Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: rengøring 1 gang årlig  (Læst 15306 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette.V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
Sv: rengøring 1 gang årlig
« Svar #15 Dato: 06 April , 2011, 10:16 »
Smart /o Jeg har indtil nu nemlig holdt skidt og kanel for sig... Så kompostbeholderen magen til Mariannes til køkkenaffald, En stor åben en til haveaffald, og så går jeg rundt og gøder lidt hist og her med hønsemøg samlet i spande. Men det andet er jo smart <E

karina dj

  • Gæst
Sv: rengøring 1 gang årlig
« Svar #16 Dato: 06 April , 2011, 11:27 »
Jeg kan godt følge lidt hendes tanke med dovenskaben... Jeg muger kun hos mine heste 1 gang om året, og ja, det er da seføli et stort projekt som ta's over et par dage hvis man ikke kan låne den der sjove maskine af bondenaboen... men jeg gider ikke samle hestepærer hver dag, og køre det på møddingen. Hvis jeg KUN havde hestene var det måske til at overskue, men når jeg osse skal sørge for andre dyr hver gang jeg går min runde (3 gange dagligt) så er det dejligt at slippe. Jeg kunne godt ty til hendes metode, og jeg tror grunden til hun godt gider stå og klippe gran osv, er fordi hun er engageret i permakultur. Det kan være det er den som er hendes hovedprojekt  ;) og så skal hun ha' gødning fra hønsene... Det formulder klart bedre med den ilttilførsel det får med de grene der er iblandet.

Jeg var i skoven til hest i foregårs og så at der var mange nedfaldne grangrene fra i vinters...lige til at høste  ::)

Offline Piaogpeter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: rengøring 1 gang årlig
« Svar #17 Dato: 03 Juni , 2011, 21:08 »
ved godt dette er en gammel tråd, men mht hønsemøg vil jeg lige spørge om det er en mulighed at lave et flytbart møgbrædt? Også for at lette rengøring og sikre at der ikke samler sig forskelligt stads som jeg tidligere har været beriget" med i form at blodmider. Disse forsvandt dog med læsket kalk, men det ville være rart at have sådan et fllytbart bræt så man lige kan tage det ud. Det jeg har nu er et som sidder på skrå og jeg tror at tanken bag det er at man så kan skovle det ned, men ikke så lækkert da det ryger ned foran mod den som står og skovler. Ellers kunne man måske gøre så brættet ikke når helt op mod væggen under sidepinden, så de klatter ned langs væggen og ned på gulv eller flybar beholder? Ja, ideer er der mange af, og jeg modtager gerne nogen. Mangler lige nogle billedlige eksempler så det er nemmere at gå til .

 Hilsen Pia

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: rengøring 1 gang årlig
« Svar #18 Dato: 03 Juni , 2011, 21:59 »
Jeg har slet ikke noget møgbræt, det fjernede jeg fra mit hønsehus for mange år siden og det var endda flytbart.
Jeg synes at det er SÅ ulækkert at jeg ikke vil have det, så jeg river lort ud under pindende, og så er det rent.
rive i sand, eller en skovl under spånerne og så er det væk, ikke noget med lorteklistrede møgbrætter til mig..
Flytbart kunne jo feks være at hænge det med en krog i hvert hjørne, og skråt eller lige som man behager
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: rengøring 1 gang årlig
« Svar #19 Dato: 03 Juni , 2011, 22:11 »
Jeg har møgbræt med sand, som også bliver revet hver dag, jeg har nemlig set nogle af de møgbrætter, son Ina beskriver, og de er ret ulækre.
I mit gamle hønsehus lå møgbrættet løst oven på sådan nogle vinkelbeslag.


Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Piaogpeter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: rengøring 1 gang årlig
« Svar #20 Dato: 04 Juni , 2011, 20:11 »
Det er jo netop det, at det kommer lige lidt tæt på af hvad jeg synes er sjovt men møg som skal fjernes. Men hvis man skal undvære møgbrædt, skal høns så sidde og svæve ud i den frie luft med kloakken? Det løser sig jo så mht de fluer og lortebiller som gerne vil overtage vores hønsehus når det er varmt, hvorfor jeg renser ud ofte for at undgå det. Nu går mine høns ude hele dagen så det bliver der er ikke så meget som om vinteren, men der er risiko for insekter og div unævnelige ting, pga varmen. Mine sidde pinde sidder over deres redekasser hvorpå der er lagt det her møgbrædt. Redekasserne støder ikke helt op til væggen så der er et mellemrum hvor der kan komme møg ned igennem, hvis de altså rammer rigtigt når de sidder der, for der er ca 3 cm max til at møget kan rende igennem. Og jeg  må indrømme at jeg hæler meget til det med at muge fra gulvet istedet. Man kan måske også lave en "rende" som sættes op på væggen nedenunder redekasserne? Nu bliver den ene ud af to høns nok hentet idag, da den bløder med silende blod så den skal op til de andre høns i hønsehimlen. Trist!

Offline Piaogpeter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: rengøring 1 gang årlig
« Svar #21 Dato: 04 Juni , 2011, 20:17 »
Marianne, jeg kan se at du ikke bruger rundstokke som sidde pinde og jeg læste også at det er en fejl at folk bruger rundstokke, og at det skal være kvadratiske eller lign. Endvidere læste jeg også at man skal undgå at sømme ind i træ og andet for dermed kommer der disse sprækker som utøj elsker at gemme sig i og lave små kolonier.  Og i mit hønsehus er der både rundstokke og søm og sprækker allevegne, men indtil videre ingen utøj efter jeg kalkede sidste år. Jg har en del tilbage fra sidste sommer, så det satser jeg på er udmærket at benytte igen.

Ina, vil du vise mig et bille af dit hønsehus for måske jeg skal om justere i mit.

Mvh Pia

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: rengøring 1 gang årlig
« Svar #22 Dato: 04 Juni , 2011, 21:48 »
Fordelen ved møgbrættet er, at det tager ca 1 minut at rive klatterne ned i en spand. Hønsene josker ikke rundt i det og får det fordelt alle mulige steder, som de ville have gjort, hvis det lå på gulvet.
Om sommeren er der stort set ingen klatter på gulvet, for de opholder sig meget lidt i hønsehuset om dagen.
Ja, lægter med afhøvlede hjørner/kanter er nummer et til høns, de hviler nemlig deres brystben mod siddepinden om natten, derfor kan rundstokke skade brystbenet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: rengøring 1 gang årlig
« Svar #23 Dato: 04 Juni , 2011, 21:51 »
Marianne, strør du nyt sand på møgbrættet hver dag så? for det må da være et tyndt lag du har på der  ???

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: rengøring 1 gang årlig
« Svar #24 Dato: 04 Juni , 2011, 23:43 »
Det ene jeg har, ser faktisk ud som det Marianne har, bare uden møgbræt, og med spåner i bunden, men det er nemmere med sand under pindende i et lille hus, da det er nemmere at få den lille rive ind.
Der hvor mine store høns bor tager jeg en skovl og tager møg ud, når jeg synes, der går de ikke rundt under pinden så de slæber ikke møg med ud, til gengæld går de en del ind og rundt i huset også om dagen, hvor de lige skal se om der er noget de er gået glip af.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tskoglund

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Sv: rengøring 1 gang årlig
« Svar #25 Dato: 05 Juni , 2011, 00:54 »
Jeg fjerner hver morgen klatter fra gulvet med sand.

Putter det i kompostbeholderen,sammen med have og køkkenaffald,så det er vist ikke helt tosset.
Der er desværre en del revner og sprækker i huset,der er et ombygget legehus
Kan man godt kalke det indvendige træværk,eller ætser kalken?

Hvor tit skal man skifte "sengetøj" i redekassen,jeg har sand i bunden og lidt hø øverst,for hyggens skyld?

Og hvordan med sandet på gulvet,skal det skiftes og hvor tit,eller kan man evt si urenheder fra?

Tine
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: rengøring 1 gang årlig
« Svar #26 Dato: 05 Juni , 2011, 06:54 »
Det er faktisk et lag sand på et par centimeter sådan i snit, hvis laget bliver for tyndt hænger de våde klatter i brætter.
Jeg river ned i sådan et skåleformet plastikdørslag af den slags med et langt skaft ligesom på en kasserolle, når jeg har alle klatterne ryster jeg lige det meste sand fra tilbage på brættet, for her hvor vi bor er jorden MEGET sandet (kartoffelland), hvis vi boede et sted med lerjord ville jeg rive klatter og sand direkte ned i en spand.
Klatterne kommer på komposten sammen med det køkkenaffald, som hønsene ikke spiser.
Det lyder måske besværligt, men det er hurtigt og nemt, faktisk er det mere besværligt at beskrive ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: rengøring 1 gang årlig
« Svar #27 Dato: 05 Juni , 2011, 08:07 »
JEg gør gerne det et par gange om året at jeg giver det hele en tur med gasbrænderen. siddepinde gulv, vægge og loft, (så er spindelvævet også væk ;) ) jeg svitser det bare hurtigt af, det er jo ikke meningen at det skal begynde at brænde ;)
Jeg har haft hønselus en eneste gang, hønen fik et pift staldchok, og hele huset blev lige svitzet af, har ikke haft lus før :)
Jeg har nu også givet træhuse en gang kalk men nu giver jeg kun siddepinden en omgang...:)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Hemel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: rengøring 1 gang årlig
« Svar #28 Dato: 15 ſeptember , 2011, 18:24 »
Hej
Vi har et lille hønsehus med 5 høns. Kun en siddepind. Under pinden har vi sat et stykke tagrende op. Den er af plast og super nem at tage ud og rengøre.  /o