Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rettesnore til kønsbestemmelse  (Læst 10526 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Rettesnore til kønsbestemmelse
« Dato: 22 Maj , 2012, 19:40 »
Hej I gode brahmafolk!

Hvad skal jeg kigge efter når jeg skal gætte køn på brahmaerne... og hvor tidligt kan jeg gøre det?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Rettesnore til kønsbestemmelse
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2012, 19:52 »
Det er ligesom alle andre racer, hoveddele (hanetræk/hønetræk) intuition.

Hvilke farve er det forøvrigt for er det de båndede variteter, så farver  hanerne jo "hurtigt" ud.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Rettesnore til kønsbestemmelse
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2012, 20:10 »
Tak Lene for svar, men de har jo ikke så meget at prale med på hovedet, så jeg synes det er vanskeligt at tyde. De er kun 5 uger nu og jeg kan ikke se den store forskel...

De er hvid sort/blå columbia  ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Rettesnore til kønsbestemmelse
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2012, 20:51 »
Høne til venstre og hane til højre.

Men desværre kan jeg ikke huske hvor gamle de er billedet.  ???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Rettesnore til kønsbestemmelse
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2012, 21:47 »
Uuuhh Lene  /o Der ramte du plet!!!

Det var lige sådan et billede jeg manglede  ;D

Serama

  • Gæst
Sv: Rettesnore til kønsbestemmelse
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2012, 21:55 »
Et sikkert tegn på hankøn ved hønsene er, at fjerene på ryggen - efter første fældning -  er spidse hos haner (sadelbehæng) og mens de forbliver runde ved høner (ofte kan fjernene findes hvis man løfter lidt i fjerene på ryggen). Det plejer at passe med det tidspunkt hvor alm. 4 tåede racer skal ringmærkes.

Ellers er der jo nogle farvevarieteter der ret hurtigt viser kønsbestemte farveforskelle - laksefarvede og guldhalsede eksempelvis...
« Senest Redigeret: 22 Maj , 2012, 21:57 Fra Serama »

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Rettesnore til kønsbestemmelse
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2012, 22:17 »
har haner ikk os spidse fjer i halskraven, hvor høner er afrundende, ses os, på lenes billede

Serama

  • Gæst
Sv: Rettesnore til kønsbestemmelse
« Svar #7 Dato: 22 Maj , 2012, 22:42 »
Jo, høner har også afrundede fjer i halskraven, men spørgsmålet gik på at se kønsforskellen så tidligt som muligt - hvis jeg ellers har forstået indlægget korrekt.

karina dj

  • Gæst
Sv: Rettesnore til kønsbestemmelse
« Svar #8 Dato: 22 Maj , 2012, 22:47 »
Egentlig ville jeg jo netop bare vide om de kan kønsbestemmes med sikkerhed inden ringmærkning, eller om de er af en af de racer der skal ha 2 ringe på  ;)

Jeg prøver at tjekke dem på ryggen, men jeg tror ikke der er meget at finde på en 5 uger gammel sag... heller ikke spidse fjer i halskraven...

Jeg er bare vant til høns med lidt mere kam, og dem kan jeg jo kønsbestemme i samme alder næsten, som disse brahmaer  ;D Er overrasket over hvor små de er, havde da forventet de viste sig større end mine maraner fx

karina dj

  • Gæst
Sv: Rettesnore til kønsbestemmelse
« Svar #9 Dato: 22 Maj , 2012, 22:49 »
Netop Bent  :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rettesnore til kønsbestemmelse
« Svar #10 Dato: 22 Maj , 2012, 23:00 »
Jeg har 8 Brahma kyllinger fra påsken så lidt over 6 uger gamle, og de er da godt nok store. Jeg har 4 blandingskyllinger (½ Brahma) fra samme tidspunkt og der er meget tydelig størrelsesforskel ift de renracede Brahma.

Et sikkert tegn på hankøn ved hønsene er, at fjerene på ryggen - efter første fældning

Måske et godt tegn på om det er han eller hun, men indtræffer første fældning ikke på et meget senere tidspunkt?
Mvh
Erik Andersen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Rettesnore til kønsbestemmelse
« Svar #11 Dato: 22 Maj , 2012, 23:34 »
Det siges at hanekyllingernes skuldre og saddelfjer altid vil være lidt spidsere i det end hønekyllingernes, men det kræver dog noget erfaring før man kan sige det med sikkerhed. Jeg har ikke lært det endnu og kan ikke se det, så jeg vil ikke kunne fortælle det når jeg ser på et dyr.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rettesnore til kønsbestemmelse
« Svar #12 Dato: 23 Maj , 2012, 07:17 »
Måske et godt tegn på om det er han eller hun, men indtræffer første fældning ikke på et meget senere tidspunkt?

Kyllinger skifter fjer 7 gange, inden de er voksne  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Rettesnore til kønsbestemmelse
« Svar #13 Dato: 23 Maj , 2012, 09:00 »
Mine brahmakyllinger har gået med skruk udendørs i skrukbur, og jeg vil vove den påstand at varmelampekyllinger æder mere startfoder end de kyllinger der har gået med skruk... De skal nok komme efter det, men jeg ser tendensen herhjemme i hvert fald  ;) Så måske derfor de ikke er så store ift mine varmelampemaraner... 


Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Rettesnore til kønsbestemmelse
« Svar #14 Dato: 30 Maj , 2012, 10:52 »
Tør I give et bud på disse to, hvad der er hvad??

Den mørke er mere rød i huden end den lyse Brahma.
Den mørke har fået fjer på poppoen, mens den lyse endnu mangler.
De skulle vist være 9 eller 10 uger nu, men stadig kun halv størrelse af vores jævnaldrende Faverolles, og samme størrelse som vores silkekyllinger.


Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin