Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingehus/kasse på tegnebrædtet  (Læst 5103 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Angel85

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Kyllingehus/kasse på tegnebrædtet
« Dato: 08 Juni , 2012, 18:32 »
Som jeg snakkede om i et tidligere indlæg er det min plan at integrere et kyllingehus/kasse i det nye større hønsehus jeg er ved at få bygget.

Jeg lægger lige tegningen herind og håber både på gode råd og at det evt. kan være til inspiration.

Målene bliver 2,4 m i længden og en dybde på ca. 1 m.
Tanken er at kassen skal deles på midten med en skilleplade der kan tages op, og at rummet til højre også skal deles med sådan en flytbar plade.

Derved får jeg helt til højre plads til nye kyllinger der kan gå under varmelampe. Når de er et par uger og pladsen er ved at være for trang tager jeg den første skilleplade op og her er der så et stykke med fint kyllingenet så de kan vænne sig til de voksne høns. Efter endnu et par uger hiver jeg den sidste plade op og de har nu god plads at gå på, samt mulighed for at komme ud til de voksne (som til gengæld ikke kan komme ind til dem) da der er alm. hønsenet i den sidste del.

Jeg regner med at lave et tredelt låg i toppen, men skal lige tænke lidt over om det er det smarteste.

- Hvad synes I? :)

Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Kyllingehus/kasse på tegnebrædtet
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2012, 18:45 »
Ser fint og ikke mindst gennemtænkt ud mht. integrationen af kyllinger i voksen-flokken /o  Et hus/kassen til sine høns og kyllinger er ganske udmærket, men en vigtig ting er rigelig med udluftning grundet det forholdsvis lille areal og samtidig lavt til loftet.
F.eks. 10 cm i hver langside lige under taget, (fint tråd for og et brædt på 10 cm i når det er koldt) så passer det i den varme sommertid.
Jeg tænker, når huset/kassen er 2,44m x 1 m så lyder til at være en standard plade, som er 2,44 x 1,22, så hvorfor ikke udnytte hele pladen til større gulvareal. Men måske det har noget med den plads den skal stå på at gøre. Altså der kun er plads 1m i dybden.
Jeg har sådanne stamme huse/kasser, men har låger i langsiden, det letter ved udmugning.

Offline Angel85

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Kyllingehus/kasse på tegnebrædtet
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2012, 19:09 »
Super godt du nævnte det med udluftningen! Det skal jeg helt sikkert have lavet :) Det passer lige med den ene meter i dybden, så det er jeg nødt til at beholde.
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Kyllingehus/kasse på tegnebrædtet
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2012, 22:46 »
kan de voksen huns så flyve op på kassen? hvis ja så kan jeg godt tænke mig det de gerne vil side op på kassen om natten og sviner det til...

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Kyllingehus/kasse på tegnebrædtet
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2012, 12:40 »
Der er noget galt med lampen og ledningen på din tegning. Du kan jo ikke lukke låget hvis ledningen også skal være der ?.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kyllingehus/kasse på tegnebrædtet
« Svar #5 Dato: 09 Juni , 2012, 12:43 »
Der er noget galt med lampen og ledningen på din tegning. Du kan jo ikke lukke låget hvis ledningen også skal være der ?.
Mon ikke der skal være et hul i låget til ledningen? Men det er lidt svært at tegne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Kyllingehus/kasse på tegnebrædtet
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2012, 12:58 »
Jeg tror bare man risikerer at banke lampen ind i siden hvis den sidder fast i låget. Og så sprænger pæren. Så måske det var en fordel at sætte lågen i siden i det rum. Eller finde et ophæng til lampen som kan skrues fast i siden.

Offline Angel85

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Kyllingehus/kasse på tegnebrædtet
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2012, 15:22 »
Jeg havde tænkt at lave en 'slids' i låget hvor lampen skal hænge så man kan åbne låget udenom ledningen - fatningen skal hænge under låget.  ;)
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kyllingehus/kasse på tegnebrædtet
« Svar #8 Dato: 09 Juni , 2012, 17:29 »
Jeg har jo også haft en kyllingekasse/skrukhus hvor lampen hang i låget.
lampen hang i en krog i låget, i en knude på ledningen, og ledningen gik ud af kasse gennem en slids i kassen, absolut ingen problemer i det.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn