Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad kan jeg og hvad skal jeg?  (Læst 3883 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Hvad kan jeg og hvad skal jeg?
« Dato: 05 November , 2011, 12:47 »
Jeg er den lykkelige ejer af én Brahmahane + 2 ditto-damer. Dem har jeg "selv" ruget ud  i foråret. Der var desværre kun 2 høner ud af ialt 6 kyller, så nogen måtte dø  :(

Nu går de 3 sammen med 4 ældre høner af andre racer (3 tværstribede Plym. Rocker og 1 laksefarvet Faverolles), og det går faktisk ikke ret godt...
De blev sat sammen for flere måneder siden, og der er stadig ballade! De gamle madammer er efter hanen, der ellers er stor nok til at forsvare sig, men han gør det ikke!
Han spæner bare  :-\

Nu har jeg 2-3 spørgsmål.

1: Har man nogensinde hørt om en hane, der ikke på længere sigt fik magten?
Får han nogensinde lov til at parre sig med de damer? Hvis han skal "klare sig" med de 2 Brahmadamer, bliver de jo helt slidt op!
2: Kan hønerne af anden racemæssig herkomst overhovedet holde til sådan en stor hane, hvis de nu skulle beslutte sig for at overgi' sig? Han er jo næsten dobbelt så stor som dem.

Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal  ???
Jeg kunne egentligt godt tænke mig at de stiftede familie til foråret på tværs af racerne.
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvad kan jeg og hvad skal jeg?
« Svar #1 Dato: 05 November , 2011, 22:44 »
Umeldbart lyder det til at du måske har sammenført dem på et dårligt tidspunkt. Det kunne være hvor hanen er blevet kønsmoden, men ikke stærk nok til at forsvare sig selv og kæmpe sig op over de gamle i hakkeorden. Derfor har han nok fået en ordenlig gang pryl og tør ikke sætte sig imod dem igen.

Til dit første spørgsmål vil jeg sige sådan at jeg har hørt om dem, men de var ikke bedre værd end suppegryden. Og han får ikke lov til at parre sig med dem, hvis han ligger under dem i randorden. Så venter hønerne hellere på noget bedre.
Umeldbart vil jeg tror at dine andre racer godt ville kunne holde til ham. Men det er nok bedre at høre andre om det spørgsmål.

Når det bliver ved med at stå på selv efter han er blevet stor og kan klare sig selv er der ikke mange muligheder. Du kan prøve at isolere ham med Brahmahønerne, så han ikke kan se de andre. Når han så har fået selvtilliden tilbage og ikke kan huske de andre efter 3-5 uger prøver du at sætte dem sammen igen og håber det bedste. Her skulle han så gerne bestemme og sætte dagsorden. Ellers må du finde en ny hane eller håbe på han giver en ordenlig hanekylling med de to Brahmahøner, som kan bruges i stedet for.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvad kan jeg og hvad skal jeg?
« Svar #2 Dato: 05 November , 2011, 22:49 »
Vi har prøvet at sætte en ung Maranhane ind til vores Araucana- og Maranhøner. De var ved at få kvalme over hans pubertets-manerer og tæskede ham. Vi satte ham så i hønsegård sammen med hans to kuldsøstre i et par måneder. Så prøvede vi igen. Og pludselig var han vældigt populær blandt damerne - selvom han faktisk var temmelig nervøs og IKKE havde glemt tidligere oplevelser (så høns har hukommelse ::)).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Hvad kan jeg og hvad skal jeg?
« Svar #3 Dato: 08 April , 2012, 14:31 »
Nu er der gået nogle måneder siden jeg skrev ovenstående, og jeg synes lige jeg vil følge op på historien  ;D

Det gik sådan at den underkuede hane alligevel fik sat sig i respekt, og nu regerer flokken som han bør. Samtlige damer (tror jeg) har overgivet sig, og nu glæder jeg  mig til at tage rugeæg fra senere på sommeren. Det bliver da spændende at se, hvad det kan blive for nogle basser.  <L
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvad kan jeg og hvad skal jeg?
« Svar #4 Dato: 09 April , 2012, 18:43 »
Det lyder rigtig godt og så må vi håbe på kyllinger fra ham.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen