg, dårlig øjnfarve.
« Senest Redigeret: 28 Oktober , 2012, 22:02 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: engelsk araucana
« Svar #4 Dato: 29 Oktober , 2012, 10:16 »
Ang. ægmængden: Jeg skiftede sidste år fra to alm. araucana til to perlerå englændere.
Vi får væsentligt færre æg fra de to englændere end vi gjorde fra de almindelige. Farven og størrelsen på æggene er den samme.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: engelsk araucana
« Svar #5 Dato: 29 Oktober , 2012, 10:22 »
Jeg kender intet til æg mængde og størrelse hos Araucana, men jeg synes da at de Engelske Araucanaer er ganske gode æglæggere, men jeg forventer nu heller ikke 365 æg om året fra hver høne.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline volstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: engelsk araucana
« Svar #6 Dato: 29 Oktober , 2012, 10:49 »
lige lidt billeder af dem. ser ud til jeg har 3 haner.

Offline volstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: engelsk araucana
« Svar #7 Dato: 29 Oktober , 2012, 10:50 »
hane2

Offline volstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: engelsk araucana
« Svar #8 Dato: 29 Oktober , 2012, 10:51 »
hane3

Offline volstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: engelsk araucana
« Svar #9 Dato: 29 Oktober , 2012, 10:57 »
med hensyn til æg. har jeg en del dværg orpington'er som har svigtet mig meget i år. gik så vidt og købte 2 isa warren for at have lidt æg, men blev bare bekræftet i hvorfor det er jeg har holdt mig fra dem. gode æglægger men vist også det eneste positive om dem. så håber lidt mere på dem her som jeg egentligt fik ved at tilfælde. men det er nogle meget sjove og nysgerrige høns jeg gerne vil prøve at avle videre på. desværre er jeg nede på 2 høner nu.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: engelsk araucana
« Svar #10 Dato: 29 Oktober , 2012, 11:14 »
De er ikke særligt gode nogen af dem, desværre har de alle gule løb og endvidere er der ingen af dem som både har top og skæg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline volstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: engelsk araucana
« Svar #11 Dato: 29 Oktober , 2012, 11:19 »
tænkte godt ved det da jeg tog billederne..  så blev der da 3 mere til fryseren, sammen med de godt 20 dværg- 5 store orpington hanekyllinger. pokkers.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: engelsk araucana
« Svar #12 Dato: 29 Oktober , 2012, 11:21 »
Den perlegrå stribet varitet er slet slet ikke gennemavlet, den er ingangang anerkendt i England. Så der ER et meget stort stykke arbejde med dem.

Men hvad med hønerne ?? har de samme skavanker ??

Og hvad er den videre plan med dem ? seriøs avl eller bare havehøns ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline volstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: engelsk araucana
« Svar #13 Dato: 29 Oktober , 2012, 11:39 »
de har også gule løb, og i perlegrå. så de bliver bare have høns, og måske den ene hane får lov at blive. så må tiden vise om jeg bliver så glad for dem at jeg må have skaffet en anden stamme til lidt avl.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: engelsk araucana
« Svar #14 Dato: 29 Oktober , 2012, 11:50 »
Ellers det vel muligt at finde en hane.

Af de 3 viste haner synes jeg at nr. 2 er dårligst.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub