Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nytårsdesert/æg  (Læst 24948 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kurup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
Nytårsdesert/æg
« Dato: 29 December , 2011, 09:53 »
Hej
Bruger i jeres æg i deserten?
Skal lave hvid og mørk chokolademousse og i opskrift skal man bruge behandlede æg.
Godt nytår til jer alle ;D
Mange hilsner Anne-Marie.
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #1 Dato: 29 December , 2011, 09:57 »
Jep - bruger hellere egne æg rå end købte! Og vi er aldrig blevet syge af det. Men det er jo op til den enkelte hvad man synes og tør...
Mvh Marianne

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #2 Dato: 29 December , 2011, 09:57 »
Jeg tør ikke til vores citronfromage :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline ghj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
  • En smugle tosset er man vel altid...
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #3 Dato: 29 December , 2011, 10:03 »
Kunne ikke finde på at bruge andet end mine egne æg...  :)
0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown
0.3 Gadekrys,lægger lysegrønne æg
0.2 Dv.Kochin,Sort
0.1 Dv.Kochin,Gul
1.3 Dv.silke m.skæg,Hvid
0.1 Dv.silke,Sort
1.0 Engelsk Springer Spaniel
1.0 Amr.Cocker Spaniel
Div.Katte og en husbond

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #4 Dato: 29 December , 2011, 10:12 »
Jeg tør kun spise mine egne æg, både rå og tilberedt. men er også blevet sart på det område.  <H
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline kurup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #5 Dato: 29 December , 2011, 12:17 »
Jeg sidder også med den tanke, at det ikke ville være rart med behandlede æg i små bøtter-men det er jo heller ikke rart at være årsag til flere syge gæster.
Tror jeg vover pelsen, har aldrig brugt mine egne som "rå" før.
Tak for svar og atter en gang godt nytår ;D
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #6 Dato: 29 December , 2011, 12:32 »
Nu er jeg lidt en  <L og ville ikke turde (og gjorde det heller ikke da jeg havde egne æg)

Ville sætte stor pris på, hvis jeg som gæst fik at vide, at det var rå/ubehandlede æg, der var i fx. desserten, så jeg selv kunne vælge om jeg ville tage risikoen  ???

Godt Nytår
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #7 Dato: 29 December , 2011, 12:39 »
Jeg vil altid bruge mine egne æg rå som tilberedte. Der er vist en noget større chance for at blive syg af hindbær fra Polen end fra et hønseæg. Tror nok det er 3 år siden der sidst er påvist salmonella i et dansk æg eller en dansk høne (beklager hvis denne information ikke er rigtigt, det er hvad jeg mener at huske...).

Jeg spiser også meget gerne lyserødt svinekød, røde oksebøffer og ost lavet af upasteuriseret mælk. Jeg tror man skal passe på ikke at blive "for steril" ;). Hvis jeg skulle servere is eller fromage med egne æg, ville jeg oplyse det, og have en købt citronmåne klar i skuffen, til dem der takker nej til rå æg i desserten ;D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kurup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #8 Dato: 29 December , 2011, 12:50 »
Min tanke var også at oplyse og købe noget god is til ægge nægter :P
Vi har da også spist blødkogte æg og haft det fint bagefter, og ved at vores gæster også har nydt godt af dem de har taget med hjem  ;D
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #9 Dato: 29 December , 2011, 13:33 »
Jeg kunne ikke drømme om at bruge de rædselsfulde behandlede æg. De smager forfærdeligt. Her bruges der masser af rå æg fra hønsegården til både fromage, is og mayonaisse. Jeg bliver mere og mere sart mht. købeæg, og vil hellere undvære diverse hel og halvfabrikata lavet af buræg. Og vi har da heller aldrig haft dårlige oplevelser ud af mine ægge-retter. Men oplys gæsterne om at desserten er lavet på egne æg, og lad dem selv vælge. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #10 Dato: 29 December , 2011, 13:35 »
jeg bruger pastu. æg til kolde deserter der ikke bliver varmet op på de 75 grader
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #11 Dato: 29 December , 2011, 13:47 »
Nu har jeg ikke så mange, der lægger æg endnu, kun én pt.. Men ellers bruger jeg selvfølgelig bare egne æg, rå eller tilberedte, men pga de manglende æg pt er jeg jo så nødt til at købe æg, og så køber jeg pasteuriserede æg til desserter..

Jeg forstår godt, at mange er meget bange for salmonella - og det skal man også være af god grund. Men der er maaaange andre ting, man kan blive møg syg af - og man spørger jo heller ikke værten, hvor godt hun har vasket skærebrættet, inden salaten blev snittet derpå eller om skærebrættet til salaten også er blevet brugt til kød engang osv osv. Jeg skælder slet ikke ud over, at man er bekymret for salmonella, for den er sku slem...men der ER bare mange andre ting, man kan blive møg syg af end lige æg fra egen have  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #12 Dato: 29 December , 2011, 13:54 »
Nu har jeg ikke så mange, der lægger æg endnu, kun én pt.. Men ellers bruger jeg selvfølgelig bare egne æg, rå eller tilberedte, men pga de manglende æg pt er jeg jo så nødt til at købe æg, og så køber jeg pasteuriserede æg til desserter..

Jeg forstår godt, at mange er meget bange for salmonella - og det skal man også være af god grund. Men der er maaaange andre ting, man kan blive møg syg af - og man spørger jo heller ikke værten, hvor godt hun har vasket skærebrættet, inden salaten blev snittet derpå eller om skærebrættet til salaten også er blevet brugt til kød engang osv osv. Jeg skælder slet ikke ud over, at man er bekymret for salmonella, for den er sku slem...men der ER bare mange andre ting, man kan blive møg syg af end lige æg fra egen have  ;)
Præcist. Godt formuleret. Det er en synd og skam at æg altid skal være synderen, når der tales om salmonella og fødevareforgiftninger.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #13 Dato: 29 December , 2011, 16:11 »
BVADR jeg kunne aldrig drømme om at spise behandlede æg eller røre dem i min mad.
Og der er flere dårlige æg og høns, i industrien end i private hønsehold...
siden jeg fik mine første høns i 1994 har jeg kun brugt hjemmelagte æg til blødkogte æg, spejlede æg, røreæg, is, fromage, og det allerbedste æggesnaps, det er gudespise af et æg fra egen hønsegård, og aldrig har jeg fået så meget som et surt opstød af det, ej heller min familie, men hvis jeg servere det til gæster, siger jeg at det er egne æg, og ingen har endnu meldt pas, eller er døde.....
Alt andet er som jeg ser det, skaberi.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kurup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #14 Dato: 29 December , 2011, 16:38 »
Dejligt med alle jer der spiser egne rå i desserter, nu er jeg slet ikke i tvivl ;D  Mine lægger pænt med æg efter de holdt op med at fælde :D
 Har det slet ikke godt med at købe æg mere, efter jeg har fået mine egne høns.
Isen er indkøbt til de nervøse ;D
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.